Nekromanti Enkelt skade- och rustningssystem

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Ännu en idé som kläcktes i duschen.

---

Problemet:

De flesta spel har problem med rustningar och skador. Kombinationen av dom blir ofta att det inte är möjligt att få skador som går från rispa till utslagen i alla kombinationer utan man kan bli helt säker i en rustning samtidigt som man inte kan få en rispa utan rustning. I värsta fall blir resultatet otroligt sega strider mellan två kämpar i rustning som sedan slutar helt tvärt med en perfekt träff eller dylikt. Tråkigt, tråkigt, tråkigt.

---

Lösningen:

För diskussionen används t10. Men det är bara att modifiera till valfri tärningsvalör.

Rustningars skydd graderas mellan 1 och 9. I graderingen ingår både hur mycket rustningen täcker, material och kvalité. En helhetsbedömning alltså. 1 skulle t.ex. kunna betyda en stoppad tygväst medan 9 är en supermagisk heltäckande plåtrustning av något übermaterial.

Skador ligger i skalan 1-10 där 1 är en skråma och 10 är utslagen/död.

När man slår skada för ett anfall så är "normalfallet" att man slår 2t10. Sedan väljer den som slår vilken av tärningarna som är penetration och vilken som är skada. Penetrationen måste vara högre än rustningens skydd för att skadan ska utdelas. Det kommer alltså att innebära att en orustad person ofta blir allvarligt skadad (man väljer låg penetration men hög skada) men desto mer rustning man stoppar på sig desto mindre och lindrigare skador blir det. Samtidigt finns alltid risken för minimum-skada och maximum-skada.

Det är egentligen hela systemet.

---

Möjliga tillägg.

Om vi säger att normalskadan alltid slås med två vita t10 så kan vi börja leka med tilläggstärningar. Vapen som har hög skada kan få en röd tärning extra som endast kan användas till skada (spelaren väljer fortfarande hur de två vita används, men en av tärningarna kommer att bli oanvänd). Vapnet får inte högre chans att penetrera, men om den penetrerar så kommer skadan antagligen att vara högre (men fortfarande finns risken för minimumskada).

Vapen som har hög penetration får en extra blå tärning som på samma sätt bara kan användas till penetration. Det blir omvänt resonamang jämfört med ovan.

Vapen som har både hög skada och penetration får en vit tärning till.

Vapen som har en låg skada får en gul tärning och om den är lägre än vita skadetärningen så kommer den gula att gälla.

Vapen som har låg penetration får en grön tärning och samma sak gäller här som ovan men för penetration.

Vapen som har låg prestanda överhuvudtaget slår en röd och en blå och får inte välja något.

Det behöver inte heller vara vapnet som modifierar tärningarna utan det kan vara storleksförhållanden, egenskaper, handlingsval, satsning, etc.

Etc. Man kan leka vidare med tärningarna beroende på hur komplicerat man vill ha det. De flesta spel bör klara sig med ett par enkla varianter.

---

Jag kom precis på tanken så jag kan mycket väl ha missat något totalt så såga gärna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Så om någon har värde 10 och någon har värde 5 så innebär det att den sämre inte kan göra några skråmor?

Ett alternativ är att man alltid slår emot "rustningen". Skicklighet, kroppsbyggnad och rustning anger värdet.

/Han som i övrigt gillar idén i stort, även om det känns som lite väl mycket färger för hans smak
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Han said:
Så om någon har värde 10 och någon har värde 5 så innebär det att den sämre inte kan göra några skråmor?
Hmm, måste ha klantat till något i beskrivningen.

Det är inte två värden mot varandra. Detta är bara skadeslaget. Hur man träffar och sånt har inget med detta att göra.

Ex 1: En orch har rustning 5. Den som lyckats anfall slår skadeslaget som blir 1 och 6. För att komma över rustning så måste han välja 6 som penetration vilket gör att 1 blir skada.

Ex 2: Samma orch anfalls och skadaslaget blir 10 och 6. För att maxa skada så kan 6 väljas som penetration. Skadan blir 10.

Det kan alltid bli både minimum eller maximum.

---

Jag håller med om att det blir för många färger och sånt om man tar med alla kombinationer. Det var bara ett exempel på hur man kan bygga ut systemet. Ett enklare system är att låta bättre vapen ha en extra tärning och den som slår skadan väljer fortfarande vilket tärningsresultat som är skada och vilken är penetration. Nackdelen är att man inte separerar skada och penetration.

Ett annat alternativ är att bara ha två färger, t.ex. vit för de två standardtärningarna och en annan färg för extra tärning. Sedan kan extra tärningen ha en förmåga, t.ex. penetration. Det är ju inte svårt att hålla reda på en förmåga per vapen.
 

Ronin

Veteran
Joined
10 Mar 2011
Messages
17
Location
Söderort Stockholm
Jag gillar idén, bortsett från färgade tärningar så är det ett intressant grundkoncept, men vad händer om någon part inte bär någon rustning?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Faehrengaust said:
Han said:
Så om någon har värde 10 och någon har värde 5 så innebär det att den sämre inte kan göra några skråmor?
Hmm, måste ha klantat till något i beskrivningen.

Det är inte två värden mot varandra. Detta är bara skadeslaget. Hur man träffar och sånt har inget med detta att göra.
Haha, det är mitt fel. Jag är så inkörd på hur mitt eget system fungerar. ^^

/Han som då gillar systemet ännu mer
 
Top