Vinterskog said:
Var det inte så i gamla Eon att man skulle slå ett slag mot sitt karaktärsdrag för att se hur ens rollperson skulle agera. Typ om man var Svekfull och nån erbjöd en pengar för att förråda sina vänner skulle man slå mot svekfull för att se om man gick med på det.
Nej, det var ju inte det. Slag mot karaktärsdrag var något som möjligen vissa spelledare krävde, men regelsystemet krävde ingenting sådant. Det stod t.om i kapitlet om karaktärsdrag att
"Karaktärsdragen är en hjälp för rollspelandet och inte en regelmekanism som slaviskt skall följas, utan de bör främst användas som hjälpmedel." Enda straffet för att inte följa ett karaktärsdrag är att karaktärsdraget ändras. En spelare som bestämt att dennes rollperson är aggressiv men som alltid spelar diplomatisk och aldrig hetsar upp sig kunde få aggression sänkt. Något annat hände aldrig. Det kunde få en viss konsekvens för krigare som gärna slog mot aggression möjligen. Men spelet dikterade aldrig för en spelare hur denne skulle agera.
Vinterskog said:
Tror inte så många spelade det här för det är ett sjukt dåligt system.
Om något av det var sant kanske man skulle kunna kalla det dåligt. Men det är ju inte sant, så jag vet inte riktigt om det är någon idé att säga så. Jag skulle kanske inte kalla ett sådant system för dåligt heller, per definition. Inte i min personliga smak kanske. Jag skulle inte själv tycka om att spela ett spel där mina handlingar dikteras av reglerna.
Vinterskog said:
Då är ju karaktärsdragen i Eon IV överlägset bättre då man bara behöver använda dem om man vill och i sociala konflikter så kan de ge modifikationer till resultatet.
Känns som om du blandar ihop spelen en hel del. I EON IV får spelare regeltekniska konsekvenser av att inte följa sina egenheter, men det får man inte i EON III. Minns inte de exakta konsekvenserna då jag inte spelar EON IV, men jag har för mig att om man går emot rollpersonens egenheter i en social konflikt eller dylikt så kan man förlora fokus eller något liknande. I EON III finns inga konsekvenser av att frångå ett karaktärsdrag förutom att karaktärsdraget kan modifieras upp eller ner. Ja, kanske med aggression som undantag då för de som vill hamna i raseriutbrott.
Det är många som tycker om att EON IV stödjer hur berättelser utspelas och hur sociala konflikter resulterar i reella regeltekniska (och sociala såklart) konsekvenser. Jag är bara inte en av dem, och föredrar att sociala konsekvenser och förändringar i dynamik är något som produceras av spelare och spelledare snarare än av ett regelsystem. Tror inte det är meningsfullt att dela in det i bra eller dåligt, det handlar snarare om vad specifika spelare och spelledare föredrar.
Sedan är ju alla rollspel plastiska i sin natur. Gillar man inte en regel så stryker man den. Tycker man om regler i ett spel som inte finns i ett annat spel så kan man anpassa dem. Jag har t.ex infört utmaningssystemet till EON III och det uppskattas stort av mina spelare. Idéer som passar ens spelstil adopterar man, och idéer som inte passar förkastar man.