Enkelt, lättillgängligt sätt att kapa plywood?

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,408
Någon sån här lösning skulle kanske kunna funka, beroende på hur stora garderober du har.

Sånna här är ännu kompaktare, men inte lika lämpade för skivor.
Jag köpte ett par sådana här för ett tag sedan, använder både som sågbockar och ben till en tillfällig extra bordsskiva (för figurspel).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,706
Den här typen av jobb gör jag på TV-bordet.
Det vlir inte så dammigt/spånigt. Bra att ha dammsugaren i närheten.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
124
Location
Karlskrona, typ.
OK, så en preliminär shoppinglista, ifall jag vill testa olika metoder (eller vara ha för liknande/andra jobb), typ:
  • En sån där såg som Rymdhamster länkade
  • En sån där kniv Rickard länkade, alt. testa med den jag har (liknande brytblad, men med metallhus)
  • Metall-linjal
  • Vinkelhake, kanske
  • Maskeringstejp
  • Möjligen något slags träblock/plankor att ha som underlag eller så, så jag slipper lägga saker direkt på typ köks- eller vardagsrumsbordet
Jag har noll problem att köpa på mig grejer jag använder sällan, så länge de är lätta att flytta på / gömma undan.

När det gäller att få fast grejerna har jag funderat på att använda träskruv med förborrade hål, men vi får se. Där lär det få bli lite experimentverkstad. Turligt nog har jag bara en sån här hylla som ska stå så nån riskerar att se baksidan; de andra står med ryggen mot väggen (och kan därmed få vara experimentplattformar).
lägg till en slipkloss och ett par finkorniga sandpapper till listan så kan du snygga till kanten efter att du har kapat. Ju högre siffra på papprets baksida, desto finkornigare. Om inte annat för att slippa eventuella spetor. Slipa utomhus ;)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
Jag tror att, om du är envis, kommer det räcka med att skära rakt igenom med en vass kniv. Du kommer få skära rätt många gånger.

Kanterna kommer att täckas av djupet på hyllans skivor ändå så de behövs inte putsas till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Jag blev lite sugen på dessa, men eftersom det bara verkar vara Biltema som har dem till det priset och Biltema typ utan undantag ligger på platser som i princip bara är tillgängliga via bil (och inte levererar med post) så får de vänta lite =) Turligt nog tror jag att jag kommer att klara just det här projektet utan dem…
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Får erkänna att katana som @Big Marco föreslår nog är att föredra eftersom du inte verkar ha sådant där motorsågssvärd som är populärt i vissa cirklar, men om du är rädd om katanan har jag ett annat förslag.

Fogsvans är bra men är ganska sladdrig, jag hade nog föreslagit en ryggsåg framför den tidigare föreslagna kortsågen. Skillnaden är att en ryggsåg har en extra metallförstärkning längs ovankanten. Det gör att den håller sig rak men nackdelen är att du aldrig kan såga med hög vinkel emot arbetsstycket (såga "rakt ned"). Nu är det inte sladdrigheten något särdeles stort problem för det som gör att kanten blir vågig eller hackig är att sågaren inte rör sågen rakt utan vinklar den lite i olika led.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,635
Jag misstänker att det är mer likt masonit om det är IKEA. I så fall, stållinjal och mattkniv, skär ett antal snitt på den blanka sidan, så djupt du kan, knäck över en bordskant, frisera lite med kniven.

Annars, skaffa en billig fogsvans, så fintandad som de har, mät noga, tejpa på båda sidorna, rita ett streck, såga efter strecket, ta bort tejpen.
 
Top