Nekromanti Eon-moderatorer, Lyss!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tårar i mörkret...

Att få bukt med 'Alien-of-the-week'-inläggen är då en betydligt bättre alternativ än att fullständigt splittra debatten, imo. Liksom, ärligt talat, hur många är intresserade av dem? Och jag har då inget emot intellektuell fascism.

En bättre plats att vara på är inte en splittrad plats, inte två platser - en bättre plats att vara på är en där jag slipper se meningslösa, puckade frågeställningar i stil med "varför kan min trukh inte ha gordpansar?" eller "vilken ras är bäst?".

Någon forumuppdelning kommer inte att ske, helt enkelt.

- Ymir, äter små barn

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jovisst, men...

Det är en väldigt god tanke, och jag håller med dig. Jag skulle också mycket hellre se 1 forum av högre kvalitée.
Men hur hade du tänkt bära dig åt för att se till att det händer ?

Jag och Tsigalah har i alla fall ett konkret praktiskt förslag, hos dig har det mestadels varit "mycket snack men lite verkstad" om du förstår vad jag menar :gremwink:

Och jag tycker inte att uttryckligen förbjuda dessa små 10-14 åringar att skriva sina puckade inlägg är en bra lösning, man kan inte förbjuda att folk tar luft i lungorna och yttrar sig. Hur korkade saker dom än säger, det kallas för yttrandefrihet och den tycker jag om som den är.

Men jag ser gärna ett praktiskt förslag från dig hur man fixar problemet, för jag vill också hellre se ett sådant forum som du talar om än ett delat forum.

/Naug, fick ett temporärt liberalt stråk i sig.

Helmgast

Uppdelningen låter lite som mitt förslag till Eon III... Men, trots det så ogillar jag idén.

Det blir rörigt om man ska hoppa omkring på tre forum för ett spel (Ymir påpekade detta med ett spel, ett folk, ett forum). Dessutom så är många inlägg formulerade som 'Fem frågor' eller liknande, som innehåller frågor som skulle kunna passa in på tre av dina forum.

Sist vill jag bara säga att om vi vill få slut på tjafset så får vi agera som läromästare åt grisodlarna. Ge exempel på varför den där specifika tråden inte är nödvändig och varför diskussion mellan två personer inom samma spelgrupp om spelminnen och speltider är onödigt.

Och, jag är övertygad om att debatterna kommer lugna ner sig. Om inte så kan man bara använda sökfunktionen och på så sätt dödförklara ett tidigare avklarat ämne.

Varför skulle inte du, jag och de andra kunna visa 20-50 trådar på förstasida och fortsätta diskussioner längre?

WHaLe

Hero
Jag håller med om att antalet "nya" trådar är ett problem, men som sagts av andra, det skulle splittra debatten.

Den största anledningen till att jag började bli inaktiv (för länge länge sen :gremwink:), var att en stor del av de nya trådarna redan diskuterats för tidigare, men de hade hamnat ett par sidor bak (vilket i praktiken betyder att de är borta, eftersom endast ett fåtal orkar använda sökfunktionen).

Vad jag skulle vilja ha är sortering av trådar där den tråden som det senaste inlägget postades till hamnade överst. Detta skulle göra att man kunde svara i en tråd, även om den hamnat på sidan 6-7 (För de som endast har 10 trådar/sida) utan att ens inlägg gick förlorat.

Man skulle även kunna motivera användarna att använda sökfunktionen om man, efter att någon använt sökfunktionen och påpekat att det varit uppe tidigare (det finns alltid någon :gremwink:), låste den nya tråden och hänvisade till den gamla.

/whale - som faktiskt läser lite då och då, även om han inte skriver så mycket längre..

Phelan

Hero
Re: Jovisst, men...

Om problemet ligger hos användarna av forumet kan du aldrig organisera bort det, om du inte tar bort vissa av användarna i omorganiseringen - vilket väl ingen har föreslagit eller skulle vilja?

I det här fallet tror jag inte omorganisering skulle ge något, det är bara att dra upp den här diskussionen om kvalitet lite då och då och hoppas att folk börjar reflektera lite mer. Det finns nog tyvärr ingen snabb lösning...

Mvh / Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Re: *Hela hälsenor*

Mitt praktiska förslag till att få bukt med OT/NT/alien-of-the-week-problemet är helt enkelt att alla vi veteraner försöker föregå med gott exempel, starta bra trådar, ge intelligenta svar och uppmuntra till god och intressant diskussion.

...om vi moderators var ännu strängare skulle det förhoppningsvis också kunna hjälpa. Folk måste ju lära av sina misstag, trots allt.

- Ymir, presenterar seriösa förslag

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tveksamhet.

Jag är tveksam till om detta kommer att hjälpa, men vi får väl se...
För någon uppdelning av Eonforumet kommer uppenbarligen inte att ske.

/Naug

Ymir

Liten kantbaron
Re: *Upp och gå på ostadiga ben*

Indeed.

Och det är ju bland annat din hjälp jag behöver. Så jag vore tacksam för den.

