Nekromanti Eon - för low?

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror faktiskt inte det. Drower är väl ganska specifika för Forgotten realms, och har en rätt säregen kultur (såsom jag har uppfattat det), medan mörkeralver bara är "onda alver" i allmänhet. Drower har dessutom svart hud, vilket inte är någon allmän egenskap hos mörkeralver.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Emil

Hero
Re: Citatkrig!

Nu är jag förbannat trött på att Chronopia inte är äkta fantasy! Kommersielt och ickelogiskt? JA MEN DET ÄR JU ALLA BÖCKER AV EDDINGS (Utom Belgariaden, den är bra. IMO.) OCKSÅ! Fet-kommersiella och inte logiska alls! Men! Det är fantasy! Jag vill ha riktiga argument till att Chronopia inte är fantasy, inte samma gröttjafs att det är dåligt konstruerat. So? Det har väl inte med saken att göra!

Tyvärr är jag så dålig av mig att jag inte läst Eddings, men jag kan hålla med dig om att vad jag förstått är det ingen höjdare till fantasy - trots att hans serier blivit berömda...

Chronopia är slarvigt konstruerat. (Det håller jag med om.)

Egentligen inte i grunden, men för varje tillbehör utvidgas allt och förändras...

<I>Chronopia är fantasy. (Det kan inte förnekas. Och inget tjafs om att det är slarvigt konstruerat, det är faktiskt irrelevant.)[/i]

Visst är det fantasy, men enligt mig inte äkta eller vi kanske istället ska kalla det för fantasy som ej är kvalitetsmärkt. Spelet tillför helt enkelt ingenting nytt utan försöker bara kombinera gammalt uttjatat med en smula förvriden humor och en känsla av "vi gör detta för att sälja på ungdomarsbehov att finna något som verkar extremt häftigt och coolt".

Jag har gjort många, för många, försök att verkligen tycka om DoD, men dessa har ständigt misslyckats. Lite konstigt faktiskt eftersom jag älskar Mutant Chronicles... Mutant innehåller nämligen (speciellt i den reviderade världen i Warzone 2) ett intressant djup, medan DoD mest känns extremt ofärdigt, fånigt och vänt till nioåringar som ska lockas in i spelbranschen. Kanske inget direkt fel på detta, men jag hoppas verkligen att Neogames "Hjältarnas Tid" (om nu detta spel någonsin kommer) på ett mer seriöst sätt ska kunna ta hand om nybörjare!

Chronopia går att ha kul med. (Se på Sleepwalk's äventyr. Bra! Det går att göra vad man vill med världen. Om man inte vill det, då kan man alltid spela koboldigt. Om du inte gillar det... Spela det inte då. JAG säger inte att DU spelar på fel sätt. Även om jag inte gillar att spela koboldigt heller.)

Jo, jag hade jättekul när vi bara spelade med grundboken, men efter att varje utsläppt modul hållt allt lägre kvalitet på innehållet. Varje försök att spela DoD på senare år har bara gjort att spelet stått upp i halsen på mig. Det hela görs inte bättre av att spelsystemet är i det närmast ospelbart (fattar fortfarande inte varför jag inte märkt det för flera år sedan!).

Chronopia är inte logiskt (Det håller jag med om. Men det är inte mot lagen.)

Det är inte bara ologiskt, det är dåligt gjort på så sätt att få saker är genomtänkt. Ologiskt och ogenomtänkt är ju inte riktigt samma sak...

/Emil

Kolla gärna in Eon SE på <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>.

Rosen

Myrmidon
<I>Jag tror faktiskt inte det. Drower är väl ganska specifika för Forgotten realms,</I>

För AD&D kanske, men knappast för Forgotten Realms. De introducerades i 'Fiend Folio' (som i sin tur var en kollektion av monster från White Dwarf, innan den blev en ren GW-tidning) åratal innan FR-boxen var släppt, och förekommer sen i gamla Greyhawk-moduler.

