Ymir
Liten kantbaron
Ska du inte lägga upp det så vi får läsa det, då?
Jag hittar inte deras facebook-sida, och bloggen säger fortfarande ingenting om det.WhiteWolf said:Såg att Eon-facebooksidan skrev att Eon IV är färdigt nu och att de bara måste komma på bästa sätt att släppa det på.
Snart dags för releasefest då
Björn Wärmedal said:Här har du hemsidanWhiteWolf said:Jag hittar inte deras facebook-sida, och bloggen säger fortfarande ingenting om det.
F.ö. har det senaste halvåret eller så mest handlat om finputsningar. Lite underligt att de inte funderat färdigt på bästa sättet att släppa det på då
Det är ett svar på ett inlägg som gjordes den 3:e januari.
Tror också att Gothcon är ett bra tillfälle att släppa det på/vid!
Oj... nej men titta. Det har kommit snö i Göteborg! Äntligen.Kan man inte få en hint om när det kommer släppas? För lite info asså , rollspelsscenen behöver jobba på PR outputen!
Jag tror dig, men samtidigt har jag mer glädje av något som är hyffsat idag än något som är fett awesome men aldrig kommer utYmir said:Se det från den ljusa sidan. Ju längre tid som går desto mer awesome blir manusen. Jag kan åtminstone garantera att detta gäller vad beträffar sakerna jag är involverad i.
Det enda projekt jag varit en av de huvudansvariga för är Neotech X (okej, och vissa Eon IV-projekt som jag i nuläget inte kan berätta om), och NX kan jag berätta lite fort om. Utifrån projektledarens visioner, och enligt vissa förslag och tankar från Neogames sida (tex kring deras tankar om kontroversiellt materials vara och icke vara) samlades en grupp intresserade och lämpliga (i.e; duktiga) frilansare och började arbeta med ett manus via google docs och forum. Ganska fort producerades en avsevärd mängd text och idéer, men sedan gick arbetet i stå och avstannade med tiden helt. Detta har varit ett endemiskt problem i projektet, vilket självfallet kommer sig delvis av att ingen lön till frilansarna kan utbetalas i förskott, innan projektet är rott i hamn; resultatet är att alla bara arbetar när de har lust, och när lusten dör/avstannar så händer inget mera. Efter flera år bestämde sig projektledaren för att ta tag i det hela igen och försöka styra upp det, och nya frilansare rekryterades, däribland jag. Då jag med tiden visade mig vara den mest produktiva skribenten fick jag allt större inflytande på projektet, men detta är även ett resultat av den naturliga processen att nya texter trumfar gamla, det vill säga, om jag vill redigera texter i manuset som någon annan frilansare skrev för länge sedan så gör jag det; han kanske har lämnat projektet för länge sedan och hans inflytande på den slutliga produktens utformning blir därför obefintligt. För att hålla koll på vem som skrivit vad har alla frilansare en särskild bakgrundsfärg till sina textavsnitt. Efter att jag kommit med i projektet produceras en del text, men allt gick i stå igen i flera år. Sedan fick projektledaren återigen nya krafter att styra upp allt, och det här är ett projekt som verkligen har hängt totalt och fullkomligt på honom. Forumet, där ingen skrivit något på åratal, kasserades och ersattes av diskussioner på google+ samt regelbundna skypesamtal med projektledaren som ordförande. Dessa samtal fick enorm effekt på kreativiteten, då vi genom dem skapade deadlines i form av att lova att utföra vissa uppgifter till nästa vecka, och även om vi väldigt ofta bröt dessa deadlines (med skam och inget annat som straff) så färdigställdes under ett år merparten av Neotech Xs manus. Allt gick sedan i stå ännu en gång, och med bara projektledaren, mig och ett fåtal andra frilansare kvar som överhuvudtaget producerade något drog vi till med skrivutmaningen i ett försök att locka nya förmågor. Det lyckades sådär, vi fick in några viktiga nyckeltexter som vi kunde redigera, och ett litet antal nya skribenter som producerade åtminstone en del. Men nu började vi se manuset närma sig ett färdigställande, och det boostade kreativiteten, och i en sista galen drive, där projektledaren beslöt att ge oss ett monetärt förskott ur egen ficka för varje saknad text vi kunde fullborda, marathonskrev vi klart manus. Efter detta återstod bara att fixa ett antal gamla texter vi inte längre var tillfreds med, och detta sköt vi på nästa fas, redigeringsfasen. Här rekryterade vi en lång rad av frivilliga korrekturläsare för att hjälpa oss redigera och finputsa Neotech X, och ta ställning till vårt användande av språket, genus- och normgranska manuset, etc. Projektledaren ställde hårda krav på korrekturläsarna och inledningsvis funkade detta bra; massor av arbete gjordes och manusets slutliga färdigställande gick starkt framåt. Arbetsmetoden var att korrekturläsarna själva kan fixa formuleringar och stavfel, men om de har invändningar/tankar om större grejer måste en av huvudskribenterna gripa in och begrunda och eventuellt skriva om. Detta kan ibland bogga ned en hel del då antalet aktiva skribenter i den här typen av projekt alltså alltid befinner sig i dalande; ofta har det bara varit jag, projektledaren och en eller två andra hjältar som hållit fortet uppe.Själv är jag rätt nyfiken på hur organisationen ser ut bakom alla moduler. Hur man planerar, rekryterar, prioriterar, sätter mål, arbetar, korrar, beställer illustrationer, vad man har för budget, osv. Inte bara från Neogames utan i rollspelsproduktion i allmänhet. Det är inte så många som ger sig på större produktionsprojekt och jag tror att många gör det helt utan erfarenhet (egen eller andras) att luta sig tillbaka mot. Dessutom skulle det nog ge en större förståelse för spruckna deadlines (eller brist på deadlines, eller projekt som fallerar) i allmänhet.