Nekromanti Eon: Revisited

Mr White

Veteran
Spelade Eon i samband med första utgåvan för en herrans massa år sedan. Har nu återvänt (tack Tradition; 199 pix för boxen) och slås av en sak: Jesus vad ruttna illustrationerna är, ffa i Religioner och Consaber. Har alla moduler lika låg illustrationsnivå?

Som lite utomstående upplever jag att folk på forumet ser Mystik & Magi, Vapenmästaren och Monster i Mundana som mer centrala supplement än, säg, Consaber, Riddaren och Fjärran riken. Måste man spela Eon så? Dvs innehåller alla äventyr monster, alver, magiker, jätteförtrollade svärd osv? Är lite sugen på att spela Eon mer i HarnWorlds anda, dvs väldigt low-fantasy. Någon som har någon erfarenhet av detta? Måste man pilla mycket i modulerna för att få bort high-fantasy elementen?

haltageten

Dum inuti huvudet
Det är ett rollspel. Du kan göra exakt vad du vill. Man kan både köra episka hjältekampanjer och lite grisodling. Man måste inte modifiera något i böckerna då de endast förklarar hur allt i världen fungerar och ger lite direktiv om vad som fungerar och inte.

Alla folkslag som finns beskrivna, färdiga att användas. Men detta betyder inte att DU behöver använda dem. Den spelgrupp jag tillhör har i princip bara spelat grisodlarkampanjer och det var lite mer än ett halvår sedan vi började spela eon. Vi har använt oss av magi i sparsamma mängder och magiska vapen, drakar och enhörningar har det inte synts ett spår av.

Så som jag tidigare skrev, du kan göra vad du vill med eon. Böckerna är bara ett hjälpmedel. Det finns även dem som har skapat sig en egenspelvärld och struntar i mundana och använder bara de regler som eon använder sig av.

- Jocke, förklarar

Mr White

Veteran
"Det är ett rollspel. Du kan göra exakt vad du vill."

Tjoho, standardsvar 1A. Det vet jag. Har tillhört hobbyn i 18 år. Det var inte det jag undrade. Alltså, igen:

Har alla moduler en låg illustrationsnivå?

Innehåller alla äventyr monster, alver, magiker, jätteförtrollade svärd osv? Måste man pilla mycket i modulerna för att få bort high-fantasy elementen?

Minimoni

Homelander
Hallå!

Jag spelar Eon på ett sätt som är allt annat än High fantasy.
Visst förekommer det monster och liknande dock i en mycket liten skala.

De flesta bilder till Eon modulerna är inte direkt världsklass...

MiniMoni

Honken

Hero

Innehåller alla äventyr monster, alver, magiker, jätteförtrollade svärd osv? Måste man pilla mycket i modulerna för att få bort high-fantasy elementen?

Njae, förutom vissa element i modulerna är nog Eon ganska lämplig för lite "grisodling". Själv planerar jag en sådan, och den kommer att utspela sig i Jargien.

Själv ser jag däremot att Mundana tar fler och fler steg närmare episk fantasy, vilket jag själv inte gillar. Men jag får hoppas att det kommer nått för oss grisoldare också.

/Honken

Jaggernaut

Hero
Spelade Eon i samband med första utgåvan för en herrans massa år sedan. Har nu återvänt (tack Tradition; 199 pix för boxen) och slås av en sak: Jesus vad ruttna illustrationerna är, ffa i Religioner och Consaber. Har alla moduler lika låg illustrationsnivå?

Om du menar att det är i Religoner och Consaber som bilderna är dåliga så håller jag med dig, de är inte speciellt bra. Däremot tycker jag de andra modulerna har lite bättre illustrationer (förutom Asharien & Soldarn som har samma bildkvalitet som Consaber) fast sedan finns det lite sämre bilder här och var i de andra modulerna.

Innehåller alla äventyr monster, alver, magiker, jätteförtrollade svärd osv?

Om du menar köpäventyren så ja, det finns en del monster, alver plus det andra också. Har bara sett(läst) två av dem iofs (DFSH och Regnsynd) men har hört lite om Sorgernas Brunn och det jag hört tyder på att det innehåller sådant. Har ingen aning om hur det är ställt med Diamantäpplet men jag har mina aningar om att det kommer att innehålla ungefär lika mycket sådant som de andra äventyren.

Måste man pilla mycket i modulerna för att få bort high-fantasy elementen?

Det beror väl litegrann på vad för moduler man tänker på.

Vandöda & Nekromanti, Drakar, Legender & hemligheter, Monster i Mundana, Monster & Varelser (gamla monsterboken som förresten innehåller lite bruksdjur, alldagliga djur & sådant som inte är så highfantasy). Där får du pilla bort ungefär allting.

