Jag med
Håller med dig om detta. Min största invändning mot D&D är just att att grundreglerna består av flera böcker. Dessutom förutsätter spelet i princip att varje spelare har en players handbook. Det är rätt kass faktiskt, inte minst med tanke på att man som SL/DM får punga ut med närmare tusen kronor för spelet.
Jag förstår faktiskt inte varför man väljer att göra på det sättet. Svenska rollspelsproducenter lever i en god tradition av att släppa rollspel där spelgruppen bara behöver en bok för att kunna spela, och denna bok ägs vanligtvis av spelledaren.
Därför tycker jag att det är tråkigt med saker som spelarens bok/players handbook. Vanligtvis är det just spelledaren som känner att det är värt tid och pengar att spela rollspel. Det är oftast han som orkar med att hålla sig insatt i hobbyn. Så om gruppen klarar sig med en bok, och den har SL, så är det nog lättare att få med sig folk att börja spela - de behöver ju ingenting. Jag tror att detta kommer att avskräcka spelare från att börja med Eon.
Utöver det tycker jag att det är rent opraktiskt med flera regelböcker. Jag använder t.ex. inte expert till DoD6 då jag trivs fint med reglerna i grundregelboken och absolut inte har behov av att sitta och bläddra i fler böcker än just den och det äventyr jag leder för tillfället. Det är trångt nog bakom SL-skärmen.
För övrigt så håller jag med om att de nya omslagsillustrationerna är fina och fantasieggande. Jag hade lite svårt för northwatch som är med på de gamla böckerna. Fast snyggast var ändå Eon Grand Luxe. Asläcker framsida och maffig bok. Hoppas att Eon III släpps i någon liknande utgåva, det vore fett!
Dessutom hoppas jag att inte spelarboken på något sätt liknar spelarens handbok, det var en vedervärdig produkt.
/Vulf