Jo, jag förstod att du inte heller var inne på idén att trycka om de gamla sakerna utan i första hand var ute efter se vad folk tyckte var bra hos de gamla produkterna. Skriver lite till om min uppfattning.
Generellt tycker jag att de bästa produkterna (och artiklarna i Sinkadus) var de som kunde användas under lång tid och som bidrog med det som var svårt att göra på egen hand. Styrkan med Kandra var alltså just att den var lite ”tråkig” – det var väldigt lite plats som gick åt till häftiga händelser som kunde spelas igenom på en timme och sedan vara förbrukade. Istället ägnades mycket utrymme åt att beskriva vad som finns i en medeltida stad vilket var en stor hjälp när man gjorde egna städer. Staden Kandra var också användbar under lång tid som utgångspunkt för olika äventyr eftersom den var såpass flexibel (profillös?) – det fanns inte någon huvudintrig som genomsyrade allt annat utan istället hade man en bra bas för lite allt möjligt.
Monsterboken och Magiboxen var båda nyttiga eftersom deras innehåll är sådant som ständigt dyker upp igen. Mer nytta för pengarna helt enkelt. Dessutom är innehållet svårt/arbetsamt att göra på egen hand. Mytologiska varelser var man ju ingen expert på (och framförallt kan de flesta av oss inte teckna dem så som Nils Gulliksson kan...) och magi är alltid krångliga grejer. Förvisso finns det också mycket att anmärka på produkterna ifråga. Magiboxen skulle nog behövt en hel del mer speltestande och en bättre balans på kostnaderna. Dessutom skulle karaktären och känslan kring magikerna integrerats i reglerna på ett helt annat sätt. Monsterboken gav för lite beskrivning om respektive varelse; det hade nog varit en god ide att skippa några monster och ha lite djupare beskrivningar. Generellt skulle produkterna innehållit mer hjälp till den som vill göra egna saker. Någon eller några sidor där det kort står vad som kan vara bra att tänka på om man gör sin egen magiskola, sin egen fantasystad eller ett eget monster.
Arcana
Generellt tycker jag att de bästa produkterna (och artiklarna i Sinkadus) var de som kunde användas under lång tid och som bidrog med det som var svårt att göra på egen hand. Styrkan med Kandra var alltså just att den var lite ”tråkig” – det var väldigt lite plats som gick åt till häftiga händelser som kunde spelas igenom på en timme och sedan vara förbrukade. Istället ägnades mycket utrymme åt att beskriva vad som finns i en medeltida stad vilket var en stor hjälp när man gjorde egna städer. Staden Kandra var också användbar under lång tid som utgångspunkt för olika äventyr eftersom den var såpass flexibel (profillös?) – det fanns inte någon huvudintrig som genomsyrade allt annat utan istället hade man en bra bas för lite allt möjligt.
Monsterboken och Magiboxen var båda nyttiga eftersom deras innehåll är sådant som ständigt dyker upp igen. Mer nytta för pengarna helt enkelt. Dessutom är innehållet svårt/arbetsamt att göra på egen hand. Mytologiska varelser var man ju ingen expert på (och framförallt kan de flesta av oss inte teckna dem så som Nils Gulliksson kan...) och magi är alltid krångliga grejer. Förvisso finns det också mycket att anmärka på produkterna ifråga. Magiboxen skulle nog behövt en hel del mer speltestande och en bättre balans på kostnaderna. Dessutom skulle karaktären och känslan kring magikerna integrerats i reglerna på ett helt annat sätt. Monsterboken gav för lite beskrivning om respektive varelse; det hade nog varit en god ide att skippa några monster och ha lite djupare beskrivningar. Generellt skulle produkterna innehållit mer hjälp till den som vill göra egna saker. Någon eller några sidor där det kort står vad som kan vara bra att tänka på om man gör sin egen magiskola, sin egen fantasystad eller ett eget monster.
Arcana