Nekromanti EON och Stridskonster

Lord Aethis

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
4
Location
Orust
En fråga jag grubblat på ända sedan jag skaffade Krigarens Väg är; Hur fungerar egentligen Stridskonster?

När man skapar en ny karaktär och han har ett yrke där han får välja en stridskonst istället för en vapenfärdighet. Är det då inte självklart att man väljer en stridskonst? Är inte det så mycket bättre än en vanlig vapenfärdighet?

Stämmer det att man får alla de tekniker som står under en stridskonst när man väljer den till en nyskapad karaktär?

Hoppas att någon förstår vad jag menar och kan lämna ett svar :)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Inte alla yrken får välja mellan stridskonst och vapenfärdighet. Det står i Krigarens väg vilka som får ha stridskonst. Och visst, stridskonst är bättre, men dyrare. Du köper först stridskonsten som vanligt, sedan räknas _varje_ teknik som en specialisering för 1 enhet styck. Man väljer då de tekniker man vill ha, och betalar för dem.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"När man skapar en ny karaktär och han har ett yrke där han får välja en stridskonst istället för en vapenfärdighet. Är det då inte självklart att man väljer en stridskonst? Är inte det så mycket bättre än en vanlig vapenfärdighet?"

Jovisst är den bättre. Den är också mycket smalare. En stridskonst som fungerar för svärdet X (till exempel carwelan) kan enbart användas med carwelan. Färdigheten Svärd fungerar däremot med alla sorters svärd. Så det är upp till dig. Vill du ha en smal men skicklig rollperson eller en bred men mindre skicklig rollperson?

"Stämmer det att man får alla de tekniker som står under en stridskonst när man väljer den till en nyskapad karaktär?"

Nej. Du får köpa dem för en enhet styck, precis som specialiseringar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
En sak jag har funderat på ett tag är om man kan köpa till anra tekniker som normalt inte finns med i stridskonsten? Visserligen är det ju bara att göra en egen annars men ändå. Och förresten vill jag inte ha en stridskonst med allt "det bra" i utan en som är perfekt för just den rollpersonen.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Visst kan man det, men lite underförstått brukar man inte få lära sig dessa från början. Men väl i spelet kan man träna in tekniker, även om viss urskiljning bör användas, då inte alla stridskonster passar med alla tekniker.

/RD - jfr en dvärgisk stridskonst och en alvisk

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mm, vi stötte på liknande problem under vår nuvarande "Musashi Miyamoto"-kampanj, där min rp sedan hon rymt från föräldrarhemmet drar runt i världen med målet att bli en av de skickligaste svärdskvinnorna som finns. Då ville vi liksom att hon skulle kunna snappa upp saker här och där, lära sig något trick av en mästare och något av en annan, samtidigt som hennes allmäna skicklighet växte. Dem enda lösningen vi kunde komma på var att förse henne med en tillslut mycket stor mängd stridskonster som inehöll en sådär 1-3 tekniker, vilket skulle känts jävligt drygt i längden. Vi löste det tillslut genom friform, vilket vi ändå föredrar, men jag tycker likväl att det borde finnas regler för sånt här. Å andra sidan är det kanske att begära för mycket, och jag klarar mig bra med friform- eons stridssystem är ändå för långsamt för att vara helt spelbart.

- Ymir, föredrar friform
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Eons stridssystem är inte snabbt, men det är helt klart spelbart.. Själv tycker jag att det ger mer känsla än gamla DoD...

WHaLe
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dito. I dueller man mot man funkar ens stridssystem utmärkt, men jag skulle aldrig drömma om att använda det i strider med flera deltagare. Sjävla stridssystemet är egentligen inte problemet, det är i skadesystemet skon klämmer. Så fort någon blir skadad är det typ en paus på 2 minuter för att räkna ut var, hur och hur mycket skadad han blev. *suck*. Nej, där håller jag mig nog till friform även i fortsättningen, hur snabbt folk än påstår att det är. För mig är det tillräckligt långsamt, iallafall.

- Ymir, vill ha snabba regelsystem
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Du får placera datorn i närheten av platsen där ni spelar....
Sen går du till come.to/whale och laddar ner eonskada (dos versionen), då tar det några sekunder att räkna ut skadan...

WHaLe - Ja, jag är datanörd!!!!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vad är det för problem egentligen???

En skada utan extraskador tar ungefär 1sekund att räkna ut i huvet, blir det extraskador så får man kanske lägga på 5 sekunder per extraskada men å andra sidan lär de flesta kämpar inte tåla mer en högst 2-3 smällar som är så alvarliga innan det är högst lämpligt att avbryta striden. (Ge sig, fly, etc)


/Bjorn
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag håller med. Själv askademomentet är itne särskilt farligt. Till spelare säger man skadan, så får de fylla i. För viktiga SLP skriver jag skadan som T, S, B(t), alltså Trauma, Smärta och Blödningstakt. Sedan skriver jag bara en ny rad vid ny skada, och räknar ev. i huvudet för ungefärliga svårighetsgrader. Med oviktiga SLPs antaecknar jag inte ens.

Det som tar tid, enligt mig, är att <B>hålla reda</B> på allt. Att städnigt behöva gå igenom om jag gjort allt rätt, i rättordning etc. Där krånglar VINITen främst till det, vid strider med flera personer. I vårt spelande pågår ett ständigt, men sakta, bantande av reglerna.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag håller med dig om detta, speciellt när det är en ganska stor grupp med 6 spelare.. Detta ska lösas i mitt spelledarprogram, som förhoppningsvis blir klart snart..

WHaLe
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
1 slå OB slag för skada...
2 slå på två tabeller för att träffa...
3 tre olika sorters skador T,S,B...
och som sades... hålla reda på resultaten och fixa modifikationer...

Och detta är resultatet av en handling...
Säger varken att det är fel eller dåligt... men helt klart långsamt...

Jonas...
Grisodlare...!?
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Då får vi väl skylla på smaker och bakar...? /images/icons/smile.gif

...eller att jag inte är tillräckligt inkörd som SL för stridssystemet...

Jonas...
Grisodlare...!?
 
Top