Nekromanti Enkät inför nästa kampanj... Teori?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Enkät inför nästa kampanj... Teori? (OT)

Grejen är ju den att det är just de öppna reglerna och scenstrukturen som gör att spelarna var så engagerade i världsskapandet. Det var ett uttalat mål när jag konstruerade regelsystemet, och det blev jag mycket nöjd med.
Jag tror att det mycket handlar om grundförutsättningar också. När jag presenterade liknande idéer, framför allt scenupplägget, så blev reaktionen "meh" och grimaser från mina spelare.

Simon

Swashbuckler

Jag tror att det mycket handlar om grundförutsättningar också. När jag presenterade liknande idéer, framför allt scenupplägget, så blev reaktionen "meh" och grimaser från mina spelare.
Jo, men regler för sånt kan liksom sneaka sig in och backstabba ovana spelare i halsen, eftersom de är vana vid att konkreta regler styr spelandet och nå! - här har de regler som säger vad de måste göra, nämligen vara med och definiera vad som finns och händer utanför rollpersonens hud.

Mogger

Hipsteranka
Regler och sånt

Ja, en intressant grej är hur benägna de flesta människor är att följa spelregler. "Så får man inte göra" tycks närmast inpräntat i generna och jag ser på min 4-åring hur klara regler helt outtalat smyger sig in i leken. Att ge vuxna människor redskap för att leka en lek eller spela ett spel är inget märkvärdigt. Nu har rollspel möjlighet att gå betydligt djupare än så, men faktum kvarstår, vi vill oftast göra som reglerna säger oavsett om vi spelar boccia, Pendragon eller leker FaceBook.

Simon

Swashbuckler
Re: Regler och sånt

Japp, inte minst därför att regler och strukturer frigör oss och vår kreativitet, fast i vilken riktning beror på hur de ser ut. Jag har upplevt hur spelare som alltid har haft en väldigt mekanistisk syn på spelet och rollpersonen, eftersom de alltid bara har spelat spel där reglerna ser ut så, och som varit bitvis skittröga att få ur nåt storytänk, ungefär som Krank beskriver det, helt plötsligt har gått upp i spin när de har fått regler för något samberättaraktigt. Då har deras invanda "följa regler-tänk" gett payoff i form av en massa gemensam kreativitet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

nämligen vara med och definiera vad som finns och händer utanför rollpersonens hud.
Hm. Frågan är hur jag då får dem att vara med och definiera vad som finns innanför huden? Kanske ha med nåtslags system som kräver att man faktiskt funderar över karaktärens bakgrund, personlighet och hur den reagerar i olika situationer? Fast hur skriver man ett sådant utan att spelare skriker i högan sky för att systemet inkräktar på vad de anser vara "deras terrirorium"? Jag har gluttat mot Nyx och lite liknande grejer, men inte fått någon riktig "aha-upplevelse" ännu.

Simon

Swashbuckler

Hm. Frågan är hur jag då får dem att vara med och definiera vad som finns innanför huden? Kanske ha med nåtslags system som kräver att man faktiskt funderar över karaktärens bakgrund, personlighet och hur den reagerar i olika situationer? Fast hur skriver man ett sådant utan att spelare skriker i högan sky för att systemet inkräktar på vad de anser vara "deras terrirorium"? Jag har gluttat mot Nyx och lite liknande grejer, men inte fått någon riktig "aha-upplevelse" ännu.
Det är precis det som jag har upplevt att aspekterna i både Nyx och Fate, som jag har använt dem i alla fall, säkert helt fel men vad vet jag, har åstadkommit, ihop med en av funktionerna med dramapoäng/fatepoäng. Spelaren vill åstadkomma bättre slag i en strid, så hon vill aktivera sin aspekt Förhärdad lönnmördare, men det kostar poäng, och när poängen börjar tryta så måste hon casha in flera, vilket hon lättast gör genom att aktivera sin Fobi mot hundar. För att hitta på ett exempel. Cash incentive, kallar de det i West Wing när de vill att vinstdrivande företag ska ta miljansvar genom att låta dem handla med utsläppsrättigheter, för att dra en parallell. :gremsmile: