Varför har du med kroppsdelsskador?
Det verkar ju fullständigt onödigt.
Som en som har med kroppsdelar i sitt system så försvarar jag tänkandet kring det, utan att gå in specifikt på denna implementationen.
I mitt Generica finns träffområden. De har egentligen ingen praktisk effekt ur regelmässig synvinkel, och det är en frivillig regel. Med andra ord är de till synes onödiga.
Varför har jag då med dem?
Vilket ger mest möjlighet till rollspel?
1. "Du får en svår skada."
2. "Du får en svår skada i ditt ena knä."
Tvåan ger spelledaren och spelaren möjlighet att spinna vidare på det. "Du stapplar uppför trappan, ditt skadade ben släpande efter dig, medan zombierna sakta hasar närmare." "Någon annan får vara lockbetet, min gamla knäskada gör att jag inte kan springa så snabbt." "Jag bryter kvastskaftet och gör en tillällig spjälning av delarna, mitt bälte och min halsduk." "Du vacklar klumpigt fram längs takavsatsen på dit skadade ben."
Varför har jag inte dragit in kroppsdelarna så att de hänger ihop med andra regler?
Två anledningar.
* Alla vill inte ha kroppsdelar och alla typer av spel lämpar sig inte för det, och då ska man kunna välja bort det utan större inverkan på resten av systemet.
* Även om man använder träffområden så är det sällan man vill använda det för NPCs, speciellt inte dussinmotståndare. Det är för mycket jobb att hålla reda på om orch 26 från höger blivit skadad i armen och det ger väldigt lite. Kroppsdelar är mest intressanta efter att striden är över, och de flesta motståndare är inte vid liv då. För att undvika onödiga (jag har några regler för att snabba up NPCs och dessutom öka realismen i hanteringen av dem, men de betraktar jag inte som onödiga) olikheter mellan systemen så funkar det smidigare om kroppsdelar inte har med resten av reglerna att göra.
Även om de till synes är onödiga, så tillför de en hel del.