Nekromanti Eon III for dummies

solvebring

Superhero
Re: Eon III for dummies - Attributerna

Wilmer said:
Vad ska ni spela för kampanj? Till Rödfjädrarna använde vi 4T6 droppa lägsta och sedan lägga i vilken ordning man vill men till Hitmen för Ormguden är det 3T6 i ordning som gäller.
Tja, regler i spel kan jag gärna modda per situation men sådana saker vill jag ha lite mer definitiva.
... Och om man ska spela en kampanj av flera olika typer av scenarion eller nåt då? :gremwink:

Fienden

Hero

Fördel är ju att spelarna trots allt inte får allt som de vill, vilket undviker värdekåtheten du nämner. Jag är (vanligtvis) väldigt hård med byten för värden, spelaren ska ha en god jävla anledning att göra det. Annars blir det misslyckad magiker med 8 PSY.

"Att vara ny i Eon" kan innebära många olika svårigheter, eftersom SL kan vara ett stort svin och skicka nya rollpersoner mot en grendel (Sup?) eller vara snäll.

Men värderna blir vanligtvis lite över standardpersonen (10.5 dvs), vilket ofta ger en hjältelika karaktärer. Åtminstone i viss mån, det finns ju alltid killen som sitter och rullar 6 på fyra av sina attribut. Allt som allt blir karaktärerna ganska varierade.

Om man vill ge spelarna frihet (låter inte som att du vill det) kan den här metoden vara... Undvikbar. Även om du satsar på stenhård grisodlarrollspel så ska du kanske hålla dig undan den här rullningsmetoden och istället bara köra 3T6 en gång för varje attribut, stenhårt och rakt på.

SchteeekarN^

Veteran
Re: Avrundning av värden i Eon III

RipperDoc said:
I alla Neogames-spel avrundar man nedåt.
jag brukar dock avrunda uppåt om det gäller typ 14,85, och på bärförmåga avrundar jag inte alls

-schteekarN^ joinar försent

Wilmer

Hero

Vilka sorts scenarion? Hur kompetenta rollpersoner vill du ha?

Saasmaster

Veteran
Metoden jag brukar använda är att man slår 3T6 nio gånger och placerar ut. Dock får man slå om tärningarna visar 5 eller under. Anledningen till detta är att en sån låg siffra kan förstöra spelarens idé med karaktären då det är har en stark negativ påverkan som rollpersonen tydligt kommer utstråla.

Den andra metoden som jag har använt mig av är att spelarna får lägga ut 100 poäng på attributen, så desto biffigare de vill ha sin krigare desto dummare blir han också, ni fattar :gremwink:. Denna metod använder jag då folk gnäller om låga tärningslag och otur + att den minimerar risken för fusk :gremlaugh:.

/Saasmaster är trött på gnäll från spelare ^^

solvebring

Superhero

Om man vill ge spelarna frihet (låter inte som att du vill det)
Det är just det jag vill. Jag ville ge dem stor frihet, men jag vill undvika att värden toppas bara för att toppas. Därav kanske 4T6: bort med den sämsta riskerar för lyxiga värden? ... Hur som helst, att spelarna får sätta in värdena som de själva vill är något jag tycker om, fast samtidigt är det inte kul med nya karaktärer som är för bra, det ska ju kännas att man är ny och oerfaren om man säger så. Med andra ord, 3T6 är nog kanske mer lagom, fast med frihet för vart värdena ska sättas in.

Måste säga att Vicotnik's metod känns lockande, fast jag vill gärna höra mer från er andra.

solvebring

Superhero

Wilmer said:
Vilka sorts scenarion? Hur kompetenta rollpersoner vill du ha?
Bra fråga. Det ska ju kännas att det är nytt och så i början. Det ska ju inte vara för lätt. Vad det gäller scenarion som jag spelleder så varierar det ganska friskt. Det kan vara alltifrån mystik och klur till rena grottkrälet. Fast jag brukar väl iof hamna någonstans däremellan.

