Nekromanti EON med alternativa regler

AEGIS PRIME

Swordsman
Håller på att ändra regelsystem i EON för jag är inte så förtjust i Ob systemet eller vad man nu skall kalla det. Med den är tråden undrar jag om någon annan kör med andra regler till EON än de officiella. Vad är era tankar och vad gjorde att ni valde just det systemet.
Jag själv håller med att ersätta grundsystemet med Rolemasters regler

DarkMystic

Swordsman
Kört totalt friform och så drömde jag nån gång för länge sedan att jag tände eld på Eon1boken, om det nu räknas ^^...

/DarkMystic är inte riktigt klok...

Marukusu

Hero
Hädare där!

Du tänker alltså använda dig utav Mundana fast med Rolemasters regler, right? Vad är det för fel med ObT6, T10 och T100 om jag får fråga?

-Danne, blir uppskattningsvis färdigt med SITT rollspelssystem år 2059 Efter Revolutionen, och då är det endast för eget bruk.

MongoMan

Swordsman
Re: Hädare där!

Den vanligaste anledningen att ogilla Ob brukara vara att "det är ju så dåligt att det kan bli hurmycket som helst och att vad som helst kan hända, orealistiskt!".
T10 och T100 har han väl inte klagat på eller?

Danne, blir uppskattningsvis färdigt med SITT rollspelssystem år 2059 Efter Revolutionen, och då är det endast för eget bruk.
Kan du inte vara snäll och låta dina spelare få använda det också? Annars blir det väl ensamt. :gremwink:

AEGIS PRIME

Swordsman

Jag är väldigt kär i Mundana och det är därför jag spelar EON, inte för ett regelsystem som jag många gånger tycker är klumpigt och mina spelare inte är ngt vidare förtjusta i heller.

Rolemaster är såklart inget "smidigt" system men ett system som jag är ganska van vid. Jag och mina spelar har spelat oerhört mycket Lancelot Games spel såsom Wastelands och Khelataar (gör det fortfarande) och alla är mycket kunniga i det systemet. Men för att skapa en tydlig skillnad mellan Khelataar och EON som är de spelen jag numera är spelledare till så väljer jag helt olika system.

Helmgast
Enklast är väl att köra Viking - det vill säga utan Ob. Lättmoddat, och lite snabbare. Jag gör det dock inte - huvudräkning är inte så svårt för mig.

Marukusu

Hero

"T10 och T100 har han väl inte klagat på eller?"

Såvida jag inte har blivit drogad, hypnotiserad eller blivit drabbad av någon psykisk sjukdom (som inte jag vet om :gremcrazy:) så är jag väldigt, väldigt, väldigt säker på att T10/T100 i viss mån används i Eon, och bör därför nämnas när man talar om tärningarna som används i där. Försök klara dig genom träff/skadetabellerna med en ObT6...*

"Kan du inte vara snäll och låta dina spelare få använda det också? Annars blir det väl ensamt."

No! They wantsss usss, yeeeess they wantsss my preciousss, but they won't have it! No, no, no NO! *Marukusu, Marukusu*

*den som ens tänker tanken på att svara "jo det går för att blablabla" kommer jag att ha überelaka tankar om. :gremwink:

- Danne, som egentligen inte är som Gollum utan bara låtsas. Mer som Hannibal Lecter isf...

Ost

Warrior

T10 och T100 ingår inte i det som vanligtvis kallas "Ob-systemet" (som i Eon spelas med T6:or), och berördes därför aldrig i det ursprungliga inlägget. Varför du drog upp dem begriper jag inte.

MongoMan

Swordsman

Jo men det var ju Ob systemet han klagade på, visst behövs det en T100 för en träfftabell men ObT100?

Man brukar i övrigt inte veta om man har en psykisk sjukdom, man borde kolla det där med jämna mellanrum.

