Nekromanti Eon - från början

PubisFlarup

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
50
Location
Tidaholm
Jag skulle vilja berätta en historia för att pigga upp stämningen!

Den handlar om hur härligt det var att börja spela Eon, asså precis i början när det enda matrial vi hade var en regelbok och ett par papper. På något sätt kä'ndes det på den här tiden mycket mer jordnära och naturligt. Jag menar vi var då inte ute letade efter en artefakt som kunde döda hela tiraksläktet, utan vi slog ner en köpman för att han vägrade sänka priset från 2 till 1 silver. En sådan sak skulle inte kunna hända nu när man kan reglerna så bra och vet mer om landet Drunok än min grannstad här hemma i västergötland, falköping. Det var härligt att man kunde och fick ha så himla fel, jag menar jag minns när en kompis till mig skapade en RP så gjorde han en Massiv fiskare som var kraggbarbar som bodde i hjärtat av sunariskogen. Detta skulle inte kunna hända idag.

Men om det var bättre eller sämre att spela på så sätt vet jag inte, jag vet bara att det var fruktansvärt roligt och givande.
 

Allannah

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
36
Location
Västkusten
Jag tycker att den historien påminner lite om min "barndom" (oxå), fast jag spelade inte rollspel. Allt var mycket enklare då på många sätt, obekymmersamt. Jag såg Star Wars säkert 20 gånger när den kom, utan att kunna läsa texten eller fatta vad den handlade om, men den var bra ändå! Jag såg Nightrider och Automan, fattade inget där heller. Jag tyckte att David Hasselhof och Automan-snubben var coolast i världen...jag visste inte bättre :gremwink: ...nu gör jag det....hehe
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag är pigg redan (sitter och donar på nästa del av kampanjen för spelgruppen efter lite ny inspiration) men tack ändå!

Sen får du väl ha hur "fel" du vill, jag tror inte Neoharen kommer hem och skjuter dig i magen för det. Tycker en fiskande kraggbarbar verkar vara det mest kreativa och vettiga att göra med det folkslaget jag hört på länge!

Må glöggen flöda i ditt hem / Phelan
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Det var intressant att höra att ni tyckte att ni klarade er med endast Eon-regelboken, med tanke på diskussionen nedan. Jag antar i alla fall att ni improviserade villt och hittade på egna beskrivningar av Mundana, men hur gjorde ni egentligen med regler som saknades?

Alltså: Om era rollfigurer hade hästar och det blev strid - hur hanterade ni då skador och liknande för hästen? Om rollfigurerna mötte på vilda djur - var fick ni spelvärden, skadetärningar och andra regeltekniska detaljer? Försökte ni någonsin göra en rollfigure som var magiker - och kändes det i så fall inte svårt att hitta vettiga besvärjelser i regelboken?

Själv fick jag skapa egna värden (och väldigt omständiga skadeformulär) för olika djur och varelser, och det kändes inte speciellt givande i sig. Det var helt enkelt svårt och tidskrävande eftersom Eon är ett så detaljerat rollspel. Min slutsats var i alla fall att det inte var värt besväret, speciellt då Monster & varelser var utannonserat.

Sedan var jag nog bortskämd efter att ha spelet DoD tidigare (som alltså redan hade alla upptänkliga moduler), för jag kände inte att jag ville påbörja en kampanj i Mundana utan både Mundana-modulen och en dedikerad landsmodul. Åtminstone kändes det dumt att göra en massa arbete i onödan när nämnda moduler skulle utkomma inom kort (enligt förlaget i alla fall). Därför blev det dessvärre aldrig något kampanjspel i Mundana för min del, även om jag konverterade ett par egna DoD-äventyr till Eon och arrangerade som Eon-turneringar på ett konvent. Men sedan lessnade jag faktiskt på att vänta och plockade upp ett annat rollspel istället (som dessutom kändes mer komplett, mycket tack vare den låga detaljnivån).

/Baldyr, fd Eon-spelare
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Min lilla tolkning av den här tråden var att inlägget kom för att någon var hiskeligt trött på tjafsandet i tråden längre ned som du nämner. Men jag kan ju ha missuppfattat... :gremsmirk:

Mvh / Phelan
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vadå? Jätte-(OT)

"Jag såg Nightrider...jag visste inte bättre" Nightrider är ju skitballt! Theme-melodin rockade ju! Jag kollade på Nightrider varje dag efter skolan när det gick på trean. Hur kan du påstå att det var ett dåligt program?

