Hej Emil!
Nu vet jag inte om du har spelat tidigare själv och ska spela med folk som är nya för rollspel, eller om det är så att du också är relativt ny för rollspel.
Mitt tips är dock Mutant av Järnringen-
www.mutant.nu
Det är ett stort svenskt spel med massor av material- enkla nedladdningsbara äventyr. Det finns ett aktivt svenskt forum där man kan ställa hur mycket frågor som helst och snabbt få svar.
Grundböckerna innehåller mängder av bilder som på ett bra sätt förmedlar världen.
Spelet är lekfullt och samtidigt allvarligt- det har många komiska och underliga detaljer som man tar del av redan i karaktärsskapandet.
Det finns säkert mängder av rollspel som innehåller mindre antal egenskaper, eller tärningsslag, eller som har mer lättförståeliga regler- men jag är övertygad om att Mutant är ett bra spel för nybörjare, helt klart.
(Jag skulle vilja påstå att många "indiespel" har enkla regler, men att de oftast är otroligt opedagogiskt skrivna, de kräver en massa underförstådd kunskap om samberättande etc.)
Mutant är ett typiskt traditionellt rollspel som håller absolut högsta klass. Skitkul, är det också
Lycka till!
Nils