Krille

Super Moderator
"Håller på att ändra regelsystem i EON för jag är inte så förtjust i Ob systemet eller vad man nu skall kalla det. Med den är tråden undrar jag om någon annan kör med andra regler till EON än de officiella. Vad är era tankar och vad gjorde att ni valde just det systemet.
Jag själv håller med att ersätta grundsystemet med Rolemasters regler"

...så du håller på att ersätta ObT6 och en massa tabeller med ObT100 och en massa tabeller? Jaja, var och en blir salig på sitt. :gremgrin:

Marukusu

Hero
Explanation

Jag tolkade det som att han inte bara skulle byta ut Ob-tärningarna, utan slopa hela Eons regelsystem och använda Rolemasters system istället (som jag inte har en jävla aning om vad det är, f.ö.).

Förlåt så jävla mycket om jag hade fel.

- Danne, vars fingrar verkar lida av tourettes syndrom...för helvete!

Marukusu

Hero
Psykat värre [OT]

"visst behövs det en T100 för en träfftabell men ObT100?"

???

"Man brukar i övrigt inte veta om man har en psykisk sjukdom, man borde kolla det där med jämna mellanrum."

Alla människor, det vill säga du, jag, din mamma, min pappa, (random statist) och Leif "Loket" Olsson är psykiskt avvikande på något vis. Det är dessa små "egenheter" som gör varje individ unik, men om man vill vara kritisk/elak/pessimistisk/realistisk så kan man likagärna kalla dem psykiska "fel".

Exempel:

Kajsa den Korpulente Kärringen låser alltid toadörren även om hon vet att hon är ensam hemma och bor på Lugna Gatan i Snälla Landet där inga brott förekommer överhuvudtaget. Är det normalt?

Gamle Gubben Greger Grå bor granne med Kajsa den Korpulente Kärringen och har den egenheten att han alltid kliar sig på hakan när han pratar med folk han inte känner. Inte för att det kliar, han bara gör det av någon anledning. Normalt? Sjukt?

Å andra sidan kan man fråga sig vem som är "normal" och vem det är som sätter gränserna för "egen" och "psykiskt sjuk"...

Inte för att det har någonting alls att göra med ämnet, men ändå.

- Danne, egen?

MongoMan

Swordsman
Re: Psykat värre [OT]

Jo, jag menade att eftersom han klagade på Ob systemet, och att du trodde att han ville ändra på T100 så drog jag slutsatsen att du menade ObT100, men det där är redan behandlat.

Kajsa den Korpulente Kärringen låser alltid toadörren även om hon vet att hon är ensam hemma och bor på Lugna Gatan i Snälla Landet där inga brott förekommer överhuvudtaget. Är det normalt?
Vänta nu, jag låser alltid dörren. Det här börjar bli skrämmande. :gremshocked:

AEGIS PRIME

Swordsman
Rolemaster kan vara ytterst tabellberoende, helt klart men jag kommer att rationalisera bort en hel del. För tydlighetens skull så skall jag byta ut HELA Eons system och ersätta det med Rolemaster. OB1T100 låter jobbigt och klurigt :gremsuck:

Phelan

Hero
Jag tror att det Krille menar med ObT100 i Rolemaster är de obegränsade slagen 01-05 resp 96-00. Att de sen förekommer betydligt mindre än omslagen man får göra i Eon är ju en annan femma, men vill man vara lustig blundar man väl för sånt!

Mvh / Phelan

Krille

Super Moderator
"OB1T100 låter jobbigt och klurigt"

Inbyggt i Rolemaster: slår du 96-00 så slår du en gång till och lägger till.

AEGIS PRIME

Swordsman
Det är väl de ständiga Ob slagen i EON och NeoTech för den delen som är det störande. Visst Rolemaster har en liknade funktion men långt mindre förekommande.

Marukusu

Hero
Dramatisch, nicht war?

"Det är väl de ständiga Ob slagen i EON och NeoTech för den delen som är det störande."

Det är väl inte så svårt att modifiera det hela med friform. Jag tycker i alla fall att det är jävligt drastiskt att ändra hela systemet p.g.a. att det är jobbigt att slå Ob-slag, men du gör som du vill.

- Danne, länge leve friform, friform leve hipp hipp hurra, hurra, hurra!