Ok noll crunch kanske inte går att uppnå men jag vill inte behöva ha en matematik examen för att kunna spela speletTvå rekommendationer:
Savage Worlds (låter exakt det du letar efter)
QuestCore (kommer garanterat att passa också). Men: Vad menar du med "noll crunch"?
Savage Worlds är crunch deluxe med alla tärningar, bennies och förmågor.Savage Worlds (låter exakt det du letar efter)
Hjältarnas Tid är, som många påpekat, sjukt bra och inte alls DnDigt. Dock tar det nog lite mer är 20-30 minuter att sätta sig in i.När det kommer till systemets komplexitet så är ett önskemål något jag kan plocka upp och läsa igenom på 20-30 minuter och sedan så är jag redo att spelleda utan att en andra eller tredje genomläsning behövs.
Jag kan inte komma på ett enda spel, någonstans, som jag skulle vara redo att spelleda efter en enda snabb genomläsning...När det kommer till systemets komplexitet så är ett önskemål något jag kan plocka upp och läsa igenom på 20-30 minuter och sedan så är jag redo att spelleda utan att en andra eller tredje genomläsning behövs.
Nyaste upplagan av WFRP är inte bara krunchig, den är full av specialregler som krokar i varandra på komplexa sätt. Det är absolut inte ett enkelt system.Noll crunch är väl svårt att hitta i ett regelsystem, men annars tycker jag Symbaroum passar din beskrivning. Eller Warhammer Fantasy. Båda är "slå tärning, jämför med ditt värde - jag säger till om det är svårare eller enklare", och har få subsystem: XP/förbättring, situationsbonus, skada, korruption, magi, utrustning.
Det här är ju 100% varför det bästa är att skriva sina egna spel!!!Jag kan inte komma på ett enda spel, någonstans, som jag skulle vara redo att spelleda efter en enda snabb genomläsning...
Tänkte precis skriva något liknande. Reglerna i WFRP4 tycks vara skapade av en civilingenjör eller matematiker som aldrig spelat rollspel (men möjligen fått konceptet förklarat för sig)... Extrem crunch!Nyaste upplagan av WFRP är inte bara krunchig, den är full av specialregler som krokar i varandra på komplexa sätt. Det är absolut inte ett enkelt system.
Helst på 20-30 minuter?Det här är ju 100% varför det bästa är att skriva sina egna spel!!!
Jag var också inne på DW. Även om det finns en kvardröjande doft av DnD är känslan helt annorlunda och PbtA är långt ifrån D20.Hur viktigt är detta med att det inte ens får dofta D20? Om det inte är en fullkomlig dealbreaker så skulle jag säga Dungeon World. Det har ett arv från D&D, det kan inte förnekas. Men man har även kastat ut mycket av dessa kvarlevor. Bland annat har man ersatt d20 med 2d6. Det finns levels och xp men man får inte xp för att hitta skatter eller klubba monster utan av att misslyckas med sina slag. Och ens level påverkar heller inte hur mycket stryk man tål. De HP man har från början är de man får leva med.