Nekromanti EON: Hur tillfredsställer man en kvinna?

tull

Hero
Inledningsvis: Detta är ett seriöst inlägg.

Jag har stött på ett regelproblem, i eons regler så finns det information om sannolikheten att en kvinna blir gravid efter utfört samlag men det står ingenting om ifall kvinnan/mannen blir "tillfredsställd".
Frågan uppkom under senaste spelmötet och har även uppkommit tidigare gånger när rollpersonerna har rumlat runt och sedan undkommit straffet för hor.

Det jag således undrar över är hur man hanterar detta?
Bör spelarna slå ett förfara slag och ett tålighetsslag? Detta är vad vi har gjort tidigare, men nu tänkte jag det att vi kan ju inte vara den enda rollspelsgruppen där spelarna uppskattar att bringa barn till världen (utnytja sitt rykte och charm för att få ligga).

Jag kan förstå att inlägget kan ses som oseriöst av vissa, men jag ber er att ta det seriöst.
För mig som spelledare och för äventyret är samlagsakters process helt ointressant men för mina spelare så är det "fun fact" eller hur jag nu ska förklara det och jag vill gärna tillfredsställa deras nyfikenhet ifall deras rollpersoner är bra i sängen.

Så har ni någon ide? Har detta hänt er?

mvh Tibrand en Spelledare som uppskattar spelares kreativitet när det inte leder till genanta frågor.

k7e9

Hero
Seriöst svar:

Enklaste lösningen är att säga att spelarna tillfredställer sin partner om de vill, detta är väl dock lite tråkigt.
Sätt det under förföra är en annan enkel lösning, dock kan man vara dålig i sängen men bra på att flörta och vice versa så det är ju en grov generalisering.
Skapa en tillfredställa-färdighet är den lite jobbigare lösningen.

För om man ser till verkligheten så är det ju möjligt att öva sig på sex och bli bättre på det. Alltså bör det rimligtvis vara en färdighet (eller ingå i en färdighet).

Man kan ju sätta en grundchans i färdigheten. Exempelvis med (PER+RÖR)/4, om man tycker att det ingår i PER att förstå människor och vara empatisk och uppfatta när man gör rätt och RÖR för att vighet och liknande kan vara viktigt. Eller komma på annan uträkning för grundchans.

Det har dock aldrig dykt upp diskussioner om att tillfredställa en partner sexuellt när vi spelat så jag har aldrig funderat över det innan. Men en färdighet låter bäst realistiskast om man nu tycker att det är viktigt att kunna slå för att se hur det går och kunna träna på sex.

Svamptrollet

Veteran
Involvera TÅL på något sätt så börjar det likna något.

Säg att du slår ett slag mot "Tillfredsställa" eller vad man kallar det. Effekten mäts ut i en tabell som visar hur länge du behöver hålla på för att tillfredsställa din partner. För varje X minuter du håller på måste du lyckas med ett TÅL-slag.

Visst, komplicerat som in i helvete. Men det är ju Eon, trots allt.

Ymir

Liten kantbaron
Det står under färdigheten 'Förföra' att den i viss mån även täcker faktisk färdighet i sänghalmen.

En del mer culture gaming-inriktade rollspel har faktiskt en ren sexfärdighet, tex 'Sexuality' i Tekumél. Jag hade inte haft något emot en sådan färdighet i Eon IV, även om jag i någon mån tycker det känns helt överflödigt.

