Nekromanti Eon - från början

Eleas

Hero
"Det var härligt att man kunde och fick ha så himla fel, jag menar jag minns när en kompis till mig skapade en RP så gjorde han en Massiv fiskare som var kraggbarbar som bodde i hjärtat av sunariskogen. Detta skulle inte kunna hända idag."

Tycker det låter mer som en Originell Karaktär än en Kass Platityd, personligen... :gremsmile:

--
Björn
- a Feersum Endjinn (Not Invented Here, either)

Re: Eon - från början (ANT) (OT)

Jag känner igen äventyret, har du hämtat det från nätet?

Mvh Victor Palm...

...Som känner sig väldigt orättvist behandlad av sin SOlärare, då Victor bara fick G i SO. Numera har stackars Victor endast 210 poäng, när han hade räknat med 225 *snyft*.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sunarikragg?

Jo, jag skulle klart kunna ha med en sådan karaktär. Lite comic relief, visst, men...Lycan hade ju en stenseriös smed-kragg som levde i exil i en kiriyaby där han var flickornas favorit :gremwink:

Han var rätt skön, faktiskt...

- Ymir, erinrar sig att han var var-björn också, fruktansvärt stenhård...

Slarn

Excentriker
Re: Eon - från början (ANT) (OT)

Jo, det är ju De två ruinstäderna. Skulle kanske egentligen satt en spoilervarning där, ursäkta om någon nu spelade det... :gremblush:

Belgarth

Swordsman
Re: När man behöver hästdata:

men om man absolut vill ha det så verkligt som möjligt då? :gremcool:

Då går man och kollar med en hästvetare, räknar ut allting, och så har man en häst efter några dygns räknande :gremgrin:

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att hästar är onödiga att ha i strid om man inte använder lans, finns ändå inga regler för det.

Phelan

Hero

...Som tycker att hästar är onödiga att ha i strid om man inte använder lans, finns ändå inga regler för det.

Eon 2, sid 120. Den är klurigt märkt dock - "Strid från riddjur" med förrädiska underrubriker som "Lansanfall i hög fart" och "Speciella aspekter för lansar & pikar" :gremgrin:

Om du vill ha en allmän fördel av att befinna sig på en häst, kanske ökad rörlighet genom att låta en häst med ryttare flytta 4 meter gratis per runda istället för 2 meter, kanske? Sedan borde alla anfall från en ryttare som inte har ett väldigt långt vapen räknas som "höga" medan anfall mot ryttare från marken inte borde kunna bli mer än "låga" om det inte är någon specialsituation...

Mvh / Phelan

Slåss från riddjur i full galopp

Men man borde ju få en rätt fet skadebonus om man rider i full fart och hugger någon/något. Vad sägs om föjlande husregel: Om en ryttare rider i full galopp mot ett mål så beräknas skadan: Ryttarens grundskada -Ob1t6 (p g a att man antagligen inte kan ta i med all kraft), vapnets skada, och halva hästens grundskada kross. Eller nja, hästens hugg kanske är bättre, då han måste springa snabbt för att det ska vara effektivt, alltså är rörligheten inräknad i skadan. Vad tycker ni?

Mvh Victor Palm...

...Kom gärna med konstruktiv kritik, men "äh, fan va kass" hjälper inte så mycket.

Phelan

Hero
Re: Slåss från riddjur i full galopp

Det finns ju redan en regel för extraskada med lans, även om den inte är oerhörd (pållens grundskada istället för ryttarens). Om du vill ha ytterligare skada kan du ju allmänt använda effekten av ryttarens Ridaslag - för varje +4 i effekt gör ryttaren +Ob1T6 i skada. En sådan regel skulle kanske ha ett tak så att det blir max +Ob1T6 i skada vid normal förflyttning, +Ob2T6 skada vid Språng osv.

En möjlighet om du inte vill ha för mycket nya regler (själv tycker jag ju striderna tar lång tid som det är och det är sällan som "realismen" av en komplicerad regel som väger in många faktorer uppväger att de inblandade därigenom får mer tid att tänka, dvs i slutändan ofta en nettoförlust av "realism") är ju att likställa en ryttare med en person i "överläge" (se Terrängregeln). Denne får -Ob1T6 på alla anfallsmanövrar, kan bara göra höga eller normala anfall medan motståndaren på marken bara kan göra normala eller låga anfall. (Även om jag för häst nog skulle ändra till enbart höga eller låga anfall om inte vapnet har en viss längd, säg 150+ cm.)

Mvh / Phelan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Slåss från riddjur i full galopp

Vi kör på att vi lägger till halva hästens grundskada i kross. Så om den har Ob5T6 i K så får man +Ob2T6+2.

Och så blir ju både VINIT och alla handlingar lättare på grund av terräng samt så får man plus i SI för att man sitter på en kuse.

Men jag skulle nog hellre säga bara höga anfall, eftersom att... tja... om en riddare kommer dundrande med ett storsvärd på en stridshingst (med 180 cm mankhöjd ungefär) och hugger foten av någon... :gremsmirk:

Eleas

Hero

"Jo, jag skulle klart kunna ha med en sådan karaktär. Lite comic relief, visst, men...Lycan hade ju en stenseriös smed-kragg som levde i exil i en kiriyaby där han var flickornas favorit

Han var rätt skön, faktiskt..."

Va?

*chockad av blotta tanken att Kragg skulle vara något utöver slaktamördabulta-maskiner*

--
Björn
- in a Grey Area

Ymir

Liten kantbaron

Ni kanske stöter på honom med lite tur. Tro mig, kraggar kan också vara som folk. Nåja...nästan, iallafall :gremwink:

- Ymir, påpekar att han var ganska intelligent, också