Telephalsion
Swordsman
Hoj forumet! Nu är det dags att damma av EON IV för min del. Planen är att göra en sandlåda kring norra Consaber. Min spontana idé är att förlägga allt i Nantien, troligen uppe mot bergen, norr om Ebréan. så en har gränser mot både Tokon och Colonan.
Jag verkar inte vara först med att vilja göra detta, har hittat följande trådar redan:
Här är saker som ska finnas och utvecklas, varning för tropes och klyschor.
Om någon sitter på material, kartor, äventyrsuppslag eller dylikt kring Consaber, Colonan och Tokon är jag mer än glad att få ta emot det. Dessutom tar jag gärna emot förslag på fler punkter, platser och uppslag att ha med.
I framtiden kommer jag att göra en karta över grevskapet och då, om jag får tillgång till scanner, scanna in och dela med er här på forumet. Jag kommer troligen göra området med reglerna från EON III riddaren, och då räkna med att marken som jag slår fram är uppodlad/brukad och representerar 1/3 till 1/4 av den totala markyten, övrigt är otämjd vildmark, hedar, träsk, myrar och skit.
Jag verkar inte vara först med att vilja göra detta, har hittat följande trådar redan:
Nantien,Urma Bréann,Consaber - Nu kör vi!
Jag tänker köra en kampanj i ett påhittat grevskap i nordöstra Nantien, Consaber. Mitt mål är att både få spela och spelleda. Det kommer vara möjligt eftersom äventyren i kampanjen främst kommer ha två gemensamma nämnare: - rollpersonerna - området Nu skulle jag vija ha lite stöd och...
www.rollspel.nu
Nekromanti - Consaber kampanj, lite ideér?
Behöver lite idéer till min kampanj. :gremsuck: I min kampanj står Consaber i startgroparna för ett inbördes krig. Rollpersonerna har efter att ha spela äventyret Skaldens färd kommit hem med meddelandet, som bevisar Greve Severan Madanes av Firina planer på att störta den nuvarande kungen...
www.rollspel.nu
Nekromanti - Hitta på grejer till Consaber, Tokon och den gamla tron
Här är två korta texter för tokon som vill sätta segel, eller som vill ha en ursäkt att hålla sig på land kanske. De två begravningarna För länge sedan fanns en furstinna från havet djup som ofta blickade uppåt mot världen ovan, där sjömän och fiskare for omkring på vågorna och offrade delar...
www.rollspel.nu
Nekromanti - Fete-kampanj i Consaber/Tokon - Behöver hjälp
Förvarning: En hel del skit på Engelska nedan då jag spelar på detta språk! Så var det dags igen. Inbördeskrig, kaos, lönmörd och mystik i Consaber. Senaste jag försökte dra igång det här så trillade det ihop då två(!) av mina fem spelare försvann ut i tomma intet för att aldrig mer ses igen...
www.rollspel.nu
Nekromanti - Riddare och förläningar i Consaber?
Jag brottas med ett problem Problemet heter Consaber Bortsett från den väl formulerade kulturen, statsskicksapparaten, stadsbeskrivningarna och kampanjmaterialet är supplementet fullt av frågetecken. Framförallt är det förläningarnas och härmaktens storlek jag har svårt att greppa. Byarna är...
www.rollspel.nu
Kampanj i Consaber
Hej allihopa! En lång kampanj nådde igår, efter många timmars spelande, ett verkligt härligt klimax som jag bara måste återge. Efter att ha anlänt till huvudstaden i väntan på den viktigaste regentförsamlingen på många år blev RPna inbjudna till slottet av en vän, den tokonske hjälten Aidann...
www.rollspel.nu
Här är saker som ska finnas och utvecklas, varning för tropes och klyschor.
Det bör finnas minst fyra baronier i området för att möjliggöra lite politiskt intrigmakeri. Gärna ett baroni med en mytomspunnen försvunnen arvinge som kan visa sig vara en av spelarna.
En by med primärt draktroende Tokoner som är skeptiska till daaktron.
En by med primärt daaktroende Conrier som är skeptiska till draktron.
Ett kloster med daakmunkar.
En druidloge.
En by som trots sin storlek exporterar stora mängder vilt, hudar och alkohol. Anledningen är att de trots socialt stigma utbyter handel med en stam Tiraker i skogen/bergen/vildmarken.
En mindre befästning som är kapitelhus för en riddarorden av "sjätte söner" odyl. Kanske finns även en mer religiös riddarorden i området?
Bondefamiljer som har långtgående blodshämnder pågående, fejderna tar sig oftast formen av att de turas om att stjäla boskap och elda upp utedass, men kanske så sker faktisk blodspillan?
Två magiker i två torn i var sin ände i området, de hatar varandra och är villiga att betala äventyrare för att djävlas med sin konkurrent.
En häxa i en stuga i skogen.