Själv så tycker jag det inte att Geografica Mundana, Riddaren (riddare behöver inte vara high-fantasy), Asharien & Soldarn, Consaber, Cirefalier, Sjöfarare & Pirater innehåller så mycket high-fantasyelement

Ezping Orm

Hero
Har alla moduler lika låg illustrationsnivå?
Nej, absolut inte! Folkslagsmodulerna "Tiraker", "Dvärgar" och "Alver" håller hög nivå på illustrationerna och borde passa ditt mer jordnära Mundana. Sen är jag personligen väldigt förtjust i bilderna i gamla "Mundana" och Alf Svenssons alster i "De fördömdas sista hopp" och till viss del i "Cirefalier".

En hel del riktigt bra illustrationer finns även i "Monster i Mundana", "Drakar" och "Legender och hemligheter", men dessa moduler är ganska high-fantasy och kanske inte vad du söker.

//Ezping Orm - som inte hinner svara på den andra frågan.

Ymir

Liten kantbaron
Modulerna du nämner är illustrerade av John Hellervik. Hans illustrationer har fått mycket kritik (vet inte någon som gillar dem överhuvudtaget), och Neogames verkar ha gått ifrån dem allt mer. De senast utgivna modulerna är mycket snyggare illustrerade, men i gengäld är det färre illustrationer än förr. Inte mig emot, dock. Hellre textmaterial.

Andra utmärkt illustrerade moduler av äldre datum är 'Krigarens väg', 'Alver', 'Dvärgar', 'Tiraker' och 'Legender och Hemligheter'. Michael Gullbrandsson är bra, helt enkelt.

Vad gäller jordnära spel tycker jag Eon stödjer det alldeles utmärkt, bättre än något annat fantasyrollspel jag sett. Tendensen på sistone har gått mot moduler som säljer, och tyvärr verkar det vara vapen, strid, drakar, monster och vandöda, men det innebär inte att det inte finns massor av godbitar för de som inte är så intresserade av dessa element i sitt Mundana. Både 'Cirefalier' och 'Sjöfarare och Pirater' är nysläppta moduler med ett klart jordnära fokus, och den splitternya 'Barbarer och människofolk' har gott om både jordnära element och fantastiska diton. Sedan skymtar 'Krigsherren' vid horisonten, som knappast lär innehålla mycket framträdande fantasyelement även om den handlar om krig, och framförallt kulturmoduler som 'Thalamur', 'Jargien' och min egen 'Västlanden'. (Den lär förmodligen släppas först). Och om inte den är sockervadd också för den inbitne grisodlaren, då har jag misslyckats med min ambition.

Och nej, man behöver inte pilla alls mycket i modulerna för att få bort high fantasy-elementen. Det räcker att strunta i dem :gremsmirk:

- Ymir, gillar fantasy som är jordnära och ärkeepiskt samtidigt.

Helmgast
John Hellervik är bra! (blä, trendnissar...;-)

Jag tänker inte gå med strömmen och kritisera Hellervik. Hans illustrationer är en del av min uppväxt. Asharien & Soldarn, Sorgernas brunn, vilka grejer...

Sen finns det en del riktigt härliga bilder, till exempel Sorgernas brunn sida 41 och än mer Religioner sida 60. Bilderna i Consaber på sida 53, 72 och 87 är inte på Vässmar-nivå, menmen...

I Sorgernas brunn på sida 20 finns en bra bild. Han kan rätt bra, men det är en bild i ensamhet vad gäller kvalité. Hursomhelst har Hellervik skapat en del av min relation till Eon. Det är minnen det handlar om.

Arvid

Warrior
Re: John Hellervik är bra! (blä, trendnissar...;-)

Consaber sidan 72 och Religioner sidan 60 är något av legender i vår spelgrupp. Det är bland det första nya spelare får höra tals om och det lär vara de två mest uppslagna bilderna i böckerna.

En motiverad fråga är om Hellervik överhuvudtaget existerar? Det kanske är en pseudonym för CJS stackars fattiga brorson eller kanske t.o.m. någon av konstruktörerna själva? För helt seriöst, han kan ju aldrig ha kommit in i branchen på naturlig väg. Det är fullkomligt omöjligt. Jag känner flera som ritar milsvis bättre än honom. Ett tips är att söka något dolt krypto i namnet genom att kasta om alla bokstäver eller något liknande. Kanske väntar en obehaglig överraskning :gremwink:

GlueBall_UBBT

Warrior
Mr. White (läs Andersson)

Enda anledningen till att jag lagt in fantasyraser, magi och diverse pack i mitt eon är för att spelarna önskat det. Hade jag bestämt helt hade alverna varit så skygga att gemene man aldrig sett någon. Dvärgarna så självständiga att man måste gräva fram dem av misstag. Tirakerna så svettiga att de skulle bott på Takallor. Javisst ja, de bor där ju. Och dit går inga vettiga rollpersoner. Djungel, insekter, värme, svett, you name it...

