Nekromanti Enkelt WW2-rollspel?

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
Jag är på jakt efter ett rollspel som utspelar sig under andra världskriget. Normalt sett är jag rätt ointresserad av den settingen i spelsammanhang, så jag har i stort sett noll koll på vad som finns...

Jag har givetvis googlat en sväng först, men skulle uppskatta alla eventuella tips!

De krav jag kommer på att jag har är dessa:

* Det ska vara lätt att lära sig (och att lära ut) - det ska bara användas under en kortare kampanj på kanske 5-6 äventyr.

* Språket måste vara antingen svenska eller engelska.

* Det ska gå att få tag på.

* Det får inte vara alltför specialiserat. Grey Ranks (om motståndet i warsawaghettot) går till exempel bort.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hrm. Operation: Fallen Reich är inte sådär jätteknepigt att lära sig, det är rätt klassisk trad, och regelmekaniken är inte alls kopplad till spelets okulta twist. Å andra sidan är det både ur tryck och inte direkt lysande ...

Har du övervägt något mer »universellt« system, typ GURPS eller D20 Modern?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Vad ska kampanjen handla om? Om det inte är något annat än krigs-action så skulle jag i första hand nog inte använda något av de ww2-spel som finns. Jag menar, info om kriget finns det mängder av och på t ex wikipedia finns det bra mycket mer än vad som ryms i en rollspelsbok. Till det skulle jag bara lägga ett spelsystem som jag tycker passar och sedan bara köra.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag skulle föreslå att man helt enkelt tar sina WWII-kunskaper och hänger upp dem i något öppet och smidigt, som Parallel Worlds, typ.

Fast mja, du efterfrågar ju något mer komplett ...

... GURPS WWII (finns som PDF också) kanske kan vara något för att plocka upp så mycket som möjligt i spelsammanhang?

... Jag har ingen personlig erfarenhet av det, och knappt av GURPS. Nå, GURPS är väl inte så svårt men heller inte så smidigt. Fast det beror naturligtvis på vad man jämför med.

GURPS Lite – en slimmad version av GURPS-systemet – är fritt att hämta hem gratis, a la PDF, från spelmakaren.

Nå, man skulle ju kunna ta GURPS WWII som bas och sedan peta in – tweaka till – sitt personliga favoritsystem på det?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530
Godlike är ett ww2 super låg kraftnivå superhjälte spel. Bara kör det utan krafter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle nog kika på Savage Worlds om jag var du.

Förutom att det är ett sånt där generellt spel av den actionigare sorten så har det dessutom en pulpig underton. Och pulpig underton innebär också att den naturligtvis måste ha speldata om nazister. Hur ska man annars kunna sno Förbundsarken under näsan på Hitlers Afrikakår? Och har man nazister så måste man också ha en massa andra Andravärldkrigsspeldata.

Dessutom är det lätt att lära sig och går att få tag på.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
I de kampanjer som jag har kört WW2 i så har jag tidigare använt reglerna till Western och när jag väl fick tag på det har jag kört med reglerna till Noir.

Båda lämpar sig utmärkt på avståndsstrid med eldhandvapen. Ett specefikt rollspel som behandlar andra världskriget är jag dock inte så väl insatt i.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Medhåll. Enkelt och snabbspelat = Savage Worlds.

Spelet du letar efter är Achtung! Chtulhu och är helt sprillans nytt. Böckerna innehåller både regler till BRP och Savage Worlds. Du behöver alltså Savage Worlds-reglerna också.

Pdf:er finns på Drivethrurpg.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
solvebring said:
Jag skulle föreslå att man helt enkelt tar sina WWII-kunskaper och hänger upp dem i något öppet och smidigt, som Parallel Worlds, typ.

Fast mja, du efterfrågar ju något mer komplett ...

... GURPS WWII (finns som PDF också) kanske kan vara något för att plocka upp så mycket som möjligt i spelsammanhang?

... Jag har ingen personlig erfarenhet av det, och knappt av GURPS. Nå, GURPS är väl inte så svårt men heller inte så smidigt. Fast det beror naturligtvis på vad man jämför med.

GURPS Lite – en slimmad version av GURPS-systemet – är fritt att hämta hem gratis, a la PDF, från spelmakaren.

Nå, man skulle ju kunna ta GURPS WWII som bas och sedan peta in – tweaka till – sitt personliga favoritsystem på det?
En sak man också ska komma ihåg med GURPS är att det är avsett att vara spelbart med vilka regler som helst. Alla supplement använder verkliga måttenheter och så vidare, just för att de ska vara spelbara med andra system, om man skulle vilja det.
 

