Jag håller på med ett simpelt humorrollspel och behöver hjälp med ideer till ett stridssystem. Någon som kan hjälpa mig?
Såna här frågor älskar jag! Jag var egentligen lockad att bara svara "Ja" och inget mer, men då hade jag behövt skriva ett inlägg till...
Humorspel ska vara snabba och okomplicerade. I de flesta fall bör de också vara mindre dödliga.
Någta lösrykta tankar på detta tema:
Enkelt skadesystem, inga hitpoints. Kör med enkla skadenivåer som Pigg, Mör, Yr och Avtuppad. Det räcker. Om du måste så lägg på Död. Det beror på vilken sorts humor du vill ha.
Ha attacker i stil med Snyting, Vrida näsa, Peta öga, Stampa fot, Sparka bak, Dra i öra och Krokben.
Enkelt stridssystem. Inga komplicerade regler för försvar och sånt. Kör ett initiativslag, med modifikationer för bra distraktionsmanövrer, fintar och bluffar. Slå ett enkelt färdighetsslag för att träffa. Ge modifikationer för kreativitet, variation och målande beskrivningar. Alternativt skippa initiativet och låt den som lyckas bäst få in sin träff och den som träffar sämst missa. Mitt förslag är att slå så högt som möjligt men under färdighetsvärdet. Kräver ingen matematik och det är lätt att bara se vem som har högst siffra på sin tärning.
Får se om jag kommer på mer senare.