- Ymir, the man from Malmö says 'indeed...'.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
*Drar på sig Elijah Wood rösten* What must i do ?

"veteraner försöker föregå med gott exempel, starta bra trådar, ge intelligenta svar och uppmuntra till god och intressant diskussion."

Jag tror jag redan omedvetet gör det mesta av ovanstående. Fast det kan ju lika gärna vara mitt svullna ego som talar och inte mitt minne :gremshocked:
Jag ska göra mitt bästa, men jag tror fortfarande fortfarande att det finns gott om folk som inte tar åt sig förän en moderator eller annan person med kulört namn säger åt dom på skarpen. Vi får väl hoppas att att min cyniska världsbild om att "det finns puckon överallt" är fel. :gremwink:

/Naug, som hoppas för Första snöns skull att någon läkekonstkunnig person fick titta på den där hälsenan.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Själens sår kan magi inte läka...

Nejdå, du kan vara lugn. Du är en god tillgång här.

Och ja, folket som inte tar åt sig...dem får man ju säga till på skarpen helt enkelt, förr eller senare. Och din cyniska världsbild lär tyvärr inte vara fel, men det är en annan historia.

Och jadå, en väldigt läkekonstkunnig person fick titta på hälsenan (därav 'upp och gå på ostadiga ben'). Den är det inget fel på längre. Själen, däremot, kunde varken kroppen eller Tearlachs magi hela...

- Ymir, som förvisso begränsat läkemagis krafter. Det kan läka skråmor fint, men på större skador kan det enbart hjälpa kroppen att själv läka såren - därav kunde de tex inte få bort ärret på Första Snöns kind.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Jag blir så glad

"Detta forum skulle nog göras om till detta Eon - Övrigt forum skulle jag tro. Och där hammnar smörknivstrådarna och allt annat tvetydigt."

Nu tänker du som en mogen och seriös mönsteranvändare. Tyvärr är det varken du eller GTNaug som är ansvariga för alla onödiga inlägg utan snarare unga, osäkra och okunniga Eon-nybörjare som inte riktigt vågar stå på egna ben och som dyrkar allt som Neogames varit i kontakt med. Vad får dig att tro att dessa människor skulle lämna huvudforumet och istället skriva sina inlägg på ett sidoforum? De flesta bryr sig ju inte ens om att läsa forumreglerna eller Hjälp/Frågor. Kunde man få nybörjarna att ställa sina mest underliga frågor till de mer erfarna användarna och tänka efter lite mer innan de skrev inlägg så hade man nog vunnit mycket. Jag hade hellre svarat på några nyfikna meddeladen varje dag än sorterat igenom 20 nya trådar som efterfrågar vilket vapen som är bäst. Vi kanske ska bilda en liten panel som ställer upp och svarar på de mest elementära frågor privat istället för på forumet?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mentorer?

Som sagt, hade du kunnat garantera att alla nybörjarfrågor verkligen hamnade på ett enskilt forum så hade jag nog varit mer intresserad. Men så hade det sannolikt inte fungerat. Forumet är rörigt därför att många besökare är oerfarna nybörjare och det är inget som man kan lösa med en uppdelning. Jag hade hellre sett någon form av mentorssystem som gällde samtliga forum på hela sidan. Låt de mer erfarna användarna guida nybörjarna och svara på deras mest elementära frågor. På så sätt kan man även knyta ytterligare band mellan användarna, inspirera och uppmuntra nybörjarnas ideér

Storuggla

Champion
Det är bra som det är...

...Tycker jag i alla fall. Inte för att någon bryr sig, varför skulle de?

Storuggla, leker Ior

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Helning och ärr [ot]

" som förvisso begränsat läkemagis krafter. Det kan läka skråmor fint, men på större skador kan det enbart hjälpa kroppen att själv läka såren - därav kunde de tex inte få bort ärret på Första Snöns kind."

Det liknar lite våran tolkning av helningseffekterna. Djupa sår som skulle ge ärr om dom läkte ihop naturligt, får även liknande ärr efter helningsmagi.

Däremot så blir det ju mindre ärrbildning om man tvättar såret innan det läker (smuts i såret, får det att läka djupare i köttet vilket gör att så blir ärrbildning större), och samma sak för magi. Om man tvättar det innan man applicerar den certifierade biomantikern så blir ärrbildningen mindre.

Liksom, biomanti är en uppsnabbad natur, inte en plastikkirurg :gremwink:

/Naug, icke magikunnig av slump, ej av val

Ymir

Liten kantbaron
Re: Helning och söta små ärr [OT i kvadrat]

Jo, så precis så funkar det i min kampanjvärld med. Med extra filament när man helar trauman kan man försöka få huden att läka ihop finare och följaktligen minska ärrbildningen, men för att fixa infekterade, veckogamla brännsår som Första Snöns skulle man behöva Verduhrakh eller så.

- Ymir, gillar när skador är farliga och måste vårdas, även när helningsmagi finns till hands