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att Nightrider rockar, och står för det!
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Min lilla tolkning av den här tråden var att inlägget kom för att någon var hiskeligt trött på tjafsandet i tråden längre ned som du nämner.
Och jag tycker att det vore intressant att veta hur andra har löst samma problem som jag ställdes inför. Andra kanske inte ens uppfattade dem som problem, vad vet jag? Det kanske bara är jag som har orimligt höga krav på ett nytt rollspel eller saknar en förmåga att fylla i luckorna själv? Eller borde jag kanske överhuvudtaget inte ha använt djur i mina äventyr?

Jag frågade alltså för att jag vill veta, inte för att kritisera Neogames eller liknande. Det är liksom ganska uppenbart att Eons regelbok inte kan omfatta allting som återfinns i modulerna, så det är alltså inte min poäng.

/Baldyr, som inte vill tjafsa
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Och jag tycker att det vore intressant att veta hur andra har löst samma problem som jag ställdes inför. Andra kanske inte ens uppfattade dem som problem, vad vet jag? Det kanske bara är jag som har orimligt höga krav på ett nytt rollspel eller saknar en förmåga att fylla i luckorna själv? Eller borde jag kanske överhuvudtaget inte ha använt djur i mina äventyr?"

Det verkar i grunden handla om olika preferenser på vad man vill ha av ett rollspel. På SF-rollspelsforumet så har det ju kommit upp ett klagomål på att Mutant: Undergångens Arvtagare inte innehåller allt, utan överlåter mycket jobb till spelledaren. Samtidigt har ju jag och Rising haft hårda duster angående "sagofantasy" där man får skapa själv och "dockskåpsfantasy" där allt är specificerat och definierat.

Jag kan ju lägga till min reflektion till det hela: 1995 påbörjades speltesten av Eon. Vid det laget fanns knappt någon värld alls - Consaber som land och grund till modul kom tvärtom till som resultat av att jag ville ha en värld att spela i. Magisystemet var inte färdigutvecklat. Stridskonster var i konstant flux och ändrades typ dagligen. Skadesystemet var uppe i sin fjärde version eller så. Det fanns bara träfftabeller för människor, många av de frivilliga reglerna saknades, prislistor fanns inte alls, etc etc etc...

Trots detta speltestades Eon, och då menar jag inte i form av teststrider, utan i form av regelbundna och tämligen stora kampanjer. Att hälften av regelboken inte fanns, andra hälften ändrades hela tiden och världsboken Mundana inte ens var påtänkt hindrade inte dessa kampanjer.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Om man stöter på problem med att regler saknas så hittar man på en ny. Om det saknas någon information om spelvärlden så hittar man på det eller frågar någon utifall att man har missat något.

Jag har aldrig haft några (stora) sådana problem.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Trots detta speltestades Eon, och då menar jag inte i form av teststrider, utan i form av regelbundna och tämligen stora kampanjer. Att hälften av regelboken inte fanns, andra hälften ändrades hela tiden och världsboken Mundana inte ens var påtänkt hindrade inte dessa kampanjer.
Det kan ju tänkas att det var enklare för er själva att fylla i med passande regler och regeldetaljer efter behov, eftersom ni själva skapade spelet. Eller menar du att externa spelgrupper fick de inkompletta reglerna (alltså det halvfärdiga utkastet till regelboken) och spelade långa kampanjer med dem? I så fall undrar jag exempelvis hur de kunna undvika sådana detaljer som skador på hästar eller skadetärningar (och anfallsmetoder) för rovdjur. Det var i alla fall bland det första jag fick skapa själv när jag försökte speltesta Eon.