För exakt hur bra det blir i sängen avgörs nog mycket av hurdan personkemi man har och vilka preferenser man har, och sånt är så oerhört subjektivt att det känns svårt, för att inte säga överflödigt, att kvantifiera i regeltermer. Tex, Joy och hennes pojkvän i Witchcraft gillade att slå varandra blodiga och trasha hela lägenheter, för de var båda superstarka med läkefaktor. (Hon var en vampyr och han en halvängel, basically). De hade awesome sex, men andra rollpersoner i samma kampanj hade nog inte riktigt gått igång på att få sitt huvud dunkat i en vask tills den spricker medan man blir knullad hårt, hårt...

och sedan tillkommer yttre omständigheter som ytterligare försvårar en kvantifiering. Vilka modifikationer bör man få på 'Ha bra sex'-värdet av att vara hopkedjad, tex, eller om det är en massa störande aktivitet i närheten, eller om man är två dungfulla men stenkåta trukheunucker som vill roa sig med varandras prostata? Sedan praktiseras både manlig och kvinnlig omskärelse i olika former i Västlanden, och att försöka skapa regler för hur -det- borde påverka sexlivet, oboy...det gör jag över min döda kropp typ, för ämnet är så infekterat att någon garanterat skulle lyncha mig oavsett vad jag skriver. (Jämför med den klassiska 'ska kvinnor ha minus på styrka?'-debatten, som knappt går att ta i med tång).

Sådana detaljer hade förstås inte varit relevanta för regelmekaniken ändå i ett normalt rollspel, men nu är det Eon vi pratar om här, så detaljbögeri är inte bara legitimt; det är ett fucking måste.

Anyhow, det knullas som faen i mina kampanjer, och jag har ändå aldrig riktigt känt behovet av att ha regler för det. Låt personkemin avgöra...-känns- det som att en viss konstellation av karaktärer borde leda till rätt taffligt sex, gå på den magkänslan och låt det bli rätt taffligt. Känns det som att två karaktärer bara går och väntar på att kasta sig över varandra och explodera av illa återhållen lust, då blir det sannolikt rätt bra.

Men visst, det finns ju en del karaktärer som liksom borde ha i sitt koncept att de per default är bra på att knulla. Har man varit kurtisan/hassassin i Mûhad hela sitt liv vet man nog vad man gör, generellt.

Men i de fallen, som en quick fix, använd Förförafärdigheten. Eller lägg till en ren sexfärdighet. Eller slå Ob3T6 och låt högt vara bra och lågt dåligt, eller nåt. Whatever works, liksom.

Men jag tycker verkligen inte du ska använda Tålighet-attributet i det här sammanhanget. Det känns lite för mycket porrfilm då.

- Ymir, hungrig

Lycan

Hero
Hur tillfredsställer man en man då?

Annars vänder jag mig emot uppfattningen att frågan om sexakten utmynnar i orgasm för någondera part handlar om ren prestation från någons sida.

Jag skulle vilja påstå att första steget borde handla om de som är inblandade i sexakten kan kommunicera vad de vill till varandra. Detta kan försvåras av sexuella tabun, blyghet, omedvetenhet kring den egna viljan (ex pga oerfarenhet), språkförbistring osv.

Kan de inblandade inte riktigt kommunicera med varandra är det kanske dags för ett tärningsslag per sexpartner (om någon är särskilt passiv eller undergiven kanske den personen inte ska slå dock) en sexfärdighet (att det skulle handla om TÅL eller RÖR är, förutom i hänseende till specifika böjelser, helt befängt) för någon slags generaliserad prestation eller Tur för den blinda chansen att pricka den/de andres/andras preferenser.

Överlag skulle jag dock vilja påstå att sex är just en sådan interaktion som Eons regler inte riktigt passar för, och där jag tror det bästa man kan göra är att spela ut (eller fundera ut om det blir pinsamt) ungefär vad som händer i mötet mellan deltagarna i sexakten och därefter extrapolera hur bra detta fungerar sexuellt för respektive part.

- L

Svamptrollet

Veteran
Om man skall vara krass vet jag faktiskt inte hur mycket genomsnittsmannen i Eons relativt patriarkala samhälle tänker på att det skall vara njutbart för båda parterna. Kanske tiraker har en tanke i bakhuvudet. Men om en tirakisk man hamnar i säng med en kvinna lär all uppdämd sexuell frustration stå i vägen för sådana tankar. Eller inte, vad vet jag. Men jag är mycket osäker på om frågan ens är relevant i Eon (gäller människor, främst, förstås. Jag tvivlar inte på att t.ex. Kirya och Misslor lägger stor vikt vid sin partners upplevelse av sex).

