Re: Citatkrig!
Nu är jag förbannat trött på att Chronopia inte är äkta fantasy! Kommersielt och ickelogiskt? JA MEN DET ÄR JU ALLA BÖCKER AV EDDINGS (Utom Belgariaden, den är bra. IMO.) OCKSÅ! Fet-kommersiella och inte logiska alls! Men! Det är fantasy! Jag vill ha riktiga argument till att Chronopia inte är fantasy, inte samma gröttjafs att det är dåligt konstruerat. So? Det har väl inte med saken att göra!
Tyvärr är jag så dålig av mig att jag inte läst Eddings, men jag kan hålla med dig om att vad jag förstått är det ingen höjdare till fantasy - trots att hans serier blivit berömda...
Chronopia är slarvigt konstruerat. (Det håller jag med om.)
Egentligen inte i grunden, men för varje tillbehör utvidgas allt och förändras...
<I>Chronopia är fantasy. (Det kan inte förnekas. Och inget tjafs om att det är slarvigt konstruerat, det är faktiskt irrelevant.)[/i]
Visst är det fantasy, men enligt mig inte äkta eller vi kanske istället ska kalla det för fantasy som ej är kvalitetsmärkt. Spelet tillför helt enkelt ingenting nytt utan försöker bara kombinera gammalt uttjatat med en smula förvriden humor och en känsla av "vi gör detta för att sälja på ungdomarsbehov att finna något som verkar extremt häftigt och coolt".
Jag har gjort många, för många, försök att verkligen tycka om DoD, men dessa har ständigt misslyckats. Lite konstigt faktiskt eftersom jag älskar Mutant Chronicles... Mutant innehåller nämligen (speciellt i den reviderade världen i Warzone 2) ett intressant djup, medan DoD mest känns extremt ofärdigt, fånigt och vänt till nioåringar som ska lockas in i spelbranschen. Kanske inget direkt fel på detta, men jag hoppas verkligen att Neogames "Hjältarnas Tid" (om nu detta spel någonsin kommer) på ett mer seriöst sätt ska kunna ta hand om nybörjare!
Chronopia går att ha kul med. (Se på Sleepwalk's äventyr. Bra! Det går att göra vad man vill med världen. Om man inte vill det, då kan man alltid spela koboldigt. Om du inte gillar det... Spela det inte då. JAG säger inte att DU spelar på fel sätt. Även om jag inte gillar att spela koboldigt heller.)
Jo, jag hade jättekul när vi bara spelade med grundboken, men efter att varje utsläppt modul hållt allt lägre kvalitet på innehållet. Varje försök att spela DoD på senare år har bara gjort att spelet stått upp i halsen på mig. Det hela görs inte bättre av att spelsystemet är i det närmast ospelbart (fattar fortfarande inte varför jag inte märkt det för flera år sedan!).
Chronopia är inte logiskt (Det håller jag med om. Men det är inte mot lagen.)
Det är inte bara ologiskt, det är dåligt gjort på så sätt att få saker är genomtänkt. Ologiskt och ogenomtänkt är ju inte riktigt samma sak...
/Emil
Kolla gärna in Eon SE på <A HREF="
http://www.eonse.com" target="_new">
http://www.eonse.com</A>.