Hittade en intressant video om hur man på ett enklare sätt kan hantera multiplikationer av varierande storlek.
http://www.wimp.com/multiplynumbers/
http://www.wimp.com/multiplynumbers/
1 | 2 | 7 | 3 | |
3 | ||||
7 | ||||
2 |
1 | 2 | 7 | 3 | |
3 | 3 | 6 | 21 | 9 |
7 | 7 | 14 | 49 | 21 |
2 | 2 | 4 | 14 | 6 |
krank said:Det högsta tal som används i videon är, vad jag kan se, 123 * 321 = 39483. Jag vet inte hur du räknar, men nog är det högre än 10...
Troberg said:Ingen av de ingående siffrorna, inte de ingående talen. Högsta som förekommer där är 3*3, som blir 9. Prova deras metod med mina siffror ovan, och se vad som händer (förutom att det blir en helsikes massa streck...).
I mångt och mycket är deras metod samma som min, fast grafisk och utan hantering av decimaler och minnessiffror. Min är generell, deras kollapsar på så enkla tal som 43*34.
Troberg said:Min metod fungerar dessutom för att multiplicera algebraiska uttryck, tex (4x+5y)*(8x+9z). Det funkar sämre med streck...
Det är exakt samma metod, men använder streck istället för siffror i en tabell. Är man mer analytiskt "numerärt" lagd funkar kanske en tabell med siffror bättre. Men är man t.ex. visuellt lagd och lärt sig hata siffror från skolan... tja, då är strecken troligtvis överlägset.Troberg;n19960 said:Jag kan inte se videon, men utifrån rubriken så tror jag att jag känner igen metoden. Den funkar inte så fort några av de ingående siffrorna multiplicerar till mer än 10.
Troberg said:Nja, strecken slutar fungera när man behöver minnessiffror. Dessutom, försök rita upp en sådan med, låt säga, 897*968, det blir en helsikes massa linjer.
Den funkar dessutom inte alls med algebraiska uttryck.
kloptok said:Vill intyga att det Lupus skriver stämmer helt och hållet, metoderna är helt ekvivalenta.
Troberg said:Bortsett från att den grafiska inte hanterar stora tal på ett hanterbart sätt, och även små tal blir lätt ohanterliga. Ta tex 79 * 98. Hur många linjekorsningar måste du räkna?
Lupus Maximus said:272. Och? Jag är analytisk lagd och lätt för siffror, så tabellen är överlägsen för mig. Men "för mig" är en signifikant del av den meningen och inte någon universal sanning.
Troberg said:Hur lång tid tar det att räkna 272 korsningar? Och hur stor är risken för fel? Och det var bara två stycken tvåställiga tal. Hur mycket blir det med tex 8769,98*96042,87?
Med tabellen så skalar komplexiteten mer linjärt än med linjerna. Heck, talet ovan skulle kräva ett blädderblocksblad...