Arfert

Facit
..försök till ett seriöst svar då: "Att tillfredställa en kvinna" (vilket j-la uttryck egentligen) handlar inte om fysik, stamina, "tålighet" och sånt.. det handlar lika mycket om charm, fantasi, att skapa rätt sinnesstämning osv. Och personkemi. Och personliga preferenser hos de inblandade. Kvinnor är olika, vet jag av omfattande empiriska studier.

Hursomhelst har "porrfilms-faktorer" som uthållighet, muskler och till och med utseende väääldigt lite med saken att göra IRL. Men erfarenhet och förmåga att läsa andra är viktigt. "Känsla för feeling", alltså...

Då jag inte är speciellt bra på Eons regler (har spelat alldeles för lite) så kan jag inte ge nåt regeltips. Men av de som presenterats här är Ymirs lösningar de som låter vettigast, kanske.

tull

Hero
Intressant att i princip samtliga skribenter kommer med olika förslag! :gremsmile:

Förslaget som kom fram ifrån en kompis till mig som jag snackade med idag var:

Förfaraslaget för att "ta reda på vad ens partner uppskattar"
Effekten på förfaraslaget skall adderas med sexualvärdet.
Tålighet (för att inte ejakulera innan ens partner är nöjd) samt Rörlighet (för att styra den rätt så att säga) /4 = sexualvärdet.

Exemplet herr Ivian Leijon
Herr Ivian möter en bondkärring i den lilla byn Gräsgård, efter en kort stunds moralisk tveksamhet så bestämmer sig Herr Ivian för att idka samlag med bondkärringen från Gräsgård, bondkärringen i sin tur blir förförd av Herr Ivian...
Det går sig mot en sexuell akt och Herr Ivian som är en gentleman slår ett förfara slag för att ta reda på bondkärringens vilja. Herr Ivian har hela 14 i förfara och får 3 i effekt på sitt slag (2+4+5). Herr Ivian anser sig nu ha en fullgod uppfattning om bondkärringens preferenser.
För att utföra det fysiska handlingen så räknas Herr Ivians sexualvärde ut: Han har 16 i Tålighet och 12 i Rörlighet vilket tillsammans delat i 4 blir ett värde på: 7 (16+12/4)

Nu har vi gjort ett förfara slag och tagit fram sexualvärdet, det man nu gör är att addera effekten på förfara slaget och sexualvärdet. 3+7=10

Herr Ivian slår sedan 4+3+5 = 12, Herr Ivian fick vad han ville men bonkärringen kom inte i mål..

Skulle man slå ett perfekt slag på detta så kan man öka rykte med +1 inriktat mot Kvinnokarl.

Arfert

Facit
öh... det handlar inte bara om styrning och att undvika att ejakulera, kids... ni har MYCKET att lära... :gremgrin:

Men att förförarslaget ska vara inräknat på nåt sätt är OK..

...personligen skulle jag baka in allt i förförarslaget för enkelhets skull, eller skapa på en egen ny färdighet; "Bra i sängen", typ.

Fahnen_UBBT

Veteran
Om tirakers sexliv (Lite OT)

Det tirakiska samlaget är väldigt fysiskt och lätt våldsamt. Det handlar inte bara om njutning och förökning utan är en styrkedemonstration också. Så tirakiskt sex är väll något mellanting mellan samlag och brottningsmatch och antagligen väldigt "djuriskt". Jag gissar personligen på att de inte är särskilt långvariga. Detta kan ge upphov till intressanta kulturkrockar om en icke-tirak har sex med en tirak, oavsett kön. :gremlaugh:

Poseur

Swashbuckler
Re: Om tirakers sexliv (Lite OT)

Faktiskt så håller jag inte med dig här Fahnen.
Tirakernas sexliv skulle jag säga är väldigt långsamt och mysigt.
Fullt med respektfullt "dyrkande" av såväl kvinnas sköte som mannens fallos.

