Hallååå där!
Eskil och Mr. SL var ju rätt snabba på att ge sina omdömmen också -Synd bara att dom vinklade det för att göra Eon bättre än DoD..
Fy på er!
Att en dolk är för mesig är ju irriterande, men ingen köper väl rollspel efter hur effektiva dolkar är?
Japp, DoD är inte realistiskt, men det är snabbt och enkelt. En del gillar faktiskt DET bättre. Och ja, Eon är realistiskt. Rätt realistiskt. En del i Eon är ju rätt överdrivet faktiskt. Jag vill protestera mot att detaljer skulle innebära realism. T. ex: Det mest realistiska stridssystem som finns måste vara ett där man bara slår något slag för att se vem som vann, och för att se hur skadade dom stridande blev. Om reglerna är enkla så får man fantisera att finter och blotta-letning och trötthet i armen, och luftfuktighet.. ja att allt det är inräknat i slagen. Om man däremot lägger till regler för allt det så blir det mindre realistiskt, eftersom det kan leda till absurda resultat, eller resultat som inte passar ihop, eller att man inte fintar när man EGENTLIGEN skulle, osv..
Hmmm, nu blev det lite off-topic.. Men jag upprepar vad jag sagt tidigare:
Vill du spela sago-liknande äventyr i en mystisk värld med enkelt/snabbt regelsystem: Prova DoD.
Om du vill spela i en realistisk och politiskt genomtänkt, "internationell" värld med ett detaljerat regelsystem: Prova Eon.