Phelan

Hero

Hur man hanterar bakgrundsslag är också ett sätt att styra hur mycket/lite kontroll spelaren skall ha över sin karaktär. De senaste gångerna har jag till exempel haft ett helt fritt val på valfri tabell (utom att Övernaturliga kräver SLs godkännande), och så specat att övriga slag skall vara från vissa av de olika tabellerna, t ex 2 fysiska/mentala, 1 föremål, 2 händelser eller vad det nu kan bli.

Relaterat till optning skulle jag föreslå några ändringar kring färdigheterna:

Låt alla närstridsfärdigheter (utom möjligen Dolk) ha (RÖR+STY)/4 som grundchans istället för RÖR/2.

För grundskada Stick, sätt in (STY+RÖR)/2 i tabellen istället för RÖR.

Anledning: RÖR är en otroligt dominant grundegenskap för många färdigheter. Då stickvapen generellt har de värsta extraskadorna (otäcka blödningar) så är en smidig hoppjerka utrustad med stickvapen löjligt effektiv om man kör Rules as Written. Och så känns det mer rimligt att styrka faktiskt är en del av ens förutsättningar för närstrid!

Vad gäller nivån på en karaktär så tycker jag att med en Normal eller Framgångsrik karriär så brukar man kunna ha en rätt så kompetent rollperson redan från start.

Mvh / Phelan

duncan_UBBT

Swordsman
I vår förening kör vi ungefär samma sak. Slå 3T6 9 gånger och sätt ut, 5 eller mindre blir omslag. Dessutom vill jag påpeka att startattributen inte spelar någon större roll i det långa loppet om man spelar karaktären ett tag. En av de mest framgångsrika karaktärerna i vår förening någonsin var magiker med 8 i PSY, och det var ett av hans bättre attribut. Spelar man dock karaktären väl och framför allt mycket så får den erfarenhet vilket är värt tio gånger mer. Liksom har man mött horndrakar och hyggelmonster förrut spelar det ingen roll att man visste mycket lite om dem från början, och om man väl tränar upp sitt färdighetsvärde i svärd till 17 så spelar det ingen (iallafall ite så stor) roll att man började med 8 i RÖR.

Telephalsion

Swordsman
När vi slagit fram har det antingen varit 9 slag med 3T6 och placera valfritt, eller 10 slag och välja bort det lägsta, sedan placera valfritt.

Jag anser förövrigt att det kan bli lätt charmigt med en karaktär som får ett lågt värde på en grundegenskap.
Dock så tenderar det oftast bli blindhet eller dövhet som prioriteras före andra grundegenskaper. Låg PER är också en klassiker.

//Tele har spelat många äckliga och ocharmiga karaktärer.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Två alternativ som jag tycker funkar bra:

2T6+6 rakt av och sedan en möjlighet att skifta plats mellan två till en kostnad av -1 i det ena.

3T6x9 som placeras ut valfritt.

Vill man ta fram exklusiva hjältar är det bara att modifiera 2T6+6 till 2T6+9 så är saken biff.

// Brun 7

Konrad Konvalj

Myrmidon

Phelan said:
Hur man hanterar bakgrundsslag är också ett sätt att styra hur mycket/lite kontroll spelaren skall ha över sin karaktär. De senaste gångerna har jag till exempel haft ett helt fritt val på valfri tabell (utom att Övernaturliga kräver SLs godkännande), och så specat att övriga slag skall vara från vissa av de olika tabellerna, t ex 2 fysiska/mentala, 1 föremål, 2 händelser eller vad det nu kan bli.

Relaterat till optning skulle jag föreslå några ändringar kring färdigheterna:

Låt alla närstridsfärdigheter (utom möjligen Dolk) ha (RÖR+STY)/4 som grundchans istället för RÖR/2.

För grundskada Stick, sätt in (STY+RÖR)/2 i tabellen istället för RÖR.

Anledning: RÖR är en otroligt dominant grundegenskap för många färdigheter. Då stickvapen generellt har de värsta extraskadorna (otäcka blödningar) så är en smidig hoppjerka utrustad med stickvapen löjligt effektiv om man kör Rules as Written. Och så känns det mer rimligt att styrka faktiskt är en del av ens förutsättningar för närstrid!

Vad gäller nivån på en karaktär så tycker jag att med en Normal eller Framgångsrik karriär så brukar man kunna ha en rätt så kompetent rollperson redan från start.

Mvh / Phelan
Mycket bra tips!

Telephalsion

Swordsman

När vi senast slog fram karaktärer gjorde vi så att man fick välja två tabeller att slå på (förutom övernaturlig) i huvudtabellen, och sedan med att erbjuda extra slag på huvudtabellen för nackdelar. Vi slog alltid nackdelen först. Och visade sig att den nackdelen de slog fram blev ospelbar så fick de ignorera den, men ej heller få det extra slaget på huvudtabellen. Detta till ett max av två-tre extra slag.

Alla spelare i gruppen fick då nackdelar som de kunde spela.

hakanlo

Hero
Har alltid föredragit frihet när det gäller att avgöra grundegenskaper. Föreslår därför, som alternativ till alla tärningskombinationer som nämns här, att man får ANTAL GRUNDEGENSKAPER * KAMPANJNIVÅ poäng att fritt fördela. KAMPANJNIVÅ är då 11 för grisodlarkampanj, 13 för hjältar och 15 för superduperhjältar. Givet 9 grundegenskaper och att man önskar hjältenivå på kampanjen blir det 107 poäng att fritt spendera.

Om nu någon missbrukar detta, eller man har spelare som kan förväntas missbruka det, och använda denna frihet till att opta sina karaktärer får man givetvis fundera på annat; föga inspirerande om man plötsligt har en ful, döv och blind grupp där alla har 20 i RÖR och STY.

SchteeekarN^

Veteran
25 styrka
3 bildning
10 rörlighet
25 tålighet
7 personlighet
8 psyke
10syn
10 hörsel

sen väljer man frakkthrukh :gremwink:

Vicotnik

Den onde
Staff member
SchteeekarN^ said:
25 styrka
3 bildning
10 rörlighet
25 tålighet
7 personlighet
8 psyke
10syn
10 hörsel

Det du missar är att max är 18 för en mäniska innan du lägger på ras modifikationera, så värde 25 i STY och TÅL är inte möjligt.

SchteeekarN^

Veteran
Vicotnik said:
SchteeekarN^ said:
25 styrka
3 bildning
10 rörlighet
25 tålighet
7 personlighet
8 psyke
10syn
10 hörsel

Det du missar är att max är 18 för en mäniska innan du lägger på ras modifikationera, så värde 25 i STY och TÅL är inte möjligt.
;(

Petter42

Swordsman

Jag gillar när alla karaktärer är bra på något, och dåliga på något. Därför kör jag ofta att man slår några slag med 4t6 och ta bort det lägsta, och några med 4t6 och ta bort det högsta. Dock anser jag att slagen på huvudtabellen är (kan vara) långt mer avgörande än grundattributen. Det gör inget om man har låg personlighet om man har slagit fram att man är vacker och vältalig.

hakanlo

Hero
Hmmm... efter att ha sett detta exempel visar att det tycks vara väldigt olika "bra" grundegenskaper i Eon. Är det så att man lungt kan sätta lågt på SYN, HÖR, BIL och PSY och PER om man är krigare kan ett system med fria poäng kantra.

Nu är jag inte så van Eon-spelare, men jag föredrar i vilket fall, rent allmänt, ett system med stor frihet. Kanske kan man exkludera SYN och HÖR ur potten, eller låta poäng över 15 kosta dubbelt? (Alltså, 18 kostar 21). Fast varför inte helt enkelt låta de som vill opta på - om det är kul för dem.

Wilmer

Hero
Beror på vad du menar med kantra, jag tycker inte det gör så mycket om någon är skitbra på att slåss så länge man ser till att det finns andra utmaningar. Om du gör PER till det allmänna uppfatta lögner/dolda känslor-attributet så kan du leda folk med låg per i näsan genom SLPer som utnyttjar denne. Fast också folk som bildar en relation med personen och faktiskt inte försöker lura den, med lite tur kommer du få ett scenario där den social handikappade krigaren tror att alla bara vill lura honom så att han stänger in sig mot folk som vill honom väl.