Men du har givetvis rätt i att det är individuellt vilka krav man ställer på ett rollspel. (Jag skulle antagligen inte vilja påbörja en kampanj till nygamla Mutant innan ordentlig världsbeskrivning finns.) Men eftersom Eon är både ett detaljerat och ett regeltungt rollspel (speciellt skadesystemet) så tycker i alla fall jag att det är svårt att improvisera fram regler mitt under spelmötet. (Jag antar i alla fall att speltestarna som nämndes inte struntade i reglerna - det skulle nämligen inte bli så mycket till speltest i så fall.) Istället ägnade jag många långa timmar med att förbereda spelvärden, regler och skadeformulär för allt från djur till odöda - betydligt längre än jag faktiskt ägnade åt att förbereda själva äventyret.

För min del är just detaljnivån i reglerna själva tjusningen med Eon, inte spelvärlden i sig. Och eftersom reglerna är så pass bra så vill jag gärna använda dem (annars skulle jag nog spelat ett annat spel istället). Och därför vill jag inte bortse från reglerna bara för att äventyret råkar inkludera en häst, en varg, ett spöke eller någonting annat som inte grundreglerna täcker. Vad är poängen med att använda Eons regelbok om man inte använder regler?

/Baldyr
 

Allannah

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
36
Location
Västkusten
Re: Vadå? Jätte-(OT)

Ok...vet inte var ironin börjar eller slutar :gremwink: men ok nightrider var ball, men det är en kass serie innehålls-/storymässigt. Men detta forum kanske inte är till för att diskutera gamla kultserier.... sorry alla :gremsmile:
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
ursäkt

Nu inser jag att mitt inlägg har uppfattats som kritiskt och har möjligen också saboterat den ursprungliga tråden. Jag kan bara inte sluta häpnas över hur någon tyckt att Eon-regelboken räckt för att spela hela kampanjer, i Mundana dessutom. Det stämmer nämligen väldigt dåligt med mina egna erfarenheter. Och jag frågar för att jag verkligen är nyfiken på hur andra har gjort - inte för att rikta någon kritik mot spelet i sig. (Om det sedan uppfattas så är en annan sak.)

Jag ångrar alltså att jag svarade, men nu är det nog försent. Därför hoppas jag fortfarande på upplysande svar på mina frågeställningar, även om ni givetvis kan välja att fokusera på det som tråden ursprungligen handlade om. Jag avslutar hur som helst mitt deltagande i den här tråden - och på det här forumet, för den här gången i alla fall.

/Baldyr, som ber om ursäkt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det kan ju tänkas att det var enklare för er själva att fylla i med passande regler och regeldetaljer efter behov, eftersom ni själva skapade spelet. Eller menar du att externa spelgrupper fick de inkompletta reglerna (alltså det halvfärdiga utkastet till regelboken) och spelade långa kampanjer med dem?"

Jag menar både och. Internt i vår grupp så vet jag att vi klarade oss rätt bra genom att hitta på, improvisera eller inte ha med det som saknades i regelboken i äventyren. Man måste inte ha bestar och hästar med i ett äventyr, i alla fall inte på en sådan nivå att man behöver fler värden än sådana som man kan slå upp i en någorlunda detaljerad uppslagsbok (bärförmåga och hastighet, typ). Och måste man slåss så finns det människor i överflöd som dessutom det är bra mycket mer troligt skulle anfalla människor än vad det är att en försprungen varg skulle göra det.

Externt varierade det, allt från snudd på stårytelling utan regler alls (dvs knappt nåt speltest alls) till ren hardcore simulering av varje tänkbar situation. Men även de redde sig utan komplett Mundana - landet Ebhron kom till exempel till i en sådan extern speltestgrupp.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Re: Ett svar till Baldyr..

Alltså: Om era rollfigurer hade hästar och det blev strid - hur hanterade ni då skador och liknande för hästen? Om rollfigurerna mötte på vilda djur - var fick ni spelvärden, skadetärningar och andra regeltekniska detaljer? Försökte ni någonsin göra en rollfigure som var magiker - och kändes det i så fall inte svårt att hitta vettiga besvärjelser i regelboken

Så som vi gjorde när vi började spela Eon (strax efter julen 96) var att vi hittade på det som behövdes. Och det kom ganska naturligt. Stötte rollpersonerna på en varg så hittade jag som spelledare på ett värde i de stridsfärdigheter som vargen använde sig av, plus chockvärde och skada. Inget direkt problem, enligt mig. Hade någon en häst så spelade egentligen inte värdena någon större roll, när behöver man dem? Om jag nu mot all förmodan måste ha speldata för hästen så använde jag mig av samma metod som för vargen.

