Pendragon
Swashbuckler
Kör man rakt ut på reglerna för brytvärde och tillbakaknuffning är skärpa/krossa förfärligt effektiv om motståndaren är dum nog att inte undvika.
/Joel
/Joel
Igår var det strid i Eon´s magnifika värld..ZaiToh said:Ja, det är bara försvararen som slår för Vinit när striden pågår. Lyckas han är han anfallare för den här rundan, om inte fortsätter han försvara (tänk att han inte lyckades återta initiativet). Det enda anfaller kan göra för att påverka så han ökar oddsen att fortsätta ha initiativet är om han gör snabba anfall (som i sin tur gör mindre skada).
Men helt enkelt. När striden öppnas slår båda. När den pågår slår enbart (den som förra rundan var) försvararen.
Det här med + eller - ob1t6 kör vi på stenhårt. Så den saken är biff. Sen från och med nu kör vi nog fanimig på att endast en rollperson blir försvarare, och vill denne ha möjlighet att attackera så måste denne vinna VINIITen.Petter42 said:Det finns en regel som säger att när man har numerärt övertag så får man en nivå lättare (-Ob1t6) på sitt ViNIT-slag. Dessutom får man en nivå svårare (+Ob1t6) i numerärt underläge. Alltså blir det extremt svårt att bli anfallare mot flera motståndare eftersom det kräver att man ständigt fäktar åt alla håll. Det är i alla fall så jag tänker.
Alternativt så kan man göra det en nivå svårare för varje person mer motståndare det är eller att endast en av de fyra RP:na blev försvarare.
De står och är rädda, kommer inte till skott eller finner ingen öppning. Om nu detta sällsynta har skett så har det skett. Som nämnts så ger numerär stor effekt till ens kapacitet att lyckas/misslyckas med VINIT. Om det ändå sker så beror det oftast påå att de som är fler är kraftigt sämre än den enskilde (typ bönder mot en cirefalisk vapenmästare) alternativt att de just den rundan hade mycket tur/otur.Konrad Konvalj said:Det kan omöjligt vara så att de tre som inte blir attackerade av SLP´n fortfarande räknas som försvarare och inte får anfalla förens de har lyckas vunnit VINIen?
Om så är fallet.. Vad fan gör dom RP:na under tiden min SLP står och hackar på en utvald?
Du är ju den allsmäktige och upplyste som ligger bakom det magnifika Eon om jag har förstått det hela rätt, och dina ord väger tungt i den här frågan. Vem kan vara bättre lämpad att lära en Eon-noob som mig än du!Den Upplyste Despoten said:De står och är rädda, kommer inte till skott eller finner ingen öppning. Om nu detta sällsynta har skett så har det skett. Som nämnts så ger numerär stor effekt till ens kapacitet att lyckas/misslyckas med VINIT. Om det ändå sker så beror det oftast påå att de som är fler är kraftigt sämre än den enskilde (typ bönder mot en cirefalisk vapenmästare) alternativt att de just den rundan hade mycket tur/otur.Konrad Konvalj said:Det kan omöjligt vara så att de tre som inte blir attackerade av SLP´n fortfarande räknas som försvarare och inte får anfalla förens de har lyckas vunnit VINIen?
Om så är fallet.. Vad fan gör dom RP:na under tiden min SLP står och hackar på en utvald?
Se inte striden som mekaniska rörelser som skall utföras. VINIT bedömer även psykologiska effekter som rädsla, tvekan och mod då den till stor grad baseras på rollpersonens Stridsvana. De allra flesta är vädligt rädda för tanken att kunna bli skadad och strid är en mycket obehaglig situation för de flesta. Rollpersoner i Eon är sällan typiska hjältar som trotsar all rädsla och finner mod i alla lägen. Därför kan de ibland hamna i sådana oheroiska situationer som du beskriv i ditt inlägg.
Alltså, det är tänkt så. =)
Hehe, nåväl - om mina ord väger tungt eller inte får du givetvis tycka. Jag säger bara hur min tanke var när jag designade Eons stridssystem.Konrad Konvalj said:Du är ju den allsmäktige och upplyste som ligger bakom det magnifika Eon om jag har förstått det hela rätt, och dina ord väger tungt i den här frågan. Vem kan vara bättre lämpad att lära en Eon-noob som mig än du!
Det viktiga är att se att man som stridande i Eon har en av två "flaggor" satta på sig; antingen är man anfallare, eller så är man försvarare. Vilket man är ger spelaren en uppsättning med handlingar ("manövrer" i Eon 1+2) att välja bland, det är allt. En försvarare kan vara offensiv genom Motanfall men är inte lika effektiv, han styr inte striden för stunden på samma sätt som en anfallare gör. Eftersom pressen ligger på försvararen att vid varje runda försöka återta initiativet och bli anfallare så ligger mycket av taktiken att försöka spela på styrkor och svagheter och maximera sin tid som anfallare - den som styr striden. En smart anfallare ser till att försvåra för försvararen att lyckas med detta genom sitt agerande av samma anledning.Att det är tänkt att RP:na skall frukta en ensam krigare om de misslyckas med sitt VINIT hade jag inte riktigt uppfattat, men nu klarnade det rejält. Jag har tillåtet dem attackera trots att de är försvarare när eftersom min stackars krigare endast har attackerat en av RP:na. Nu blir det ju en aning mer rättvist för min del, och det är ju alltid bra!
Jag anser att Eon III är hästlängder bättre än de tidigare utgåvorna, speciellt om man är grön på systemet då det är mer pedagogiskt och mer motiverande till varför si eller så är som det är, regelmekaniskt.Stridigheter är ju inte det primära, men när det väl är strid skall de frukta för sina liv och nu kommer jag anamma din regler hårdare än tidigare. Kanske är dags att ta steget till Eon III också..
Jag tar upp denna separat för detta är ett bra exempel på hur vana rollspelare från andra rollspel ibland missuppfattar tanken bakom Eons stridssystem (med rätta då det i tidigare utgåvor inte presenteras heller) - men du svarar själv på frågan. "Rollpersonen har misslyckats med att vinna initativet, han har sålunda misslyckats med att vinna initiativet." Och har man misslyckats med det så är man inte den som driver eller kontrollerar striden. För det gör de som lyckas vinna initiativet.Att det är tänkt att RP:na skall frukta en ensam krigare om de misslyckas med sitt VINIT hade jag inte riktigt uppfattat
Detta är en sanning med modifikation. Grundsvårigheten som försvararen skall slå med ges av anfallarens handlingar i föregående runda, och försvararen använder den lägsta svårigheten bland de handlingar som anfallaren utförde. Exempel - En anfallare som satsar på "Snabba anfall" ger försvararen en grundsvårighet på Ob4T6 medan om anfallaren gör "Kraftfulla anfall" så blir grundsvårigheten Ob2T6.Konrad Konvalj said:Runda 2
1. De som räknas som försvarare får nu försöka vinna VINITen mot de som räknas som anfallare. Räkna med det andra värdet i SI för att få fram VINITen. Glöm inte de modifikationer som finns. Grundsvårigheten räknas som 3obT6.
Var ungefärt så jag menade med min modifikations lista. 3obT6 som grundchans, och sedan -1obT6 om anfallaren gjorde ett "kraftfullt anfall" förra rundan vilket således blir Ob2T6. Alternativt så gjorde anfallaren ett "snabbt anfall" förra rundan vilket ger +1obT6, och det blir i slutändan Ob4T6 för att vinna tillbaka VINITen.Den Upplyste Despoten said:Detta är en sanning med modifikation. Grundsvårigheten som försvararen skall slå med ges av anfallarens handlingar i föregående runda, och försvararen använder den lägsta svårigheten bland de handlingar som anfallaren utförde. Exempel - En anfallare som satsar på "Snabba anfall" ger försvararen en grundsvårighet på Ob4T6 medan om anfallaren gör "Kraftfulla anfall" så blir grundsvårigheten Ob2T6.Konrad Konvalj said:Runda 2
1. De som räknas som försvarare får nu försöka vinna VINITen mot de som räknas som anfallare. Räkna med det andra värdet i SI för att få fram VINITen. Glöm inte de modifikationer som finns. Grundsvårigheten räknas som 3obT6.
Du vet ju själv hur du skall tolka din tabell. ,-)Konrad Konvalj said:Var ungefärt så jag menade med min modifikations lista. 3obT6 som grundchans, och sedan -1obT6 om anfallaren gjorde ett "kraftfullt anfall" förra rundan vilket således blir Ob2T6. Alternativt så gjorde anfallaren ett "snabbt anfall" förra rundan vilket ger +1obT6, och det blir i slutändan Ob4T6 för att vinna tillbaka VINITen.Den Upplyste Despoten said:Detta är en sanning med modifikation. Grundsvårigheten som försvararen skall slå med ges av anfallarens handlingar i föregående runda, och försvararen använder den lägsta svårigheten bland de handlingar som anfallaren utförde. Exempel - En anfallare som satsar på "Snabba anfall" ger försvararen en grundsvårighet på Ob4T6 medan om anfallaren gör "Kraftfulla anfall" så blir grundsvårigheten Ob2T6.Konrad Konvalj said:Runda 2
Är man dessutom greppad tillexempel så läggs 1 Ob T6 till på slaget.