Nekromanti Eon III for dummies

solvebring

Superhero
Blev lite förvånad faktiskt över att se att frågan inte tagits upp förr? ... Ja, jag gjorde en liten forumssökning. Då antar jag väl att fallet är det att jag är blind eller något, för när jag läser kan jag inte hitta det. Iof läser jag bara Spelarboken just nu eftersom det brukar vara den bästa änden att börja i - rollpersonen. I alla fall, hur som helst, det är ändå förvånande att det inte omnämns i båda böcker i så fall. Dessutom kanske någon annan blind människa får nytta av den här tråden i framtiden.

Jag undrar kort och gott vad som gäller för avrundningar av värden i Eon III? Hittills har jag bara sett det nämnas en gång. Bland Härledda värden, fast bara på Bärförmåga, stod det att man ska avrunda nedåt. Så, vad gäller i annat fall, eller rättare sagt i alla andra fall om det kanske finns flera olika delar som har olika avrundningsregler?

P. S. Om fler har frågor kring Eon III och behöver hjälp så använd gärna den här tråden. D. S.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Avrundning av värden i Eon III

I alla Neogames-spel avrundar man nedåt.

solvebring

Superhero
Re: Eon III for dummies - Avrundning

Okej, tackar för svaret. Det låter bra det. Tror de flesta rollspelen har så, i alla fall de flesta svenska så det känns ju bekant och bra.

solvebring

Superhero
Re: Eon III for dummies - Utrustning

Okej, låt oss gå vidare i min dummie-tråd. :gremsmile:
... Skapade först en tråd om avrundningar men varför inte göra den till en allmän hjälptråd istället, så slipper jag göra en ny tråd för minsta lilla pryl jag undrar över.

Nå, det här med antalet prylar i utrustningen tror jag inte heller att jag förstår mig på. Vad i helvete betyder till exempel |0|1|2| eller |1|2|3|? Är det olika antal jag kan få utifrån någon annan avgörande faktor (som jag då missat) eller vad?

Konrad Konvalj

Myrmidon
solvebring said:
Okej, låt oss gå vidare i min dummie-tråd. :gremsmile:
... Skapade först en tråd om avrundningar men varför inte göra den till en allmän hjälptråd istället, så slipper jag göra en ny tråd för minsta lilla pryl jag undrar över.

Nå, det här med antalet prylar i utrustningen tror jag inte heller att jag förstår mig på. Vad i helvete betyder till exempel |0|1|2| eller |1|2|3|? Är det olika antal jag kan få utifrån någon annan avgörande faktor (som jag då missat) eller vad?
x-antal val ur A-B-C unt so weiter valen gällande utrustning baceras på hur pass framgångsrik din karriär har varit om jag inte minns helt fel. Är du framgångsrik får du exempelvis 3st Y-val; Spade, sovsäck, och en plunta med brunsås.

duncan_UBBT

Swordsman
Ja. Står det att du har 1|2|3st B-val, då får du välja 1st sak på tabellen över B-val om du är misslyckad, 2st om du är lyckad och 3st om du är framgångsrik. Vissa saker, till exempel Stridshäst, kostar flera val (i exemplet 2st). Det betyder att om du har 2 C-val så kan du inte välja någonting mer i den sektionen om du valt en stridshäst. Eller så skiter du i stridshästen och tar två ridhästar.

Wilmer

Hero
Har för mig att lyckade soldater har 7 X-val. Köper man 7 stridssvärd för dem och säljer dem har man råd att utrusta hela partyt :gremwink:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Nix, det mesta du kan få om man ska räkna X-val så är deet 12 och det är vapenmästaren som får det.

solvebring

Superhero
Re: Eon III for dummies - Attributerna

Hm , kom att tänka på det här med att ta fram Attributerna. Vilken metod som passar sig bäst för Eon just. Det är ju så olika från rollspel till rollspel. I D&D lämpar sig t.ex. 4T6: bort med en lägsta bäst, något som jag också kör med i DoD numera, för att ge rollpersonerna en lite mer stadig grund. Dock känner jag inte Eon på det viset att jag kan avgöra något kring detta. Vad säger ni som har erfarenheten av de olika metoderna för Eons räkning?

P. S. Har ändrat mina inlägg nu så att rubrikerna delar upp tråden lite bättre. Visst, det är miss på det hittills eftersom inte svarsrubrikerna är de samma, men fortsättningsvis kommer det nog att bli bra på det viset. Så notera gärna det och använd er av det så blir tråden mer lättnavigerad eftersom den riskerar att bli rätt så lång. Danke! D. S.

Fienden

Hero

Systemet jag alltid använt är: Rulla 3T6 två gånger, ta det högsta värdet. Gå igenom hela attributlistan så. Om någon absolut vill spela något som hans attribut inte riktigt tillåter så GÅR det ju att ändra (men det är tråkigt :gremwink: Hence STY 10-soldater).

Vicotnik

Den onde
Staff member

Den metod som jag använt mig mest av är att slå 3T6, 10 gånger och skriva upp resultatet för att stycka det lägsta värdet och plasera ut slagen som man vill.

Wilmer

Hero

Vad ska ni spela för kampanj? Till Rödfjädrarna använde vi 4T6 droppa lägsta och sedan lägga i vilken ordning man vill men till Hitmen för Ormguden är det 3T6 i ordning som gäller.

solvebring

Superhero

Systemet jag alltid använt är: Rulla 3T6 två gånger, ta det högsta värdet. Gå igenom hela attributlistan så. Om någon absolut vill spela något som hans attribut inte riktigt tillåter så GÅR det ju att ändra (men det är tråkigt Hence STY 10-soldater).
Det är just sådana saker som är svårt. För det första brukar jag aldrig låta en dålig attribut bestämma vad spelaren ska få lov att ha för rollperson. Precis som i verkligen världen finns det ju alltid annorlunda personer av alla dess slag som liksom inte riktigt passar, därför anser jag att man kan vara annorlunda för sitt yrke också. Visst, det innebär såklart att man inte är bäst på det man gör, men så är det ju med allt, det finns folk som faktiskt är sämre än medel på det de gör. Det finns dåliga hantverkare, det finns de som signar upp som soldater fast deras fysik till en början är skit osv.

Samtidigt har jag faktiskt väldigt svårt för det här med spelarfrihet och attributer. Som det är nu har jag, t.ex. i DoD växlat mellan att låta spelarna sätta in sina 4T6: ta bort sämsta vart de nu önskar till att dessa måste sättas in i den ordning Grundegenskaperna är listade. Fördelen med att få sätta sina toppvärden precis vart man vill är ju den att man också för modellera sin rollperson precis som man vill. Nackdelen med detta är då man har spelare som inte ser lika mycket till rollen som till sin kåthet på värden, dvs. de som toppar alla de värden som speltekniskt ger mest fördel.

Nåväl, vilka fördelar och nackdelar ser du med ditt sätt och just hur bra mäter värdenas variation upp med hur hårt det är att vara ny rollperson i Eon?

solvebring

Superhero

Den metod som jag använt mig mest av är att slå 3T6, 10 gånger och skriva upp resultatet för att stycka det lägsta värdet och plasera ut slagen som man vill.
Det lät väldigt najs. Den metoden låter ganska så fri och rättvis. Fast vad mer, hur möter det till exempel hur hårt det är att vara ny rollperson i Eon?