Den första rollpersonen jag gjorde var en besvärjare och trots att jag endast hade grundreglerna så hade jag inga som helst problem med att hitta spännande och intressanta besvärjelser. Dessutom gillade jag namnen på besvärjelserna och hela magisystemet (med aspekter, filament och alstringsmetoder mm.).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Vi körde Eon på Gothcon -96 med externa spelledare och ett regelkompendie.

Det gick bra - mycket tack vare den kompakta regelkärnan. De flesta spelledare fattade galoppen efter ca fem minuters regelgenomgång - jag tvivlar på att många andra spel kan skryta om det, och samtidigt ha Eons detaljnivå?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
När man behöver hästdata:

När man ska veta hur mycket skada en lans gör.
Detasamma för en hästaspark.
Hur snabbt en häst springer.
Hur mycket hästen orkar och tål.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
tycker faktiskt det var bättre i början.

när man inte behövde en alstrra färdighet för varje aspekt och aspekten bara var specialiseringar till färdigheten Alstra :gremcool:
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Re: När man behöver hästdata:

När man ska veta hur mycket skada en lans gör.
Detasamma för en hästaspark.
Hur snabbt en häst springer.
Hur mycket hästen orkar och tål.


Men allt ovanstående är (enligt mig) väldigt lätt att själv fylla i.

1. Alla vet (?) att hästar är mycket starkare än människor så lägg till ett par tärningar på lansskadan.

2. Samma som ovan. För att göra det lätt kan man hitta på ett styrkevärde för hästen, borde inte vara särskilt svårt. Sen är det bara att läsa av hur mycket grundskada hästen gör och kanske lägga till en tärning om hästen har skor.

3. Exakt hur snabbt en häst springer är väl inte så viktigt, dessutom står det en del i grundreglerna om förflyttning till häst.

4. Samma som ovan. För mig är det inte så viktigt, men om man måste ha informationen så är det väldigt enkelt att hitta på.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Tja, det talas fortfarande om vårt första äventyr. Vår SL (inte jag!) hade ingen koll, antagligen kunde spelarna, åtminstone jag, mer än honom. Vårt sällskap bestod av mig, en svag henéaalvisk helare från Alarinn (ja, där stod ju "alvland"...), samt.. vilka var det nu... jo, en vandrande riddare från Thalamur, en alv av något slag med en Krell-spaz (han betalade den faktiskt med X-val, sen hade han 2 till så han tog ett lyfalisvärd) och sen tror jag att det var en léaramalvisk pyromantiker med självhändigt gjorda besvärjelser, typ Eldboll, Eldmur... ingen koll alls, magikapitlet var i stort sett helt okänt för oss innan jag började spela med Rp:n som bär mitt namn och faktiskt lärde mig det. Det var också då som fler personer köpte egna böcker.
Hur som helst, skulle man i äventyret besegra en ondskefull nekromantiker, Nekromas, någonstans i Kamor. För detta behövdes en magisk pil. När man skulle gå upp i magikerns område i tornet (klart han hade ett torn, vad annars?!) fick man välja mellan tre dörrar. De valde den men tiraken på (jag stannade utanför av någon outgrundlig anledning), och vips hamnade de mitt i Tirakskogen. 10 tiraker som var ute och jagade såg dem, och gick till attack. Magikerns eldboll svedde en av deras tår (improvisation på hög nivå från SL) och nästa runda (4 sekunder senare alltså...) anlände resten av de 200 tirakerna i skogen för att göra kattmat av gänget. Mycket konstruktivt av SL. Inte ens att Rp:na hade 60 i färdighet på sina vapen, och att en (riddaren) hade 50 i Övertala hjälpte. Detta var på grund av att någon fått för sig att "en nivå kostar väl en poäng, heller", och helt enkelt Inte Sett det där om att man bara rekommenderades att ha högst 15 på sina färdigheter... Men den SL:en hade ju heller ingen koll på reglerna, och var mest intresserad av att döda spelarna :gremfrown:

Så nu när vi har tre grundböcker samt sex-sju moduler kan jag kanske konstatera att det inte alltid var bättre förr... :gremwink:
 
Top