Nekromanti Eon-noveller...

G

Guest

Guest
Efter att ha accepterat att mina spelare inte redo att läsa genom några hundra sidor information om Mundana har jag börjat fundera på ett annat tillvägagångssätt för att informera mina spelare om kultur och liknande i Mundanas länder.

Jag ska skriva noveller vilka skildrar en Mundansk humanoid varelses vardag, allt från vanarer till misslor skall förhoppningsvis få sin egen novell där jag kortfattat försöker väva in varelsens liv och kultur i berättelsen.

Till en början har jag tänkt att inrikta mig på landet Consaber, där en bonde ska få bli den första att bli behandlad i en novell. Frågor som hur lever en sabrisk bonde, hur tänker han, vad värderar han i livet etc. är grunden för novellen men en intressant berättelse skall dock ändå pressas in i novellen.

Andra idéer på personer att behandla i noveller är en krigare, adelsman, magiker, munk, borgare m.m.
Även alver, dvärgar, tiraker och misslor ska få sina noveller och likaså vardera av Mundanas länder.

Ett ganska stort tilltag som ni kanske ser och därav kommer min fråga: Är det någon skrivkunnig Eon-fantast med många Eon-moduler som är intresserad att hjälpa till?
- Man kan ju tänka sig att man delar upp arbetet som så att man tar varsitt land att inrikta sig på.



Mäster Azazel
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Skriv krönikor i stället!

Ett annat sätt, som i min mening mycket bättre, är att med jämna mellanrum eller inför varje ny färdighetsökning i exempelvis historia, religion och geografi presentera snuttar ur specialskrivna "urgamla" krönikor som redovisar matnyttiga kunskaper på ett lagom mystifierande sätt och som dessutom lämnar utrymme för diverse mystifikationer, dvs antydningar om skatter, gastar, demoner, urgamla förbannelser, etc. Det finns få saker som är så roliga att skriva än sådana fuskkröniketexter. Noveller, däremot, blir sällan bra.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Stefan G

Veteran
Joined
14 Aug 2001
Messages
14
Location
Uppsala
<table width=70%><tr><td>
Det hela låter som en väldigt bra idé, jag är intresserad av att delta i ett sådant projekt. Just nu är det dock lite dåligt med tid (PM-skrivande, pysslande med den egna kampanjen, etc).

//Stefan Gunnarsson
</td></tr></table>


Detta är en överpretentiös signatur.
 

Coar

Veteran
Joined
5 Oct 2001
Messages
13
Jag skulle kunna tänka mig att anta en sådan uppgift.
´Min egna grupp är heller inte så upplyst om hur saker och ting är i Mundana och jag är inte så pigg på att beskriva det för dom, vilket jag kunde göra, men det blir så mycket roligare om man skriver krönikor eller noveller som rollpersonerna själva kan fylla sin fantasi med.

Targons idé tycker jag inte heller är så dum.
Det ökar mystiken i spelet lite grann skulle jag tro.
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Jag deltar gärna....dock under en förutsättning.... Eftersom jag har modulen ASHARIEN & SOLDARN så skriver jag helst om något i dessa två länder....

Bris:
Bäverns rätt i Samhället
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tienne-novell

Se min novell 'Tienne Morhaim' på www.rollspel.nu/noveller. Den borde kunna ge åtminstone ett humm om livet i en alarinnsk bondby, även om man inte har en styvfar som slår en sönder och samman.

Och jorå, jag hjälper gärna till, så länge jag får skriva om tragiska flikkor :)
Varför inte göra det hela till ett novellprojekt, och be att få lägga upp det här på sajten?

- Ymir, tipsar.
 
Top