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
Ursäktar mig för låg aktivitet från min sida, jag har rätt mycket just nu... Men det här är mina spontana reaktioner så här långt:

* Operation Fallen Reich har jag sneglat en aning på, men det är ju som sagt var ur tryck... Om någon vill sälja ett välbevarat exemplar till en billig penning så kan den ju höra av sig, vore kul att ha i hyllan om inte annat. :gremsmile:

* GURPS är ju helt klart ett alternativ, men det vore roligare med något annat. Jag har redan någon GURPS-variant liggandes och min samlarsida säger att jag behöver något nytt system att testa snart!

* "Random system jag gillar" är så klart också en tanke, men jag tycker det är roligare att ha en bok att bläddra i helt enkelt. Plus, som ovan, jag gillar att samla på mig onödigt mycket spel. :gremsmile:

* Apocalypse World har jag inte haft möjlighet att testa ännu, och jag tror inte att det kommer vara läge att göra det i just det här sammanhanget. Så The Regiment-modden går bort för tillfället, men jag tackar för tipset och tänker mig att det kan komma till användning ändå så småningom!

* Fog of War har jag inte hunnit kika närmare på, men ska kolla på det vid tillfälle!

* Godlike låter faktiskt riktigt intressant på de få recensioner jag haft tid att googla fram. Två funderingar:

1) Är det lätt att separera superkrafts-delarna från resten av spelet? Eller kan det kännas konstigt eller krystat på något sätt?

2) Enligt recensionerna så är reglerna tämligen simpla, men boken (revised edition) ska tydligen vara på 384 sidor. Vad är det som tar så mycket plats? På tillverkarens hemsida nämner de alternativ historieskrivning och stora utrustningslistor, är det vad som tar plats i boken? Något mer?

* Savage Worlds vore också ett alternativ. Samma fråga där:

1) Är det lätt att separera superkrafts-delarna från resten av spelet? Eller kan det kännas konstigt eller krystat på något sätt?

Tack för alla tips hur som helst! :gremlaugh:
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
* Savage Worlds vore också ett alternativ. Samma fråga där:

1) Är det lätt att separera superkrafts-delarna från resten av spelet? Eller kan det kännas konstigt eller krystat på något sätt?
Vilka superkraftsdelar? Finns inga i Achtung! Cthulhu iaf. Savage Worlds är extremt enkelt att modda och väldigt snabbt att komma igång med. Skulle verkligen rekommendera det över GURPS. Godlike vet jag dock inget om, men har hört bra grejer om det. Dock är ju superhjäteförmågor en central del i det spelet som jag förstår det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530
Godlike låter faktiskt riktigt intressant på de få recensioner jag haft tid att googla fram. Två funderingar:

1) Är det lätt att separera superkrafts-delarna från resten av spelet? Eller kan det kännas konstigt eller krystat på något sätt?
Det är superlätt :gremsmile: Systemet fungerar riktigt, riktigt bra utan superkrafter och det enda man gör är att hoppa ett steg i karaktärsskapandet. Eftersom man spelar folk med en enda kraft så antas det fortfarande att man dör om man blir skjuten så det behöver du inte oroa dig för.

2) Enligt recensionerna så är reglerna tämligen simpla, men boken (revised edition) ska tydligen vara på 384 sidor. Vad är det som tar så mycket plats? På tillverkarens hemsida nämner de alternativ historieskrivning och stora utrustningslistor, är det vad som tar plats i boken? Något mer?
Det är mycket alternativ historieskrivning, npc:er och världsskapande. Det finns utrustningslistor men de är inte superdetaljerade regelmässigt, det är mest fakta och fluff.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
DynamicMan said:
* Savage Worlds vore också ett alternativ. Samma fråga där:

1) Är det lätt att separera superkrafts-delarna från resten av spelet? Eller kan det kännas konstigt eller krystat på något sätt?
Superkrafter är en frivillig option, ungefär som magi eller weird tech. De är snyggt undanstoppade i ett eget hörn och kan lätt ignoreras.
 

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
NilsK said:
Vilka superkraftsdelar? Finns inga i Achtung! Cthulhu iaf. Savage Worlds är extremt enkelt att modda och väldigt snabbt att komma igång med. Skulle verkligen rekommendera det över GURPS. Godlike vet jag dock inget om, men har hört bra grejer om det. Dock är ju superhjäteförmågor en central del i det spelet som jag förstår det.
Ah, jag formulerade mig slarvigt. Jag tänkte väl på att ett spel med Cthulhu i namnet antagligen har något övernaturligt inbakat i sig på ett eller annat sätt. Men jag verkade ju få svar på det också å andra sidan:

Krille said:
Superkrafter är en frivillig option, ungefär som magi eller weird tech. De är snyggt undanstoppade i ett eget hörn och kan lätt ignoreras.
 
Top