Nekromanti Enmanna-rollspel!

solvebring

Superhero
Tjosan!
Jag undrar om det finns något enmanna-scenario att få tag i, då man spelar med sig själv eller hur det nu var genom olika alternativ etc. Jag skulle gärna vilja testa det.

Rising

Vila i frid
Du skriver:

man spelar med sig själv eller hur det nu var genom olika alternativ
"hur det nu var" får mig att tro att du sett oss prata om något liknande här på forumet, och att du alltså inte är ute efter något helt nytt och gränsöverskridande. Rätta mig om jag har fel.

För om du frågar efter något som du läst oss skriva om, så låter det på dig när du skriver "genom olika alternativ" som om du pratar om det som kallas för "solospel".

Solospel är en sorts texter man inte läser från början till slut, utan där man själv kan få välja (mellan alternativ som ges av författaren) om vad man vill läsa om härnäst, och på så vis får alltså läsaren påverka handlingen. Solospel var på åttiotalet tätt förknippade med rollspelshobbyn. I de första DoD-böckerna så användes till exempel ett solospel för att förklara vad rollspel var för något.

Ett minisolospel kan exempelvis se ut så här:

1.
Du är Adus, och letar efter enmanna-scenarion. Skall du:
Fråga på wrnu? (Läs då vidare från punkt 2)
eller:
Prova att borra ett hål i din hjärna? (Läs då vidare från punkt 3)

2.
Rising svarar genom att berätta om solospel. Vad skall du säga honom?
"Ja, det är vad jag letar efter! Var har du länkar?" (Läs då vidare från punkt 5)
eller:
"Nej, dumhuvud! Nu ska jag borra hål i din hjärna!" (Läs vidare från punkt 4)

3.
Du borrar hål i din hjärna och känner långsamt hur all din kunskap rinner ner längs ditt ansikte och börjar droppa på golvet. Du dör.
(Börja om från början)

4.
Rising skriker av smärta när du börjar borra ett hål i hans äckliga lilla huvud. Alla applåderar och ingen behöver längre störas av Risings dumma inlägg.
(Slut. Du kan börja om från början om du vill läsa ett annat slut.)

5.
Rising rekommenderar Project Aon, där man kan klicka på "the books" och sedan kasta sig in i några äventyr från den kändaste solospelsserien; Ensamma Vargen. Du går dit och får uppleva några fantastiska äventyr.
(Slut. Du kan börja om från början om du vill läsa ett annat slut.)

Dewil

Skrivbordsgeneral
3.
Du borrar hål i din hjärna och känner långsamt hur all din kunskap rinner ner längs ditt ansikte och börjar droppa på golvet. Du dör.
(Börja om från början)
"Ditt liv och ditt uppdrag slutar här", heter det ju. :gremwink:

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Tackar för en sjukt trevlig länk Rising. Nu har jag ju nått att pyssla med fram till nyår juh !!
Var ju för övrigt ruggit länge sedan man lirade nån form av sådant solospel ju.

solvebring

Superhero
Re: Skamlös självreklam

Schysst!

Det är enklare skrivet och inte så stort, och så är det på svenska, inte för jag har problem med engelska över huvudtaget, med det blir mer äkta för en eftersom man är svensk. Tack! :gremgrin: