damogn
Swordsman
- Joined
- 4 Feb 2018
- Messages
- 625
Jag har funderat på hur man kan förenkla rollspelsregler såpass mycket att reglerna får plats på en pamflett likt reglerna för ett vanligt brädspel, alternativt står tryckta på formuläret eller på baksidan av ett mjölkpaket.
Här är idéer för vad man kan göra:
Tre (kanske fler?) egenskaper: Styrka, Smidighet, Själ. Dela ut 1T8, 1T6 och 1T4 bland egenskaperna. Dessa används för att agera.
Man startar med 5 KP.
Vapen skadar alltid 1 KP, vanliga fiender har 1 KP.
(Detta ger strider som tar slut fort)
Föremål ger bonus till kastet om de är relevanta för handlingen. Vanligtvis är det +1; speciella föremål kan ge +2, +3 osv. (var dock sparsam med bonusar).
Alla handlingar är motståndskast. De som möter varandra kastar och högst kast vinner. Den som vinner beskriver utfallet (det är alltså inte så att man lyckas eller misslyckas baserat på kastet, SL kan säga att du lyckades eller kan du säga att du misslyckades). SL kastar åt alla fiender och motstånd. Motståndare har typiskt en enda egenskap: Svårighetsgrad (SG).
Ex 1a. Spelare med Smidighet 1T4 utan speciell klätterutrustning mot Vägg SG 1T6. Kasta 1T4 mot 1T6. Vinnaren bestämmer utfallet.
Ex 1b. Spelare med Smidighet 1T4 med klätterutrustning +1 mot Vägg SG 1T6. Kasta 1T4+1 mot 1T6. Vinnaren bestämmer utfallet.
Ex 2. Spelare med Styrka 1T6 ska med sitt Svärd +1 och sin Sköld +1 slåss mot Svartalf med SG 1T4 och Kniv +1. Spelare kastar 1T6+2 och SL kastar 1T4+1. Högst kast skadar motståndaren 1 KP.
Vad kan man förenkla? Vad behöver läggas till för att ni skulle kalla det ett komplett spel (förutom någon beskrivande text för den som inte vet vad SL, 1T4, osv. betyder)?
Här är idéer för vad man kan göra:
Tre (kanske fler?) egenskaper: Styrka, Smidighet, Själ. Dela ut 1T8, 1T6 och 1T4 bland egenskaperna. Dessa används för att agera.
Man startar med 5 KP.
Vapen skadar alltid 1 KP, vanliga fiender har 1 KP.
(Detta ger strider som tar slut fort)
Föremål ger bonus till kastet om de är relevanta för handlingen. Vanligtvis är det +1; speciella föremål kan ge +2, +3 osv. (var dock sparsam med bonusar).
Alla handlingar är motståndskast. De som möter varandra kastar och högst kast vinner. Den som vinner beskriver utfallet (det är alltså inte så att man lyckas eller misslyckas baserat på kastet, SL kan säga att du lyckades eller kan du säga att du misslyckades). SL kastar åt alla fiender och motstånd. Motståndare har typiskt en enda egenskap: Svårighetsgrad (SG).
Ex 1a. Spelare med Smidighet 1T4 utan speciell klätterutrustning mot Vägg SG 1T6. Kasta 1T4 mot 1T6. Vinnaren bestämmer utfallet.
Ex 1b. Spelare med Smidighet 1T4 med klätterutrustning +1 mot Vägg SG 1T6. Kasta 1T4+1 mot 1T6. Vinnaren bestämmer utfallet.
Ex 2. Spelare med Styrka 1T6 ska med sitt Svärd +1 och sin Sköld +1 slåss mot Svartalf med SG 1T4 och Kniv +1. Spelare kastar 1T6+2 och SL kastar 1T4+1. Högst kast skadar motståndaren 1 KP.
Vad kan man förenkla? Vad behöver läggas till för att ni skulle kalla det ett komplett spel (förutom någon beskrivande text för den som inte vet vad SL, 1T4, osv. betyder)?