Nekromanti Eon III i SVEROX

Big Marco

Läskig
På sidan 31 i senaste SVEROX finns mer att se ndg Eon III - bland annat omslagen. ,-)

Honken

Hero
På sidan 31 i senaste SVEROX finns mer att se ndg Eon III - bland annat omslagen. ,-)

Hmmm, synd man inte har SVEROX då...

/Honken

G

Guest

Guest
Säger det samma, dock beställde jag det så fort jag såg detta.
Vilket betyder att jag inte får detta nummret.

swazze

Swordsman
Vem är det som står bakom framsidorna? Är det Keith som vanligt eller?

Är det tänkt att bilderna ska förställa några specifika personer eller någon speciell plats eller det bara är "Äventyrare" ?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker att det är lite synd

Själv är jag väldigt förtjust i rollspel där reglerna är i en bok. Trots detta spelar jag alltså D&D, men just det att det är så mycket böcker tycker jag är lite synd. Men det kanske har sina fördelar.

Omslagen ser bra ut, och tilltalar mig mer än de tidigare omslagen till grundböckerna. Gillar att det finns städer i bakgrunden, och stämningen är soft, men kanske mer high fantasy än jag har fått för mig att Eon är. Gillar att det känns polerat och... jag vet inte... att det känns... storslaget på nått sätt.

Magnus

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag med

Håller med dig om detta. Min största invändning mot D&D är just att att grundreglerna består av flera böcker. Dessutom förutsätter spelet i princip att varje spelare har en players handbook. Det är rätt kass faktiskt, inte minst med tanke på att man som SL/DM får punga ut med närmare tusen kronor för spelet.

Jag förstår faktiskt inte varför man väljer att göra på det sättet. Svenska rollspelsproducenter lever i en god tradition av att släppa rollspel där spelgruppen bara behöver en bok för att kunna spela, och denna bok ägs vanligtvis av spelledaren.

Därför tycker jag att det är tråkigt med saker som spelarens bok/players handbook. Vanligtvis är det just spelledaren som känner att det är värt tid och pengar att spela rollspel. Det är oftast han som orkar med att hålla sig insatt i hobbyn. Så om gruppen klarar sig med en bok, och den har SL, så är det nog lättare att få med sig folk att börja spela - de behöver ju ingenting. Jag tror att detta kommer att avskräcka spelare från att börja med Eon.

Utöver det tycker jag att det är rent opraktiskt med flera regelböcker. Jag använder t.ex. inte expert till DoD6 då jag trivs fint med reglerna i grundregelboken och absolut inte har behov av att sitta och bläddra i fler böcker än just den och det äventyr jag leder för tillfället. Det är trångt nog bakom SL-skärmen.

För övrigt så håller jag med om att de nya omslagsillustrationerna är fina och fantasieggande. Jag hade lite svårt för northwatch som är med på de gamla böckerna. Fast snyggast var ändå Eon Grand Luxe. Asläcker framsida och maffig bok. Hoppas att Eon III släpps i någon liknande utgåva, det vore fett!

Dessutom hoppas jag att inte spelarboken på något sätt liknar spelarens handbok, det var en vedervärdig produkt.

/Vulf

Ymir

Liten kantbaron
gnäll med tillägg

Jag vet inte varför...men en uppdelning i två böcker ger mig jävligt dåliga vibbar. Associationer åt Players Handbook-hållet blir liksom svåra att undvika, men jag kan ju alltid hoppas att jag är ute och cyklar där.

Justja...innebär det här att man kommer få pröjsa för två böcker istället för en, dessutom?

- Ymir, startar gnällmaskineriet

Helmgast
Re: Jag med

Dessutom hoppas jag att inte spelarboken på något sätt liknar spelarens handbok, det var en vedervärdig produkt.
Den kommer att likna på något sätt, men det är inte så fasligt mycket. Den är mycket bättre och har snyggare illustrationer.

Dimfrost

Special Circumstances
Vem är det som står bakom framsidorna? Är det Keith som vanligt eller?

Är det tänkt att bilderna ska förställa några specifika personer eller någon speciell plats eller det bara är "Äventyrare" ?
De där bilderna är apgamla bilder av Michael Whelan, vars bilder har prytt ett och annat svenskt rollspel genom åren, om man säger så. :gremgrin: Om jag inte missminner mig så är den ena bilden spegelvänd också, så att båda bilderna egentligen är vänster- och högerdel av en enda bild: pelaren i mitten har vittrat på ena sidan, så att man ser att det skiljer sig många hundra år mellan sidorna.

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Re: Illustrationer

Bra många av illusarna är utbytta, dessutom följer de nya ett tema och en manér som gör att det känns mer koherent och mindre mish-mash av det hela. Illustrationerna var också viktiga att se över i och med en ny utgåva. Jag personligen tycker de nya bilderna är ascoola och så som de är gjorda känns fräscht.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Här finns annonsen att betitta, med omslag.

Cool, skönt kaxig. Jag skulle vilja citera mig själv från en annan tråd .

Fight! Fight! Fight!

Någon mer än jag som tycker att reklamfighten mellan Neogames och Riotminds är söt?

Riot gick ut rätt hårt och kaxigt i Fenix och skanderade "bara ett rollspel kan vara störst i Sverige". I senaste Sverox kontrar Neogames med "Sveriges största och bästa rollspel!".

"Hur kan båda vara störst?" frågar man sig då. Jo, Neogames går på antal tryckta sidor (464 sidor regler, över trettio tilläggsmoduler!) medan Riotminds snyltar på Target Games/Äventyrsspels tidigare utgåvor (sålda exemplar mao).

Neogames källa till att Eon är bäst är DN:s test av rollspel som publicerades för några år sedan. Liiiite orättvist är väl att DoD6 inte hade tryckts när det testet gjordes vilket medförde att Chronopia fick bära DoD:s fana. Inget ont om Chronopia men det har en ganska liten skara beundrare. Det vore intressant om testet gjordes om idag (även om resultaten ofta är rätt ointressanta då frågan är så extremt subjektiv).

Aja, kul är det varje fall att vi får lite hård rivalitet mellan de två giganterna. Undrar om vi kan få Theo och Marco att gå upp i ringen och göra upp med nävarna
/Vulf

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Originalitetsbrist

Det är jättesnyggt, men jag tycker att det är synd att ni inte satsar på originalbilder på omslagen*. De där bilderna kommer jag alltid att förknippa med något helt annat än Eon.

*Ja, jag vet att det är svindyrt! :gremwink:

/tobias

Drakvrede

Swordsman
En CDM-fight, förstås! =D

Aja, kul är det varje fall att vi får lite hård rivalitet mellan de två giganterna. Undrar om vi kan få Theo och Marco att gå upp i ringen och göra upp med nävarna
Ja, fight fight fight!
:gremlaugh:

Jag ringer Celebrity Death Match-gänget, och riggar upp det hela...
:gremwink:

Helmgast
Den infon kommer på www.neogames.se och wrnu [ANT]

När tiden är mogen för det. Hav tålamod.