Ensam rollperson

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,081
Location
Göteborg
Nu är jag inte 100% säker på att det är den känslan du söker men jag har spelat ett solorollspel (kommer inte ihåg namnet) där man är skeppsbruten. Varje dag gör man en del repetetiva uppgifter, slår ett slag på en slumptabell ( där saker som, "du såg en sköldpadda idag" dyker upp) och i slutet av dagen skriver man ned sina tankar och upplevelser i sin journal. Från början är man som spelare duktig på att skriva för allt är nytt och med tiden så blir det naturligt kortare och kortare det man skriver i journalen. När man inte kommer på något nytt att skriva är spelet slut.

Ska se om jag hittar pdf-filen till det spelet.
Listan på rutinuppgifter kan eventuellt vara bra inspiration, dock, så säg till om du hittar PDF:en!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,122
Location
Göteborg
Jag har två inspirationstips:

1. Die Wand (Väggen), bok av Marlene Haushofer.

2. Fear of Cold och Fear of Dark, videoessäer av Jacob Geller (YouTube).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,834
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Spelare som gestaltar undermedvetna impulser, minnen, påträngande tankar, osv, påminner om den inre dialogen i Disco Elysium, vilket ju är en av de häftiga sakerna i det spelet.

Jag kommer att tänka på två noveller.
Dels en som ingår i Mikael Niemis Svålhålet där en ensam astronaut på långresa knyter an väldigt mycket till en spindel som kommit med i kapseln, men det är verkligen bara en spindel så den har inga repliker och relationen ses bara ur astronautens perspektiv.
Sen har Jack London en kort historia, To build a fire, om en ensam man som kämpar med att göra eld för att inte frysa ihjäl. Tydligen finns det två versioner av berättelsen, en där protagonisten misslyckas och dör och en där han får köldskador men överlever.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,081
Location
Göteborg
Spelare som gestaltar undermedvetna impulser, minnen, påträngande tankar, osv, påminner om den inre dialogen i Disco Elysium, vilket ju är en av de häftiga sakerna i det spelet.
Ja, den biten känns rätt tydlig. Det där har jag gjort massor av gånger i olika spel och sessioner och det funkar generellt bra. Det känns svårare att bygga systemet där rollpersonen ska utmanas av svårigheter som ska övervinnas. Det är jag inte riktigt van vid, men jag har lite idéer.


Dels en som ingår i Mikael Niemis Svålhålet där en ensam astronaut på långresa knyter an väldigt mycket till en spindel som kommit med i kapseln, men det är verkligen bara en spindel så den har inga repliker och relationen ses bara ur astronautens perspektiv.
Ja, den typen av grejer gillar jag och tror att man kan få till.

En utmaning här är ju också omspelbarheten. Gäller att få tillräckligt med variation för att det ska kunna spelas i alla fall ett par gånger. Men en del av det tror jag kommer genom utforskandet av vem rollpersonen är och hur hen hamnade här.
 
Top