Nekromanti Enkätundersökning om attityder till föräldraskap

YlvaNe

Veteran
Hej!
Jag är doktorand i sociologi vid Uppsala universitet och håller på med en webbenkätundersökning om attityder till barn och föräldraskap. Undersökningen är en del i mitt avhandlingsprojekt i sociologi. Syftet med projektet är att undersöka hur människor ser på barn och föräldraskap, vilka uppfattningar som finns och vad olika uppfattningar kan hänga samman med.

Jag skulle bli mycket glad och tacksam om du vill delta i min studie genom att besvara nedanstående webbenkät. Enkäten tar cirka 20 minuter att besvara. Den består av, förutom några bakgrundsfrågor, ett antal påståenden som du ombeds ta ställning till. Du behöver inte uppge namn eller personnummer. Du når enkäten via länken:
https://sv.surveymonkey.com/s/barnochforaldraskap-sept2013

Tack för hjälpen!
Ylva Nettelbladt

Sociologiska institutionen
Uppsala universitet
Box 624, 751 26 Uppsala
Telefon: 018-471 51 81
e-post: ylva.nettelbladt@soc.uu.se

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar att det finns insmuget frågor om attityd gällande arbete kontra ha lön... Sneaky!

Recca

Femme Fatale
krank said:
Jag gillar att det finns insmuget frågor om attityd gällande arbete kontra ha lön... Sneaky!
Var inte det väldigt dumt att säga i tråden om det som sagt var en del av enkätens designform att det var lite hemligt sätt att smyga in de frågorna.

Sen undrar jag vad enkäten har med rollspel att göra eller varför den postas på ett rollspelsforum? Om enkäten har rollspelsfrågor också så skulle säkert fler va intresserade av att svar apå den.

anth

Vetefan
Recca said:
Var inte det väldigt dumt att säga i tråden om det som sagt var en del av enkätens designform att det var lite hemligt sätt att smyga in de frågorna.
Jag hoppas att de flesta på rollspel.nu är tillräckligt smarta för att genomskåda det. :gremsmile:

Recca said:
Sen undrar jag vad enkäten har med rollspel att göra eller varför den postas på ett rollspelsforum? Om enkäten har rollspelsfrågor också så skulle säkert fler va intresserade av att svar apå den.
Jag skulle tro att Ylva har postat enkäten på alla svenska forum hon kunde hitta. :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
krank said:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jaFT6RVz5w4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/jaFT6RVz5w4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Eksem

Champion
Jag skulle gjort en större ansträngning att svara på frågorna om det inte var för att det var typ 80 stycken olika frågor som ändå var mer eller mindre samma fråga.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Eksem said:
Jag skulle gjort en större ansträngning att svara på frågorna om det inte var för att det var typ 80 stycken olika frågor som ändå var mer eller mindre samma fråga.
Det handlar om att kontrollera att hen som svarar är konsistent eller om hen bara blajar. En enhetlig svarsbild är trovärdigare än en "spretig".

Feuflux

omjonasson.se
sodapop said:
Datainsamling är svårt.
Att svara på frågor om barn är svårt. Det pendlar mellan "alla som passerat ålder X och inte gör sitt yttersta för att få barn har missat meningen med livet och kommer dö ensamma och bittra" och "argh, varför i helskotta skaffar nån barn någonsin?" :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Problemet blir att det uppmuntar till blaj. Efter att ha tagit ett par såna där test i andra sammanhang har jag kommit fram till att i fortsättningen ska jag fan ha betalt för att göra dem.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Feuflux said:
Att svara på frågor om barn är svårt. Det pendlar mellan "alla som passerat ålder X och inte gör sitt yttersta för att få barn har missat meningen med livet och kommer dö ensamma och bittra" och "argh, varför i helskotta skaffar nån barn någonsin?" :gremsmile:
Exakt!

På flera av frågorna ville jag egentligen svara något helt annat än "Instämmer <-> Instämmer inte". Typ "Det kan vara så; jag känner folk som det är så för, men det behöver inte vara så och jag har ingen aning om vilket som är vanligast". Så bestämde jag mig ändå för en siffra som fick representera den synpunkten. Sen kommer man till en annan fråga som är nästan exakt samma. Samma tankar kommer upp, men jag måste bläddra tillbaka för att se vilken siffra jag hade bestämt skulle representera det egentligen.

Så står det "svara snabbt på dessa frågor". Det går ju inte >.<

gizmo

temporary sunshine
Björn Wärmedal said:
Det kan vara så; jag känner folk som det är så för, men det behöver inte vara så och jag har ingen aning om vilket som är vanligast
Jag skulle tro det handlade om att säga om du själv känner så eller inte, inte att säga vad som är vanlig eller vad andra känner.
Dvs känner du själv att ditt eget liv skulle vara tom utan barn. Skulle du, när du tittar på någon annan som inte har barn, tycka synd om dem. Sådant. Jag tyckte det var hur enkelt och gick hur snabbt som helst. Roligt hur olika det är för folk.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
gizmo said:
Björn Wärmedal said:
Det kan vara så; jag känner folk som det är så för, men det behöver inte vara så och jag har ingen aning om vilket som är vanligast
Jag skulle tro det handlade om att säga om du själv känner så eller inte, inte att säga vad som är vanlig eller vad andra känner.
Dvs känner du själv att ditt eget liv skulle vara tom utan barn. Skulle du, när du tittar på någon annan som inte har barn, tycka synd om dem. Sådant. Jag tyckte det var hur enkelt och gick hur snabbt som helst. Roligt hur olika det är för folk.
Jag kanske läste in för mycket i betydelsen av "Instämmer" resp. "Instämmer inte", helt enkelt :gremsmile:

På exempelvis påståendet "Par som inte skaffar barn ångrar sig senare i livet" upplevde jag inte att jag kunde svara någonting på skalan egentligen. Mitt svar på ett sånt påstående i dagligt tal skulle nog vara "jag vet inte. Vissa gör nog det, men vissa gör nog inte det."

Men, äh, du gör ju rätt som bara svarar det första du kommer att tänka på egentligen. Det är nog själva tanken med undersökningen, inte att man ska analysera sönder sina egna svar :gremwink:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Sum Caligini said:
Tony.M.Meijer said:
Rätt mono-normativ sådär...
Om det nu är så - varför tror du att den är det?
Jag ogillar att spekulera men sannolikt för att vi lever i ett mono-normativt samhälle när det kommer till sociala relationer (exempelvis förbjuder vi i lag formaliserade polygama relationer) och ett relativt mono-normativt samhälle när det kommer till sexualitet.

Vad är din åsikt?

Caligo

Swashbuckler
Tony.M.Meijer said:
Sum Caligini said:
Tony.M.Meijer said:
Rätt mono-normativ sådär...
Om det nu är så - varför tror du att den är det?
Jag ogillar att spekulera men sannolikt för att vi lever i ett mono-normativt samhälle när det kommer till sociala relationer (exempelvis förbjuder vi i lag formaliserade polygama relationer) och ett relativt mono-normativt samhälle när det kommer till sexualitet.

Vad är din åsikt?
Jag tycker det är rätt uppenbart att enkätens syfte delvis är just att utröna huruvida folk tänker traditionellt manligt-kvinnligt ("mono-normativt") eller inte.