Nekromanti Enklaste/snabbaste rollspelet?

EmilS

Veteran
Vilket rollspel anser ni är enklast att spela och snabbast att komma igång med?

Så att man kan ta några nya personer och komma igång på en halvtimme.

Det ska ju vara av ok kvalitet också så det blir kul att spela.

Organ

Out of time, out of mind
Om de menar bland dem som finns på marknaden just nu så skulle jag i sådana fall välja Saga. Enkla regler, lättfattad värld och låg starttröskel.

/Anders

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
EmilS said:
Vilket rollspel anser ni är enklast att spela och snabbast att komma igång med?

Så att man kan ta några nya personer och komma igång på en halvtimme.

Det ska ju vara av ok kvalitet också så det blir kul att spela.
Baron von Münchaussen. Du skapar en karaktär genom att hitta på ett roligt adligt namn, och spelar genom att improvisera ihopljugna historier. Reglerna tar kanske 10-15 minuter att förklara och demonstrera för någon som är riktigt ovan.

Konkret ligger spelet någonstans mellan sällskapsspel och rollspel, och jag har tyvärr inte fått chansen att prova i praktiken, men jag kan ändå rekommendera det som ett av de lättaste spelen som finns att komma igång med.

//Krank, om du nu inte var ute efter nåtslags traditionellt rollspel, that is. Isåfall har jag ingen aning, men rekommenderar väl Supergänget.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag skulle säga, Bortom: Lögnens slöja. Det är skapat för att vara snabbt och enkelt att komma i gång med. Åsa Roos, som recenserade rollspelet i speltidningen Fenix håller med:

Bortom är ett alldeles utmärkt nybörjarrollspel, dels för att reglerna är så enkla och lätta att lära sig, dels för att regelboken inte är särskilt tung att ta sig igenom och sist men inte minst för att det fokuserar så bra på spelupplevelsen och vad rollspel handlar om.
Mer information om rollspelet finner du här.

Du säger ingenting om du är särskilt intresserad av någon setting, så jag kanske bör säga att det är primärt ett nutidsskräckrollspel. Flera gratis berättelser (eller äventyr som det kallas i andra rollspel) finns att hämta hem från hemsidan.

Med berättelserna följer också färdiga karaktärer som kan användas, vilket gör att det är mycket lätt att komma igång med. Givetvis kan du spela berättelserna med egna karaktärer också om det är din preferens. :gremsmile:

Pilzefrau

hon/henne
Någon sorts indiespel. De jag har spelat som stämmer in är:
Berättelser från Staden (fråga Arvidos här på forumet)
InSpectres (indiepressrevolution.com)
Supergänget (ganska nischad genre, så om du inte gillar corny superhjälteaction så är det inget att ha)
Sen kommer jag inte på fler.

Rickard

Urverk speldesign
Snabbast att komma igång med måste vara InSpectres. Spelledaren behöver knappt förbereda utan kan bara slänga fram ett scenario och så kör man. Kort förklarat så spelar man rollpersoner på en Ghostbustersfirma och när man spelar så hittar spelarna på det mesta.

/Han som hade föreslagit Matiné om det inte varit för att det krävs minst 24 sidors utskrift

Arfert

Facit
Om vi talar svenska spel; Supergänget eller Saga.

"Indiespel" har annars ofta ganska korta regler, men kan vara lite abstrakta och knöliga att komma in i. Men ofta lättare om man får testspela med nån som redan kan reglerna.

Sen är nog den viktigast faktorn vad ni vill spela. Om man vill brinner för att spela en speciell genre så klarar man oftast att lära sig reglerna även om de är svåra. Så var det till exempel med Sagan om ringen-rollspelet (MERP) på 80-talet för mig.

solvebring

Superhero
Variation är just menat att vara enkelt och snabbt. Det kräver dock lite - fast bara lite - rollspelsvana. Jag håller dessutom på att uppdatera det lite ytterligare just nu. Kommer att innehålla lite mer att ta på snart. Så jag föreslår att vänta med det. Men enkelt, ja det är det bannemej.

Annars anser jag gamla Drakar & Demoner för att vara underbart simpelt att komma igång med. Det går fort att fatta principen, skapa rollpersoner osv.
Versionerna mellan 1985-1987 rekommenderas då starkast eftersom de är riktigt enkla och kvicka. Inte så mycket att läsa upp sig inom heller. Det finns några, få, grundläggande regelprinciper, lite lättvindigt skrivet material och sådant som går mycket fort att läsa igenom. Klockrent!

SARON1971

Veteran
Drakar och citroner är helt fel om du söker enkla, tydliga och lättförståliga regler. Spelet är helt fantastiskt roligt men går knappast att spela längre än några timmar. Ta bara som exempel att det tar 3-4 timmar att bara skapa en Dagsranson (alltså spelets namn på karaktär eftersom spelet anser att en drake äter EN karaktär om dagen = dagsranson).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gamla D&D (inte AD&D!). Slå 3T6 sex gånger för grundegenskaper, välj yrke, plocka åt dig utrustning från en ganska liten lista. Klar! Och tur är väl det, med tanke på i vilken takt rollpersonerna går åt...

Krille

Super Moderator
Star Wars d6.

Fördela arton tärningar (minst 2, max 4) på sex grundattribut. Pluppa ut sju tärningar till (max 2 på varje) på färdigheter. Lägg till en cool och välkänd spelvärld så kan du börja spela på fem röda.

Avancerad regel: en tärning kan delas upp i tre +1, så vill man kan man ha 2T+1 och 3T+2 i två attribut istället för 2T/4T eller 3T/3T.