Faktum är att mina spelare får klara sig med att bråka med lagen, organiserad brottslighet och diverse småuppdrag (även kända som grisodlaruppdrag). Jag har dock pratat med de flesta och de känner sig mogna och redo för att lira mera highfantasy, så magi, monster och hjältar beware! Här kommer min spelgrupp.

Så som svar till din fråga:
Du behöver pilla väldigt lite, det är bara att ignorera det du inte gillar. Om spelarna sedan ger sig ut på gräva upp dvärgfäste äventyr, låt dem hitta gamla ruiner som lockar till sig plundrare istället. I nattens mörker skrämmer en rostig kroksabel som reflekterar fullmånens ljus på Ashaslätten minst lika bra som en eller flera jordbestar (det vill säga inte alls gällande min spelgrupp som är bofferkåta). GL HF på ditt äventyr och god jul!

Mr White

Veteran
Ffa "monstret" på sidan 60 i Religioner. Barockt. Lite grand som första utgåvan av NeoTech...kanske är Ströms alias när det kommer till kritan.

Ni som gillar grisodlarspel: Har ni spelat Harn? Funderar lite kring varför jag skall spela Eon när jag har Harn. Fast det är något som lockar...

Helmgast
Re: John Hellervik är bra! (blä, trendnissar...;-)

Uppenbarligen bor John Hellervik i Hägersten. Enligt Eniro iallfall. Har för mig att han känner Marco sen tidigare och att det var så han blev illustratör för Eon.

Helmgast
Hârnmaster

Eon är mer levande än Hârnmaster - och framför allt så finns ju det här forumet. Dessutom är Eon på svenska.

Om inte annat så kan du ju lira Eon för att variera dig. Jag vet ärligt talat rätt lite om Hârnmaster och rätt mycket om Eon.

Honken

Hero
Re: Hârnmaster

Jag vet ärligt talat rätt lite om Hârnmaster och rätt mycket om Eon.

Kanske därför du tycker att Eon är lite mer levande än Hârn? :gremwink:

/Honken

Mr White

Veteran
Re: Levande [OT]

Harn lever i högsta grad. Columbia Games producerar fortfarande material och Harnforum är väl känt som en av de mest högkvalitativa rollspelsforumen. Så, nja...Sanningen är den att jag inte tror att mina spelare är riktigt redo för Harns satanistiskt oglamorösa grisodlarsetting.

Helmgast
Då återstår fördelen med svenska... [OT]

Jag gillar inte att ha fel, men det hade jag nog.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Visst går det alldeles utmärkt att spela grisodlarlir i Mundana. Jag har själv både spellett och spelat två stycken lågmälda kampanjer med fokus på low-fantasy. Den ena utspelade sig på Takalorr och då var rollpersonerna en samling unga tiraker bosatta i en liten by, den andra utspelar sig i den sabriska byn Ruda. Det man bör tänka på är var kampanjen ska utspela sig. Ska det vara Low-fantasy i en stad? Ja då kanske Jargien, Cirefaliska samväldet eller södra Consaber kan vara intressant. Ska det vara en landsbygskampanj? Ja då kanske Asharien eller norra Consaber passar bättre osv. Vill man utforska ett land/folk så kan man göra en lite annorlunda kampanj. Vad sägs till exempel om grisodlande i Thalamur, som dvärg i ett dvärgfäste, nomadiserad raun eller till havs?

De två mest produktiva tecknarna till Eon är Mikael Gullbrandsson (MIG) och Johan Hellervik (Bozo the Clown). Gullbrandsson har främst varit med och illustrerat de tidiga modulerna. Hellervik har numera övergått till att kalkera av om jag förstått saken rätt, så numera är det motiven snarare än tecknarstilen som får läsaren att sucka och skaka på huvudet. Ta en titt på Sjöfarare & pirater till exempel. :gremsmile:

Jaggernaut

Hero
Mikael Gullbrandsson (MIG)

Har en nyare användare: 'Gullbrandson'.

Johan Hellervik (Bozo the Clown)

Bozo the Clown? Hittar ingen sådan användare.

Jaggernaut förutsätter att det är deras användare som står inom parantesen