En skog i området ska vara tätkopplad med skugglandet och skydd av de flesta, utom möjligen några skugglandsskeptiska daaktroende, vilket leder till behov av äventyrare att gå in och medla med skugglandsvarelser.
Det bör finnas några Learamalver, antingen som en del i en annan bosättning, eller som en fristående by eller torp.
Ett misslegods.
En större stad som innehåller delegationer från något cirefalsikt handelshus samt en grupp daaktroende som är mer trogna aboraten i tibara och moderkyrkan än den mer liberala lokala daaktron.
Spioner från Thalamur, oklart om de ska vara kalla och kompetenta och leta svagheter eller om de ska vara pragmatiskt inkompetenta och vara nöjda över att leva i relativ frid och frihet utanför riket. Kanske finns det två spiongrupper på olika platser?
Minst en vampyr som hemsöker ett område, kanske reser denne runt bland byarna.
En grupp magistudenter som utövar förbjuden magi i smyg i en av deras föräldrars lantgods.
En hemsökt plats. Gods, hus, borg eller kvarn.
Banditer vid ett pass, eller vid en bro. Kanske är banditledaren en laglös ädling som tar hämnd på de andra ädlingar som orsakade hens laglöshet?
En stad bör ha ett utbrett smuggelnätverk som nyttjas av såväl lokala tjuvar, förrädare, kättare och andra. Troligen i kloaker eller tunnlar under staden.
Ett par missförstådda skogstroll i en skog som fram till nyligt levt i harmoni med människorna.
Några bergstroll i ett berg som gärna säljer sina varor för de som mödar sig den svåra vägen till deras hem.
Skogsrån i en skog som anfaller timmerhuggare.
En by med primärt draktroende Tokoner som är skeptiska till daaktron.
En by med primärt daaktroende Conrier som är skeptiska till draktron.
Ett kloster med daakmunkar.
En druidloge.
En by som trots sin storlek exporterar stora mängder vilt, hudar och alkohol. Anledningen är att de trots socialt stigma utbyter handel med en stam Tiraker i skogen/bergen/vildmarken.
En mindre befästning som är kapitelhus för en riddarorden av "sjätte söner" odyl. Kanske finns även en mer religiös riddarorden i området?
Bondefamiljer som har långtgående blodshämnder pågående, fejderna tar sig oftast formen av att de turas om att stjäla boskap och elda upp utedass, men kanske så sker faktisk blodspillan?
Två magiker i två torn i var sin ände i området, de hatar varandra och är villiga att betala äventyrare för att djävlas med sin konkurrent.
En häxa i en stuga i skogen.
En skog i området ska vara tätkopplad med skugglandet och skydd av de flesta, utom möjligen några skugglandsskeptiska daaktroende, vilket leder till behov av äventyrare att gå in och medla med skugglandsvarelser.
Det bör finnas några Learamalver, antingen som en del i en annan bosättning, eller som en fristående by eller torp.
Ett misslegods.
En större stad som innehåller delegationer från något cirefalsikt handelshus samt en grupp daaktroende som är mer trogna aboraten i tibara och moderkyrkan än den mer liberala lokala daaktron.
Spioner från Thalamur, oklart om de ska vara kalla och kompetenta och leta svagheter eller om de ska vara pragmatiskt inkompetenta och vara nöjda över att leva i relativ frid och frihet utanför riket. Kanske finns det två spiongrupper på olika platser?
Minst en vampyr som hemsöker ett område, kanske reser denne runt bland byarna.
En grupp magistudenter som utövar förbjuden magi i smyg i en av deras föräldrars lantgods.
En hemsökt plats. Gods, hus, borg eller kvarn.
Banditer vid ett pass, eller vid en bro. Kanske är banditledaren en laglös ädling som tar hämnd på de andra ädlingar som orsakade hens laglöshet?
En stad bör ha ett utbrett smuggelnätverk som nyttjas av såväl lokala tjuvar, förrädare, kättare och andra. Troligen i kloaker eller tunnlar under staden.
Ett par missförstådda skogstroll i en skog som fram till nyligt levt i harmoni med människorna.
Några bergstroll i ett berg som gärna säljer sina varor för de som mödar sig den svåra vägen till deras hem.
Skogsrån i en skog som anfaller timmerhuggare.
Om någon sitter på material, kartor, äventyrsuppslag eller dylikt kring Consaber, Colonan och Tokon är jag mer än glad att få ta emot det. Dessutom tar jag gärna emot förslag på fler punkter, platser och uppslag att ha med.
I framtiden kommer jag att göra en karta över grevskapet och då, om jag får tillgång till scanner, scanna in och dela med er här på forumet. Jag kommer troligen göra området med reglerna från EON III riddaren, och då räkna med att marken som jag slår fram är uppodlad/brukad och representerar 1/3 till 1/4 av den totala markyten, övrigt är otämjd vildmark, hedar, träsk, myrar och skit.
Last edited: