Nekromanti [Eon IV] Titel och packetering

Poseur

Swashbuckler
Re: OT: Magiregler

Kan vara en mycket bra idé att tänka på för kommande moduler även om Eon fortfarande känns för grisigt och mörkt för att magi bör tänkas in i samhället i stort. Mångt och mycket.
Men som sagt, en god idé att tänka på i kommande moduler.

Vad det gäller EonIV så kommer väl inte så mycket nytt material om världen släppas i och med den boken, såsom jag förstått det.

/Poseur

Helmgast
Re: OT: Magiregler

Kan vara en mycket bra idé att tänka på för kommande moduler även om Eon fortfarande känns för grisigt och mörkt för att magi bör tänkas in i samhället i stort. Mångt och mycket.
Men som sagt, en god idé att tänka på i kommande moduler.
Självklart. Tror Krille nån gång skrev att regler är en sorts språk för att förstå spelvärlden och det tycker jag är en rätt rimlig hållning. Hur världen fungerar ska helt klart samverka med hur reglerna fungerar.

Vad det gäller EonIV så kommer väl inte så mycket nytt material om världen släppas i och med den boken, såsom jag förstått det.
Lite nytt blir det, men det är väl främst i Jargienmodulen som mycket nytt världsmaterial kommer.

Mundo

Myrmidon
160 sidor för att generera en karaktär och med grundreglerna för strid, skador och beskrivningar av färdigheter?

Säg inte att tabellerna kommer bli tunnare för bakgrundsslagen, då blir jag ledsen i ögat!

Rätt tråkigt med karaktär fyra i gruppen som får "du har matat ett herrelöst djur som nu följer efter dig..."

Helmgast
Säg inte att tabellerna kommer bli tunnare för bakgrundsslagen, då blir jag ledsen i ögat!

Rätt tråkigt med karaktär fyra i gruppen som får "du har matat ett herrelöst djur som nu följer efter dig..."
Eftersom vi är Eonspelare själva som utvecklar spelet så har vi en förkärlek till roliga och varierade tabellresultat under rollpersonsgenereringen. Så du behöver inte oroa dig!

Mundo

Myrmidon
Rekommender starkt tabellerna i denna lilla PDF fil.

http://eon.daaksord.org/

Tror såklart ni redan sett denna lilla skapelse av "damnforgothisname" som är på dessa forum också.

Totalt älskade att använda mig av dessa bakgrundsslag och bekantskaper.
Speciellt att använda kontakter direkt i karaktärsgenereringen gillade jag också! Bonusar i färdigheter etc för att du känner någon är coolt!

Mundo

Myrmidon
Till en framtida spelarbok, om en sådan görs, så tycker jag att vad som infördes i senaste upplagan angående länder var rätt gjutet. Det var typ ett halvdussin rader om varje land, vilket inleddes med ett ganska så stereotypiskt citat angående nationen i fråga. Asharien var typ att kvinnorna var hetlevrade och Asharierna ogillade när man försökte ta saker från dem (frihet etc).

Skulle vilja se det igen, men utökat. I Ereb altor (Gamla DoD) boken som jag har liggande någonstans i mitt rollspelsskåp så hade man något liknande, men i närheten av stämningstexten till varje nation fanns fyra stycken stereotyper som uttalade sig om landet i fråga.

En handelsman, ett hyrsvärd, en magiker och en "äventyrare". De talade om folket, om styret, om möjligheterna för studier, arbete etc. utifrån deras perspektiv. Det var mycket, mycket användbart för både nybörjare och de mer erfarna spelarna för att skaffa sig en enkel bild av nationen.

Det var mina två kopparstycken för kvällen...

MaskeradeRosen

Veteran
Re: [Eon IV]

När karaktärer räknar ut längd/vikt bör någon slags BMI eller liknande användas, istället för att dra bort en summa baserad på längden. Som det är nu så hade min 1,90 Thism vägt 70 kilogram, smala och spinkiga som de är. Sen fick jag 'kort' som nackdel, vilket sänker längd med 20%. Helt plötsligt är karaktären runt 1,55, och väger 35 kilo. Det är inte svårt att ta en mer passande vikt i dylika situationer, men det hade varit mer bättre med någon slags BMI-skala för de olika raserna baserat på vilken kroppshydda man slår fram (kanske även med ett slumpartad tärningsrullning). Blir mer varierade äventyrare då.

Helmgast
Till en framtida spelarbok, om en sådan görs, så tycker jag att vad som infördes i senaste upplagan angående länder var rätt gjutet. Det var typ ett halvdussin rader om varje land, vilket inleddes med ett ganska så stereotypiskt citat angående nationen i fråga. Asharien var typ att kvinnorna var hetlevrade och Asharierna ogillade när man försökte ta saker från dem (frihet etc).
Stämningsgivande texter från mundanier tycker jag är klockrent. Jag gillade det skarpt i Eon III, så där håller vi med varandra!

Conan

انتفاضة
Mundo said:

Skulle vilja se det igen, men utökat. I Ereb altor (Gamla DoD) boken som jag har liggande någonstans i mitt rollspelsskåp så hade man något liknande, men i närheten av stämningstexten till varje nation fanns fyra stycken stereotyper som uttalade sig om landet i fråga.

En handelsman, ett hyrsvärd, en magiker och en "äventyrare". De talade om folket, om styret, om möjligheterna för studier, arbete etc. utifrån deras perspektiv. Det var mycket, mycket användbart för både nybörjare och de mer erfarna spelarna för att skaffa sig en enkel bild av nationen.

Det var mina två kopparstycken för kvällen...
+1

Boridus

Veteran
Jag gillade att de delade upp det som de gjorde i Eon 3.
Spelarbok och Spelledarbok.

Sen tycker jag att det bör heta Eon - Fjärde upplagan.

Gällande äventyr så är inte jag heller något fan av förtryckta äventyr. Precis som Poseur så har man bläddrat i massor men inte spel lett ett enda. Jag gillar att göra mina egna. Men om det ska finnas med ett äventyr så tycker jag att det bör vara ett kortare som passar för just Eon 4 och det ska vara i en separat pärm.

Det optimala vore väl om de har kommande modulet på lut när de lanserar Eon 4 så de kan presentera lite nyheter under samma år eller något. Det skulle vara roligt.

Sen får de gärna kosta på lite med bildmaterialet för Eon 4. Jag har inget emot att betala över 500 lappen för ett välgjort rollspel. Så fläska gärna på med lite stämningsfulla bilder, vem vet, kanske i färg till och med? :gremsmile:

Ta betalt, jag kommer köpa allt ni producerar ändå.