Jag är också någon som uppskattar att få generella siffror för hur långa/tunga/etc olika folkslag tenderar vara.
Sen faktumet att inte alla inom samma folkslag passar in på just de värdena/måtten tycker inte jag betyder att de inte kan finnas utanför de värdena... det är ju trots allt bara en fingervisning på var de flesta personerna inom det folkslaget ligger på. Så jag har inga som helst problem med att se sådana värden i rollspel.
Om något så skulle jag ogilla om sådana värden inte fanns med i beskrivningen av de olika folkslagen i ett rollspel... åtminstone inom vissa typer av Rollspel I alla fall. Vampire The Masquerade, Mutant Chronicles, Kult, etc, är t.ex rollspel som jag inte har några som helst invändningar emot att sådant som längd och vikt inte står skrivet för ens valav ens karaktärs folksslag (de är ju trots allt baserade på våran jords faktiska människor). Men med andra rollspel, som t.ex Eon, Drakar och Demoner, etc, så förväntar jag mig att de värdena finns med, för att där finns fler folkslag/raser än bara människor där trots allt... folkslag/raser som inte finns på våran jord ju (så långt som vi vet i alla fall).
Och om där är något rollspel som jag förväntar mig att sådan information finns med i böckerna, ett rollspel som det bara skriker om att sådan information borde finnas med i, så är det Eon. Att Eon inte skulle ha sådan information känns helt fel för mig. XD
Och Eon har ju också oftast haft sådana regelmässiga grejer som kan göra så att en karaktär som man skapar faktiskt är kortare/längre/lättare/tyngre än normen för folkslaget... både via slumpmässiga grejer som stats+tärningsslag i Eon 1-3, och egenskaper från egenskaps slag och nackdelar som finns i alla 4 versionerna av Eon (Eon IV har ju t.ex en händelse som heter "Reslig", där personen oftast är huvudet högre än de flesta andra utav sitt eget folkslag). Plus att man kan ju alltid (som i alla rollspel) övertyga SL till varför man vill att ens Eon karaktär ska vara en specifik längd/vikt/etc om man inte vill lämna det helt till slumpen.