Manliga tiraker som bara är ute efter att lätta på trycket och/-eller förudmjuka sitt "offer" håller sig nog ganska dominant och hårt.

Men närväl en tirakkvinna väljer sin man så inträffar det nog en hel del passion.

/poseur som faktiskt gillar tråden!

Poseur

Swashbuckler
Håller med om att det knappast bara är att veta hur man styr och låta bli att skjuta för tidigt för att sex ska bli bra.

Men regelmässigt så vill jag nog helst inte se några regler. Mer kanske att man varvar regler och rollspelande.
Liksom bara för att man får bra på sitt köpslå-slag så betyder det inte att säljaren tänker sälja saken billigare om du kallar han för "dumma idiot till fulsäljare".
Lite samma sak här egentligen, kanske att man rollgestaltar en del och sen försöker hitta stöd med att man lyckas på slaget.

/Poseur föreslår dock fullständig rollgestaltning.

Sodivra

Champion

Poseur said:
Manliga tiraker som bara är ute efter att lätta på trycket och/-eller förudmjuka sitt "offer" håller sig nog ganska dominant och hårt.
Det här fick mig att börja tänka efter.

Finns det i Mundanamodulerna en etablerad homoerotik bland manliga tiraker? Isåfall höjs min respekt för Eon med 100 procentenheter!

Angående den ursprungliga frågan: Är det roligt i sig att ha en komplicerad lösning? Annars så skulle jag lätt ta Förföra-färdigheten rakt av; elegant, konsekvent och logiskt.

Poseur

Swashbuckler

Är faktiskt inte helt säker om det står svart på vitt.
Men man behöver inte mycket fantasi för att komma fram till att deras samhälle "behöver" någon form av homoerotik män emellan.

Alla manliga tiraker kan nog inte för evigt lindra sina lustar med "fröken höger" eller gå på "plundringståg".

Men jag tror inte jag är ensam om att tycka att stämningen finns där i tirakboken på ett positivt och moget sätt.

/Poseur diggar mörkrets döttrar

ripperdoc

Myrmidon
Jag antar att detta är ett sent april-skämt. Culture gaming i all ära, och sex i all ära (jag gillar båda), men detta är extremt svårt att ta seriöst.

Om jag ska göra ett försök att ge något slags svar så är det att ett Förföra-slag räcker till allt du behöver veta och jag ser inget behov av ytterligare regler alls.

Big Marco

Läskig
RipperDoc said:
Om jag ska göra ett försök att ge något slags svar så är det att ett Förföra-slag räcker till allt du behöver veta och jag ser inget behov av ytterligare regler alls.
Nåja - man vill ju veta hur många Trauma-, Smärt- och Blodförlust-kryss som orsakats, samt ens Utmattning. Annars är det inte Eon.

Poseur

Swashbuckler
Varför inte? Ämnet har ju vart uppe många gånger tidigare och det här verkar vara en utav de mer seriösa trådarna.

/poseur undrar

Ecleptomania

Veteran
Jag förstår exakt vad du menar,
Markgreve Mark Vínamp förförde två kvinnor på samma kväll, gjorde båda gravida, varav en var en Adelsdag från Jagriska Kejsardömmet.
Jag påstår att det är väldigt enkelt, antigen så säger du bara att det var bra för alla, eller så är det ett slag mot tur och/eller pyske och/eller smidighet och/eller tålighet.

Tur = Hittar han "g-punkten" (så att säga)
Psyke = Vet han HUR han ska tillfredställa en kvinna?
Smidighet = Vilka ställningar klarar han av? (Kan innehålla Styrka också)
Tålighet = Hur länge orkar han hålla på, fummel är att han kommer i byxorna...