jensofsweden
Stjärnmagiker
Jag har tagit mod till mig och börjat spelleda EON IV för min spelgrupp här i England (4 Engelsmän och 1 Nederländare), och tänkte att det kunde vara kul att föra en liten krönika här på forumet för att dela med mig av hur en internationell grupp utan tidigare erfarenhet eller kännedom av spelet/spelvärlden hanterar att bli insparkade i en Jargisk stad vid Vallabergets fot. Det är även fritt fram att ge förslag på plot-hooks och "world events" då mycket av kampanjens plot är outvecklad (det finns trådar och idéer men mycket beror på vad spelarna hittar på) och jag gärna tar emot inspiration ifall den erbjuds.
SESSION 0 - Karaktärsskapande
4 av fem spelare har nu skapat karaktärer, en medlem i gruppen har precis fått barn så han kommer hoppa in senare när saker lugnat ner sig lite och det finns tid över till att spela rollspel.
Eftersom spelarna är nya och inte riktigt kan läsa in sig på material utan att jag behöver agera översättare har jag placerat äventyret i en liten stad där det endast finns Jargier, Cirefalier, och Tauper (andra folkslag är slavar och därmed inte passande som spelarkaraktärer). Alla Jargier kommer dessutom automatiskt from Merun (spelets setting) då de är uppvuxna i staden.
Jag har även moddat om bakgrundstabellen för "Jargiens Befolkning" då det finns en hel del resultat som inte passar i settingen och jag behöver heller inte översätta en löjlig mängd material som inte kommer användas utanför karaktärsskapandet. Istället har jag skapat 7 stycken kategorier som är relativt breda, så spelarna får lite mer valfrihet kring exakt vad deras föräldrar/mentor/whatever har pysslat med (istället för "din pappa vallar får", punkt). De får därmed rulla 1D8x2 (8:or rullas om) och välja en av nedanstående kategorier som deras bakgrund:
- Academics
Folk med yrken som krävt någon typ av 'formell' utbildning, exempelvis läkare, apotekare, skrivare, lagmän, och forskare. De är relativt få till antalet men är viktiga för att stadens byråkrati ska fungera smidigt.
+4 Kunskapsfärdigheter, +4 Sociala Färdigheter - Craftsmen
Hantverkare av olika slag, många jobbar i trä eftersom skogen ligger nära till hands och materialet därmed är lättillgängligt, man kan hitta det mesta i någon av stadens små avkrokar dock.
+2 Hantverk, +4 Rörelsefärdigheter - Grafters
"Knegare": de allra flesta jobbar som skoggshuggare och timmermän i Vallaskogen men de som är desperata/modiga/risktagande söker sig istället till stenbrotten i "The Plateaus". Många extraknäcker som utkastare vid tavernor eller rycker in som stadsvakter när behovet finns.
+4 Vildmarksfärdigheter, +2 Hantverk - Peasants
Det odlas både spannmål, oliver, och druvor utanför staden, och i hagarna finns både kor, får och hästar. Bönderna är de som sliter på fälten och ser till att boskapen är trygg och välgödd innan slakt; mycket få äger egen mark utan arbetar istället åt någon annan (oftast en ädling).
+4 Valfria Färdigheter, +2 Hantverk - Scum
"Dräggen" är de personer som man talar om för barnen att hålla sig borta från, de som förför gifta män och kvinnor i bordellerna, och som får en att hålla lite extra hårt i penningpungen. Det är dessa personer som oftast får skulden när otyg sker i staden och det är inte helt ovanligt att de hamnar i stocken för sitt omoraliska leverne.
+4 Sociala Färdigheter, +4 Rörelsefärdigheter - Veterans
Veteranerna i staden är relativt få till antalet och många jobbar numera i stadsvakten eller som livvakter till de få akademiker som vill upp på Vallaberget och glo på ruinerna och/eller för att skydda dem resenärer och köpmän som vill ta en genväg genom "The Plateaus" till städerna i söder.
+4 Stridsfärdigheter, +4 Rörelsefärdigheter. - Woodsmen
Jägare, vägvisare, samlare, och skogsmullor (vafan är skogsmulle i plural!?), detta är de män och kvinnor som ger sig in i Vallaskogen på daglig basis för att förse sig själva (och andra) med mat, vackra djurhudar, medicinska ingredienser osv.
+4 Vildmarksfärdigheter, +4 Rörelsefärdigheter.
Hittills har alla spelarna tyckt om sättet man skapar karaktärer på i EON IV eftersom det gav inspiration till deras backstory och bidrog till att skapa mer tredimensionella karaktärer. De spelare som ofta brukar min-maxa sina karaktärer valde istället att lägga poäng på skills som passade deras karaktär och nästan alla har spenderat poäng för att köpa Expertiser och Kännetecken som gav flavour snarare än att vara superanvändbara.
Karaktärer
ZENOS, 19, Jargian (Merun)
Motivations: Fame & Fortune
Zenos is from a military family but has elected not to follow in his forefather's footsteps and join the army, nor did he join the town guard (the next best thing). Instead, he has taken up an apprenticeship at one of the taverns (The Blind Pig) in the "lower-class area" of town. He has dreams of one day being able to own his own establishment where only the finest food and wine will be served; showing his family that there's more to life than duty and following orders, that it's possible to make a name for oneself through hard work and dedication no matter who you are and where you come from.
CUECILIUS, 26, Jargian (Merun)
Motivations: Curiosity & Sex
Like Zenos, Cuecilius came from a military family, and like him he has also elected not to follow in their footsteps. Instead, his curious nature drew him towards the one place that his parents banned him from visiting, Montania Valla. As he grew older and more independent, he started to explore the mountain and the ruins that lies on top of it, making notes on where the safest passages were and when to avoid others. He was able to start making a living as a guide on the mountain, helping eccentric academics who wished to study the ruins stay safe, and pointing out interesting things he'd found while investigating the ruins himself. He has a reputation as a pervert and fornicator (player still thinking of why), which has somewhat tarnished the stories of how he [is viewed as a hero] (Player have not yet decided what he did).
SARIUS, 25, Jargian (Merun)
Motivations: Friendship & Courage
Sarius has been raised by a single mother, unaware of whom his father is (or was) as his mother refuses to speak of him. He has a few siblings, none of whom share a father with him, and most shun him as he's secluded himself in the woods and lives an 'immoral life' (he frequents the brothel quite a lot). He feels closer to animals than to humans for the most part, and he genuinely considers his dog to be his best friend.
KIRON, 29, Jargian (Merun)
Motivations: Curiosity & Love
Once a peasant boy, he's now working as a Lumberer in the woods, a job he takes pride and pleasure in. He's quite well off by the standards of Valla, as he's come into quite a bit of money through he's marriage to a rival's daughter, but he still lives very modestly as he enjoys the simple life. He's had quite an eventful life, once being abducted by bandits, and has managed to stumble into recognition and some degree of fame due to discovering remnants of one of the many towns/villages that were abandoned after the great cleansing. He's found solace in Udar and practices self-mortification every now and ten order to achieve clarity.
Detta får räcka atm, är trött och håller på att somna framför datorn. Nästa uppdatering kommer behandla det första (om än korta) spelmötet.