Min version av snabbprepp som kan göras på 20 minuter och räcka en till ett par tre spelmöten minst är denna (obs helt snott från spel som Sorcerer, Sorcerer & Sword, Dust Devils och Trollbabe):
1: Skit i spelarnas karaktärer. Vi plockar in dem sen. Fundera på den plats där allt skall utspela sig, hur ser det ut? Vilka bor här? Vad gör de? Vad står de ut med från dag till dag? Men också mycket ren färg, hur ser gatorna ut? Träd? Växtlighet? Mode? Osv. Skriv inte så mycket, tänk mest, försök få upp bilder av flera olika platser.
2: Tänk på något som i er spelvärld och på den här platsen du förställt dig är rätt eftertraktat, viktigt, symboliserar något stort, något som typ folk slåss om eller som folk håller hemligt om de får tag på. Hitta på en person som har detta något.
Ex. En ung man har dräpt sin far med hjälp av kaoskrafter, han försöker nu dölja dess inverkan på hans kropp.
3: Tänk nu ut två tre personer som bryr sig om personen i steg 1. De kan vilja ta detta från honom, rädda honom från det, eller vad som helst, de har i vart fall ett intresse i det här och är villiga att handla för att få det ordnat.
Ex. Den unga mannens syster och den lokala kyrkans präst, bägge har misstankar om vad som hänt. En polisman som undersöker faderns död, han vet att kaos på något vis är inblandat men vet inte hur. En demon på planeten, tillkallad och fjättrad i av en underjordisk kult som nu använder demonen för sina egna syften, demonen har identifierat att ytterligare en individ har fallit för kaos och håller på att dras ned, den kräver av kulten att mannen skall föras till honom som ett offer.
4: Säg lite om alla dessa, antingen skriv ner det eller säg det till dig själv. Varför bryr de sig? Vad vill de?
Ex: Systern älskar sin bror med hela sitt hjärta, fadern hade misshandlat dem bägge som barn och brodern utfall mot fadern skedde bara dagar innan hon själv ämnade göra detsamma. Prästen vill rena sin församling, han håller av systern mycket men bryr sig egentligen inte om den unga mannens hälsa så mycket som den risk han utsätter systern och församlingen för. Han ämnar anlita råskinn för att leta rätt på och göra sig av med ynglingen så fort han är säker på att han är bortom räddning. Polisen vill bara hitta den skyldige, han är en laglydig innevånare och söker med alla medel till sitt förfogande efter den skyldige. Demonen vill i själva verket alliera sig med ynglingen, han har känt något hos denne och vill använda det för att bryta sig fri från kultens bojor. Kulten vill hålla demonen fången, de är villiga att gå med på dennes krav oavsett vilka de är, för att den skall fortsätta lyda dem.
5: Nu, in träder rollpersonerna. Rollpersonerna anländer till den här platsen där den här skiten finns. Eller så kanske de redan är där. Vem vet? Oavsett. När de är här så kommer de stå ut, de kommer vara sådana som alla SLPs vi beskrivit försöker påverka, de vill att de skall uträtta saker åt dem, osv. Skriv nån rad om detta per SLP.
Systern vill att rollpersonerna skall rädda brodern och om de har möjlighet hjälpa honom. Prästen vill att rollpersonerna skall hålla sig ur vägen och är villig att använda kyrkans militär för att hålla dem borta. Han identifierar dem som ett hot mot kyrkan i det att de kanske besitter möjligheten att rädda pojken. Polisen vill att rollpersonerna ska hjälpa honom med att undersöka brottet, kanske kan de göra saker han själv inte får göra, som faller utanför lagens gränsen? Demonen vill att rollpersonerna skall hålla sig djävligt långt borta eller tillbe honom och slakta kulten och släppa honom fri. Kulten vill mest få rollpersonerna ur vägen, är de inte kandidater för ett medlemskap och inte utpekats av demonen som lämpliga offer, så är de bara ivägen om de blandar sig i.
6: Inledningen, skiv något ord om detta. Låt alla dessa karaktärer identifiera rollpersonerna som potentiell hjälp, låt dem besöka dem och be om hjälp. Splittra upp dem, låt inte en och en besöka dem i deras gemensamma hotellrum och be om hjälp. Skriv nån inledande rad om hur de kanske kan komma att identifiera rollpersonerna som vettig hjälp, men försök att mest agera i stunden, vad gör rollpersonerna nu, finns det någon SLP som skulle kunna vara här, se dem och agera på det?
Ex. systern kanske besöker en, prästen en annan, kanske någon av rollpersonerna är religiös eller kanske någon redan känner systern? Kanske stöter de samman med polisen på ett annat sätt och han har ett förslag, låt demonen söka upp dem i deras drömmar, kanske två olika och introducera olika förslag till dem.. låt kulten skugga dem, men på avstånd, och om de blir ett hot försöka ta livet av dem, en och en...
7: Ställ ett par frågor till dig själv. Först, du vet den där grejen som du identifierade i steg 1? Ställ en fråga om den. En rätt öppen fråga som du själv är nyfiken på, typ "vad kommer hända med x?" eller "vem kommer kontrollera x?" Väcker situationen mer frågor så var inte rädd att ställa dem heller, men försök hålla det till frågan om grejen i steg ett plus kanske en eller två till...
Ex. Kommer pojken bli räddad från kaos påverkan? Det är grundfrågan. Shit, den är ju vad allt annat bygger på. Men mordet är rätt intressant, och demonen. Så: Kommer den verkliga mördaren någonsin avslöjas? och Kommer demonen bli fri från sina bojor och till vilket pris?
8: Rollspela. Du känner ju alla personer nu. Vet vad de vill. Så du behöver inte ens improvisera i den mening att du ska hitta på så mycket nytt. Ha en lista över vanliga namn med dig, det är alltid bra om någon ny person behöver namnges, en lista över lite platser som kan komma att figurera kan vara bra. Men annars, se dig själv som en spelare och rollspela de här karaktärerna precis som om de vore dina karaktärer som spelare. Agera utifrån dem. Och hela tiden, ha frågorna i bakhuvudet. Ställ dem inte direkt till spelarna. Utan se vad som händer. Förr eller senare så kommer allt fler av personerna i spel vara så nära att agera på dessa frågor, situationen har eskalerat till en sådan nivå, att det helt enkelt inte längre går att lämna dem obesvarade. Släpp då loss allt och låt allt ske och så fort frågorna har ett definitivt svar så är det klart, försök avrunda och kanske vill spelarna säga något om deras färd från platsen, eller vad de gör direkt efter att det här har hänt.
Ex. Ja, inte mycket exempel att ge förutom denna: Istället för att ställa frågor: kan pojken räddas, tror ni det? Så skapa situationer där det finns med. Låt prästen försöka med en brutal exorcism, låt dem söka rätt på specialistläkare, osv, och bestäm inte du hur det går utan låt tärningsslag och regler avgöra det. Men vad också beredd att eskalera. Eskalera demonens försök att bryta sig loss, eskalera ynglingen sjukdom, eskalera snuten letande, introducera ledtrådar, osv. När frågorna är besvarade, när pojken har blivit räddad eller ej, när demonen är fri, bedriven från vår dimension eller dödad, när mordundersökningen är klar eller nedlagd, låt då de resultaten spela ut sig naturligt och be fråga sen spelarna vart de befinner sig nu, vad gör de, vad tänker de på, hur känner deras karaktärer för vad som hänt...
klart.