--
Åke

Staffan

Myrmidon
Drower är inte så specifika för just FR... de är snarare specifika för D&D (där de återfinns i minst fem av kampanjvärldarna, nämligen Forgotten Realms, Greyhawk, Planescape, Spelljammer och Ravenloft - må vara att de tre sistnämnda är "mellanvärldar"), och har därifrån spritt sig till andra ställen (finns det inte något liknande i Evercrack?). Deras ursprung är för övrigt Greyhawk, genom den gamla klassiska äventyrsserien Steading of the Hill Giant Chief, The Glacial Rift of the Frost Giant Jarl, Hall of the Fire Giant King, Descent into the depths of the Earth, Shrine of the Kuo-toa, Vault of the Drow och Queen of the Demonweb Pits, som kom ut mellan 1978 och 1980 och samlades i Queen of the Spiders som kom ut 1986.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Sodivra

Champion
Så bra!

Då är vi överens då! Saft? /images/icons/smile.gif

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.

Krell

Veteran
Jag håller med dig fullständigt..
Eon är lite väl "low"-fantasy enligt mig och mina spelare.
Därför har jag nu bytt till D&D 3:ed, för att få mer fantasy, och större frihet. Men när min grupp vill spela ett medeltida verklighets troget spel tar jag och dammar av Eon igen.
Enligt mitt tycke är ett av de stora problemen i Eon att väldigt många länder har ett väldigt avancerat styrelseskick för ett fantasy-spel, (Asharien, Consaber, Jargien osv ). Låt vara att ngt land har ett mer avancerat styreleskick, men inte så många. En annan sak är att de länder som beskrivits är VÄLDIGT detaljerade, man undrar om det någonstans i "Chadarians hopp" finns en bok undangömd som har alla sandkornen i Ashariska öknen numrerade...?
Lite överdrivet, jag vet, men jag får känslan av att kontruktören velat ha allt specifierat enl. ISO-9001 certifiering ??

Men jag vill trots allt berömma Neogames för boken "Tiraker", den bästa bok de än så länge släppt!

Men för att komma till frågan som jag skulle kommentera, jag tror att en bok om drakar skulle göra mycket för Eon´s fantasy stämning, men jag tror inte att en massa nya raser skulle göra Eon´till ett mer fantasy betonat spel, risken finns att man drunknar i en massa mindre roliga varelser,
(Snälla inga ankor, vi strök dem för årtusende sen i DoD).

För att summera vad jag tycker så tror jag att mindre detaljerade kartor och landsbeskrivningar, drakar och gärna odöda skulle ge en bättre fantasy stämning och SL mer kontroll på hur han/hon vill ha världen.

Tack för ordet.

/Krell

"Mina spelare dog när de mötte Hyggelmonstret - de dog av skratt!"

William_Besario

Warrior
Re: Eon - för low? [ väldit myckä OT ]

när jag läste inlägget kom jag att tänka på en spelare somm tämjde ett hyggelmonster , slutade med att han slaktade/s /av Jhamalo Tamatz , det var sista äventyret i den kampanjen, i samma äventyr hadde en spelar stått och runkat bakom ett träd medans hans med spelare blev mörbultade av skogs troll , och för att inte nämna spelaren som stoppa snoppen i ett syrabad...

MVH Sir William Besario

För mig i tiden!

Sodivra

Champion
Ojoj!

Min bäste herre, jag upptäckte många ord i ditt inlägg som vissa kan ta anstöt av. Får jag föreslå en flukt på censur-smiley-idéen?

<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...er=31735&page=0&view=expanded&sb=5#Post31735" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=forum&Number=31735&page=0&view=expanded&sb=5#Post31735</A>

(Nej jag skoja bara, det är klart att man inte tar illa upp av snopp eller runka. Men läs inlägget ändå! /images/icons/smile.gif

Oj jävlar, detta är mitt 40:e inlägg detta dygnet. Det är 10% av hela min forumkarriäääääär [svimmar] Oj, där är en till användbar smiley! En som svimmar!

Tusan också. Jag som hade lovat pappa att sänka teleräkningen.. I think not. Nåja nästa månad blir det bredband.)

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Ymir

Liten kantbaron
Re: Chronopia- ologiskt?

