Nekromanti Eon d20

Krille

Super Moderator
Re: Bra! Äntligen!

"Jag vill använda regler som inte kommer ivägen för rollspelandet. Jag anser att d20 går snabbt och smidigt. Det regelsystem som Eon använder nu är bara i vägen och bråkar med en, trauma och blödningar hit o dit! Nej tack.
En tärning går så snabbt och smidigt att bara rulla iväg och läsa av."

Möjligt. Kruxet är att det snabba och smidiga regelsystemet med den enda tärningen (*fniss*) sätter totalt skev ton i spelet. Man ska inte behöva ignorera reglerna för att få rätt anda i spelet - när reglerna säger att ens rollperson är en ärkehjälte som dräper drakar till frukost, och spelet är ett spel där ett dolkstick i ryggen är dödande, så uppstår en konflikt mellan miljö och regler. Ska man då behöva ignorera reglerna för att kunna rollspela? Näförfan! Ett regelsystem ska vara avpassat till dess miljö.

Dessutom så blir jag inte särskilt mycket gladare av healing potions som blir sämre när hjältar använder dem än när nybörjare använder dem, attacks of opportunity som man får krupp av, eller att ju mer rustning man bär desto smidigare blir man. Plus diverse andra knasigheter.

Man behöver inte svåra regler i ett regelsystem för att få buggar. Det räcker med en skev kärna.

Staffan

Myrmidon
Re: D&D-protest

OK, vi hade redan kommit fram till en medelskada på nådastöten utförd av en 1:a gradens rackare som var 9. Detta ger en svårighetsgrad på räddningsslaget som är 19 (10+skada). En 20:e gradens krigare har +12 i det relevanta räddningsslaget och måste därför slå 7 eller mer på 1d20, vilket är 70% chans. Det ger 30% chans att han misslyckas, vilket i sin tur ger att han missar ungefär var tredje gång. Det är med andra ord smått osannolikt, men inte alls omöjligt, vilket är som det ska vara i ett hjältespel.

Observera dock att det rörde sig om en 1:a nivåns rackare. Om vi i stället använder en 20:e nivåns rackare (mästertjuv för att döda en mästerkrigare) så gör han i stället 2d4+10d6 = 40 i medelskada med en nådastöt. Vips får krigaren försöka slå 50 med 1d20+12, vilket ju är lite jobbigare (20 är dock automatiskt lyckat).

Om vi ersätter rackaren med någon som inte får "sneak attack"-förmågan så gör han endast 2d4 med en nådastöt med dolk, vilket ger en medelsvårighet på 15 vilket fortfarande kan misslyckas.

Ogillar personligen d20 systemet. Ogillar också levelsystemet (har jag fel eller kan man allvarligt bli bättre på diplomati bara genom att dunka monster?)

DarkRaven_UBBT

Veteran

gillar inte D20
hatar levels

*fillur dödar 500 kaniner genom att kriga lite på dom med sin fina +7 tandpetare av kanin slaying

*filur går upp i lvl o blir tok bra på att kasta magi o tål en hel jefla del mer stryk

nä, inget för mig, behåll era lvls i D20 o lämna EON ifred /images/icons/grin.gif

Sir Foilan

Hero
Re: Respons

"Jag tycker inte att en kanin skall ha ens en teoretisk möjlighet att döda en eljest frisk, stålinklädd riddare"

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt. I det här fallet skulle jag dock kunna gå med på att svårigheten går mot oändligheten.

Khûrz

Veteran
Stor skillnad på kaniner och bävrar?

Vill dra mig till minne en episod i höstas där en klasskamrat skulle spelleda ett d20-spel. Följaktligen drogs vi in i ett äventyr där någon sorts trädkramarmagiker inte gillade vår närvaro. Det absolut första som hände var att en bäver från killens bäverflock attackerade vår Ranger, lyckades bita honom i hälsenan så han hamnade på minus 8 hp och vi fick springa till närmaste by och fixa "healing potion" :gremtongue:.
Om det sen var d20-systemet eller spelledarens fel är kanske en annan historia men vi spelare var inte så väldigt imponerade av d20.
Efter det blev han faktiskt bättre men personligen tycker jag att Ob-systemet fungerar bättre än d20 någonsin skulle göra just i Eon. Därmed inte sagt att jag inte gillar d20, det har sina fördelar men då måste det användas till rätt form av rollspelande.