Anti-avancerad regel: ta en av de två dussinet färdiggjorda mallarna och skriv dit ett namn. Klart.

Enda problemet med Star Wars d6 är att det är out of print så det stänker om det.

Wyldstorm

Swordsman
Hrm, är nog väldigt böjd att hålla med.
Enklare än starwars D6 blir det sällan.
Samt att ALLA kan "världen"(ety alla har sett filmerna).

Enda spelet där jag gjort en ny karaktär på under en minut..
(med mental förberedelse, men vafan)

Brynolf

Dum fan
Psychosis kräver visserligen oftast en hel del förberedande av spelledaren, men att skapa gubbar går ruggigt snabbt; dra en handfull tarotkort och placera ut två framför dig. Personlighet, bakgrund och liknande behöver inte skapas alls, eftersom du inte vet vem du är till en början. Så länge spelledaren har koll på äventyret, kan man börja spela på en minut.

MrG

Swashbuckler
Snabbast är för mig friform, helst då i rollspelsbarens trebegreppsimpro-version som tar max fem minuter. Jag har kört det på tonåringar som aldrig rollspelat innan utan problem. En del konventsäventyr har också funkat kanon och varit enkla att läsa på (då man kan hoppa hela biten med att skapa karaktärer).

Vägen har jag också ofta hört rekomenderas, men det är ett litet spel som nog var länge sedan det gav ut (av Västerås stift om jag minns rätt).

-Gunnar (impro is da skit)

Sodivra

Champion
Hmm, det var visst inte så originellt att rekommendera sina egna spel eller samberättarspel, men jag tipsar ändå om Berättelser från Staden. Det är ett enkvällsspel utan spelledare (Alla spelarna hjälps åt istället) som inte kräver några förberedelser. Det tar ungefär fem-tio minuter att sätta sig in i, och det är designat med just nya spelare i åtanke. Länk finns längst ner i inlägget, i min signatur.

Vill du spela en längre kampanj med en "riktig" spelledare så kan jag rekommendera Primetime Adventures. Det är dödslätt att sätta sig in i systemet, som bygger på TV-seriedrama. Bygga rollpersoner tar någon minut. Däremot så får man (spelare och/eller spelledare) hitta på miljön själva, (Är det en sitcom? En rymdaction? En gangsterserie?) men har man spelare som gillar att hitta på så kan det bli ett riktigt, riktigt bra spel.

Det finns hur många enkla/snabba rollspel som helst, som jag skulle kunna tipsa om. Vad är du ute efter mer precist?
Någon speciell miljö?
Gillar spelarna att slå ihjäl saker eller snacka med spelledarpersoner?
Ska det vara ett "vanligt" rollspel eller kan det ta ut svängarna lite?

Nässe

Myrmidon
Hej Emil!

Nu vet jag inte om du har spelat tidigare själv och ska spela med folk som är nya för rollspel, eller om det är så att du också är relativt ny för rollspel.

Mitt tips är dock Mutant av Järnringen- www.mutant.nu

Det är ett stort svenskt spel med massor av material- enkla nedladdningsbara äventyr. Det finns ett aktivt svenskt forum där man kan ställa hur mycket frågor som helst och snabbt få svar.

Grundböckerna innehåller mängder av bilder som på ett bra sätt förmedlar världen.

Spelet är lekfullt och samtidigt allvarligt- det har många komiska och underliga detaljer som man tar del av redan i karaktärsskapandet.

Det finns säkert mängder av rollspel som innehåller mindre antal egenskaper, eller tärningsslag, eller som har mer lättförståeliga regler- men jag är övertygad om att Mutant är ett bra spel för nybörjare, helt klart.

(Jag skulle vilja påstå att många "indiespel" har enkla regler, men att de oftast är otroligt opedagogiskt skrivna, de kräver en massa underförstådd kunskap om samberättande etc.)

Mutant är ett typiskt traditionellt rollspel som håller absolut högsta klass. Skitkul, är det också :gremsmile:

Lycka till!

Nils

Christoffer

It's all pig.
Krille said:
Enda problemet med Star Wars d6 är att det är out of print så det stänker om det.
Men själva d6 systemet finns väl att få tag på?

Ytterligare ett problem, som bara drabbar oss som är kassa på huvudräkning, är att 18t6+2 inte är någon höjdare att börja bolla med. Men det tar ju ett tag innan man hinner avancera sin karaktär dit så kan hända man hinner bli en fena på huvudräkning när det väl är dags...

Arfert

Facit
Jag köpte det på Gothcon av Goblin Games i år, så det borde gå att få tag i...

Krille

Super Moderator
hallogallo said:
Men själva d6 systemet finns väl att få tag på?
Jo, men även det är out of print. Skillnaden är att det fortfarande finns exemplar i butik.

hallogallo said:
Ytterligare ett problem, som bara drabbar oss som är kassa på huvudräkning, är att 18t6+2 inte är någon höjdare att börja bolla med. Men det tar ju ett tag innan man hinner avancera sin karaktär dit så kan hända man hinner bli en fena på huvudräkning när det väl är dags...
18T+2 inträffar bara när ens übermaxade rollperson spenderar en Force Point, alternativt när man har löjliga spelledarpersoner som Darth Vader som totalt kukar upp spelbalansen i spelet. Systemet är gjort för ett medel på 3T i attributen och 2T till i färdigheten, inte 18T.

Sen finns det lite standardtrick som lättar upp räkningen. Slår dina 18T. Skrapa ihop tärningarna fysiskt i grupper om 5 och 10 prickar. Sen är det en baggis. "Fem-tio-femton-tjugofem-tretti-trettiett-trettitre! Hah! Ät den, gallerfejs!"