Mm...kan personligen inte hitta mycket mer ologiska saker i Chronopia än i Eon (Daval, nästan lika stort som Chronopia, tex), så du får gärna specificera det där, om folk nu orkar med Chronopia-diskussion igen.

- Ymir, älskar Chronopia

Largoi

Warrior

Jag orkar...:)

Largoi-Gillar Chronopia han också

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

ripperdoc

Myrmidon

Jag vill bara påpeka att jag verkligen inte tycker att Chronopia !"inte tillför något nytt". Det är precis vad det gör, och det gör det i mängder.
Att det där,med frångår mainstream fantasy är en annan ska, som jag personligen finner uppfriskande. Däremot håller jag med om att Chronopia inte är särskilt logiskt eller konsekvent, elelr realistiskt. Men det är kul att spela lagom seriöst, och det är en intressant värld. I stort sett samma sak gäller IMHO för Chronicles.

/RipperDoc - ont i huvudet

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Emil

Hero

Jag vill bara påpeka att jag verkligen inte tycker att Chronopia !"inte tillför något nytt". Det är precis vad det gör, och det gör det i mängder.

Njae, det beror på hur man definierar "nytt". Det finns ju inget direkt nytt att finna i Chronopia, däremot så har man plockat en massa från gamla DoD och sedan förstorat upp det ca 50 gånger och gjort det "så mycket häftigare". Alltså lite ny kostym kanske, men bara gammalt därunder... /images/icons/smile.gif

Men det är kul att spela lagom seriöst, och det är en intressant värld. I stort sett samma sak gäller IMHO för Chronicles.

Personligen tycker jag att det skulle varit kul att spela lite då och då om inte spelsystemet stod en upp i halsen...

/Emil

Kolla gärna in Eon SE på <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>.

Emil

Hero

Daval, nästan lika stort som Chronopia, tex

Ähm, säg det där en gång till... Chronopias storlek är ju faktiskt inte definierad! Staden blir ju bara större för varje modul som utkommer... /images/icons/cool.gif

/Emil

Ymir

Liten kantbaron

Blir den? Det står klart och tydligt att dne har cirka 1 miljon invånare i grundboken.

- Ymri, gillar som sagt var Chronopia

Sir Foilan

Hero
Eon, för HIGH

"Är inte Eon lite väl low-fantasy när man tänker på raserna."

Näe, inte alls. För många spelbara raser tenderar att förstöra magin i att helt enkelt spela en människa. DÄR har man ju oändliga möjligheter att skapa en intressant karaktär.

"Skulle man inte kunna skapa lite fler raser (mörkeralver, drower, hober) raser som liknar dessa skulle enligt mig ge ett mycket bredare spelsätt"

Usch, Bad Idea! Snarare skulle det inte främja "bredare" spel. Snarare ett smalare och mer begränsat sådant.

"Skulle det förstöra eller förbättra srämningen i Eon?"

Fler raser och annat konstigt skulle skaka mitt Mundana i grundvalarna. Jag skulle aldrig tillåta en massa lustiga typer. Jag ser redan med skepsis på monsterboken. Den är lite för high-fantasy för mitt Mundana.

(Allt ovan naturligtvis IMO)

/Sir Foilan

Johan FG

Veteran
Eftersom Neogames funderat eller beslutat att rita vidare mundana kartan så vore det lämpligt med några nya raser. Kanske på andra sidan ett stort hav eller nåt sånt.
En eller ett par nya raser behövs om man ritar vidare kartan... Den nuvarande är lagom stor för de raser som finns men en större behöver fler. Sen vilka raser det blir är inte upp till mig!
/Johan

DatorX

hatten

Swashbuckler
Exakt fram med ny växter och djur hellst av allt vill jag se Kängrur *jeeP* och så gärna härliga absurda varelser som *ler* Näbbdjur Pungvarg och annat som Evulutionen har lekt sadistiskt med.....

Samt OM jag säger OM de måste skapa nya raser och arter så använd några av de varelserna de hade i Monsterboken och plantera ut dom i de nya "länderna"

*ler* inte hitta på nya för varje stycke land.. *suck*