Nekromanti Enter the Ninja - Die Antwoord

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet att jag är lite sent ute, eftersom det här blev en meme redan i januari, men jag tänkte att någon kanske missat det.

Det sydafrikanska hiphopfenomenet Die Antwoord (Svaret) med frontaren Ninja och hans brutta Yo-Landi Vi$$er är kanske det hårdaste jag kan komma på. Det är inte helt på riktigt, men hur mycket som är ironi/konst/hittepå verkar inte riktigt klarlagt. Videon är sjukt snygg i varje fall, och den innehåller en ninja med svärd:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wc3f4xU_FfQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/wc3f4xU_FfQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Något får mig att tycka att Sydafrika känns så jävla rätt just nu. Inte för fotbolls-VM, skit i det, men det är något speciellt med den etniska uppsättningen, deras sköna dialekt och tokhärliga white-trashighet. Sydafrika är mer gangsta än USA, helt klart.

Edit: försök förresten att inte bli kär i Yo-landi. Jag vet, det går inte.

Rising

Vila i frid
tokhärliga white-trashighet
Ja, just det gjorde ett stort intryck på mig också. Djävligt coolt.

Fast det kanske kommer att framstå som en plågad gimmick om några år. Jag kommer ihåg att jag tyckte att House of Pain var dödligt tuffa en gång i tiden - det verkade så hårt att vara en mick; att ha ett irländskt ursprung - men tittar man på videon till Jump Around nu så framstår det som en ansträngd reklamaffisch för St Patricks Day; det är liksom bara för mycket.

Men just nu så är Die Antwoord skitcool.

Phelan

Hero
Öhhhh... en kvinna med smurfröst, en rappare med gnuggistatueringar från Konsum och ett sound som lyckas tillföra inget alls i originalitet. Hårdast? Nu tänker vi nog lite olika.

Inte min mugg tequila / Phelan

Vitulv

Phelan said:
Öhhhh... en kvinna med smurfröst, en rappare med gnuggistatueringar från Konsum och ett sound som lyckas tillföra inget alls i originalitet. Hårdast? Nu tänker vi nog lite olika.
Ninja är för det första svinduktig, och har bra tryck i rappen. Det kombinerat med ett helt oslagbart utseende och cool karisma gör att han får en miljard gangsterpoäng. Tatueringarna ser för övrigt mer ut som ryska fängelsegaddningar än gnuggisar*. För mig är han Vanilla Ice, fast efter femton år i dödscell.

Yo-Landi Vi$$er är en uppfriskande fläkt eftersom hon kombinerar en tuggumiröst med att utseende som hade fått vilken mainstreamproducent att garva, men som får oss som tröttnat på Beyonce att faktiskt trilla pladask. Hon rör sig schysst också. Och har snygga kläder. Och snygg frisyr. Och ser lite albino ut.

Utöver detta: en back-up som lider av Progeri, en video som (lätt) matchar Åkerlund-klass, Sydafrikansk slang och dialekt och en jävulskt klädsam tveksamhet om vad som är på skoj och vad som är på riktigt.

Och en ninja. Med ett svärd.

* Det är lite konstigt det där. Folk som inte har koll på tatueringar brukar skämtsamt säga att vissa ser ut som "gnuggisar". Mig veterligen har det aldrig funnits några låtsastatueringar man gnuggat på. Gnuggisar är något helt annat, nämligen en sorts klistermärke som man inte alls sätter på huden. Den typ av låtsastatueringar folk egentligen menar borde vara de där man fick i t.ex. Kalle Anka som man blötte upp med en våt disktrasa för att de skulle fastna på huden. Gnuggade man på dem så gick de sönder och trillade av.

Vad har vi då lärt oss av detta? Gnugga aldrig på en fejktatuering, och sluta kalla dem för gnuggisar. Annars tänker jag börja kalla apelsiner för stolpiller. Fatta vilka smärtsamma missuppfattningar som kommer drabba framtida generationer när det slanguttrycket fått fäste.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
* Det är lite konstigt det där. Folk som inte har koll på tatueringar brukar skämtsamt säga att vissa ser ut som "gnuggisar". Mig veterligen har det aldrig funnits några låtsastatueringar man gnuggat på. Gnuggisar är något helt annat, nämligen en sorts klistermärke som man inte alls sätter på huden. Den typ av låtsastatueringar folk egentligen menar borde vara de där man fick i t.ex. Kalle Anka som man blötte upp med en våt disktrasa för att de skulle fastna på huden. Gnuggade man på dem så gick de sönder och trillade av.

Vad har vi då lärt oss av detta? Gnugga aldrig på en fejktatuering, och sluta kalla dem för gnuggisar. Annars tänker jag börja kalla apelsiner för stolpiller. Fatta vilka smärtsamma missuppfattningar som kommer drabba framtida generationer när det slanguttrycket fått fäste.
Fast; jag har använt fejktatueringar man blött upp och sedan "gnuggat" dit. Alltså, man skulle gnugga lagom mjukt på pappret bakom fejktatueringen för att få den att släppa, medan själva tatueringen fäste sig med hjälp av pappret.

Plus att uttrycker mycket väl kan handla om tatueringar man kan "gnugga bort", till skillnad från riktiga.

Vitulv

Rising said:
Fast det kanske kommer att framstå som en plågad gimmick om några år. Jag kommer ihåg att jag tyckte att House of Pain var dödligt tuffa en gång i tiden - det verkade så hårt att vara en mick; att ha ett irländskt ursprung - men tittar man på videon till Jump Around nu så framstår det som en ansträngd reklamaffisch för St Patricks Day; det är liksom bara för mycket.
Hehe, ibland funkar kontraster och ibland inte. Irländsk Pubmiljö och hiphop går helt enkelt inte vidare bra ihop. Nä, Irish white trash funkar bättre i Oi! eller punk.

Dropkick Murphy's, t.ex, funkar ju fortfarande väldigt bra efter alla dessa år.

Necross

Swashbuckler
Rising said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">tokhärliga white-trashighet
Ja, just det gjorde ett stort intryck på mig också. Djävligt coolt.

Men just nu så är Die Antwoord skitcool. </div></div>

Eeeeh... Jag tänkte mig mer Die Antwoord som humor. Eller möjligen ett konstprojekt. "Skitcool" är liksom inte ordet.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, vare sig det är hårt eller töntigt, rätt eller fel, allvar eller ironi, så är i alla fall en sak säker:

Det är inte hiphop. :gremsmirk:

kalcidis

Hero
Vitulv said:
Edit: försök förresten att inte bli kär i Yo-landi. Jag vet, det går inte.
Ja, hon är verkligen härlig ... MEN ... just nu är jag mer fascinerad av Ninjas swingande Pink Floyd-bozack i den här videon (1:13).

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Q77YBmtd2Rw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Q77YBmtd2Rw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>