Nekromanti Eon Rollspels by/mindre stad

sharik

Veteran
Joined
3 Nov 2008
Messages
2
Location
Norrköping
Har nu börjat på ett litet projekt nämligen att konstruera en by i eons värld som skulle funka som lite kampanj matrial.
jag behöver lite roliga och intressanta ideer om vad och vilka som skulle kunna bo i byn?
hur ser byn ut?
i vilket land ska byn vara belägen?
byns historia?
mm.
kom med alla ideer ni har;)
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,839
Location
Värnhem, Malmö
Vad ska du använda byn till? Ska den vara hem åt rollpersonerna? En plats de bara kommer till för ett enstaka äventyr? En plats de kommer ha många äventyr i?
 

sharik

Veteran
Joined
3 Nov 2008
Messages
2
Location
Norrköping
den ska vara ett hem åt rollpersonerna:D
men byn ska också vara en by som man kan komma till för enstaka äventyr i framtiden fast huvudsyftet med byn är att rollpersonerna ska bo där iaf under en längre tid..
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,839
Location
Värnhem, Malmö
Då känns det ju vettigt att placera byn i det land rollpersonerna kommer från. Eller har ni inte gjort rollpersoner än? I så fall säger jag Drunok, någonstans i civilisationens utkanter där det går lätt att slänga in troll, skuggfolk och andra otyg.

En bra sak du kan göra om rollpersonerna ska bo i byn är att lämna över delar av skapandet till dina spelare. Eftersom deras rollpersoner kommer från byn har de säkerligen en massa vänner och bekanta där. Låt spelarna beskriva dem själva. Detta får också fördelen att spelarna vet vad som finns i byn och bryr sig om det, något som är svårare att uppnå om du bara gör upp en lista över folk och säger att rollpersonerna känner dem. Låt i stället spelarna väva ihop sina rollpersoners bakgrund med byns historia. Här är händelsetabellen i reglerna din vän -- bind ihop varje händelse som drabbat rollpersonerna med något i byn. Om någon fått resultatet "Biten av hund", låt det finnas en person i byn som är känd för sina elaka hundar. "Duell" innebär att rollpersonen hamnat i väpnad konflikt med någon annan i byn -- och folk minns det fortfarande. Använd samma princip på alla bakgrundshändelser som drabbat rollpersonerna. På det viset får du en by som faktiskt är knuten till de som ska spela i den.

Detta förutsätter förstås att rollpersonerna ska komma från byn. Om jag missuppfattat dig och de ska vara någon annanstans ifrån och bosätta sig senare i byn funkar förstås inte denna metod.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
I Fenix nr 4 2007 finns det en 16 sidig beskrivning över ett baroni i Soldarn. Där beskrivs udda personer, de olika byarna och vad som karaktäriserar dem. Det är anpassat för att vara en plats där rollpersonerna ska kunna växa upp och leva och det finns kampanjförslag för olika delar av rollpersonernas liv.

Det borde kunna användas som inspiration om inte annat.
 

Erafic

Veteran
Joined
25 Sep 2008
Messages
15
Location
Skövde
Ett tips är att använda den här länken.

En snabb uträknare längre ner på sidan jag använt några gånger, funkar fint om man vill ha ett hum om hur många av vissa yrken som finns i byar och städer.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Jag har haft samma ide några gånger själv och mitt bästa tips är att inte börja i änden, hur byn ser ut, historia, land osv. om du vill att fokuset ska vara på byn utan vilka som bor i byn, och då först och främst relationerna.

T.ex. att man vill ha fyra stora familjer varav två ligger i fejd med varandra, den tredje vill inte att fejden ska fortgå och försöker mäkla fred medan den fjärde spär på fejden eftersom den ena familjens äldste son gjorde deras andra dotter med barn men gifte sig inte med henne så dom hoppas att den familjen kommer råka illa ut osv.

Därifrån kan man sedan börja skissa ut karaktärer och byns historia kommer på köpet! :gremwink: Sen göra man helt enkelt karaktärer först för att förklara relationerna i byn som man kommit på, sen specialkaraktärer som ger krydda, byfånen, häxan i skogen, riddar Evas som förlorat ena benet i det där slaget för 20 år sedan osv. och sist utfyllnads karaktärerna, döttrar, drängar, pigor, gamlingar osv. som inte är speciella eller vitala för själva relationerna du kom på innan.

Vid detta lag har du förmodligen en inre blick hur byns ser ut och kan därefter hitta det land som byn passar i bäst.

Detta ska jag inte sticka under stolen med och säga att det är en lätt sätt att göra det på, men min erfarenhet säger att det är ett ganska så bra sätt.

Hoppas det var till nån hjälp
 
G

Guest

Guest
Tycker personligen att artikeln i Fenix nr 4 2007 om baroniet Trollbane var väldigt inspirerande. Den var väldigt down-to-earth, samtidigt som den slängde in lite mystiska aspekter här och där som kan användas antingen som faktisk magi/övernaturlighet osv, eller som rena rykten. Det är 16 sidor väl beskrivna miljöer och intressanta människor.

Hursomhelst var det en väl skriven artikel som lämpar sig väl att använda i en grisodlarkampanj.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Kanske en by styrd av en girig och makthungrig borgmästare som betalar ett lokalt rövarband (mestadels bestående av tiraker) för att råna förbipasserande köpmän.
Detta har resulterat i en fattig by med mycket begränsad handel. Merparten av näringsidkarna är bönder som febrilt kämpar för att livnära sig på sitt arbete.

Passar för ett land som Västmark eller Asharien utan så hårt kontrollerat styre.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Varför skulle rövarna vara merparten tiraker för? Passar väl underbart med människor?

Välkommen till forumet föresten

/Poseur diggar tiraker
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Poseur said:
Varför skulle rövarna vara merparten tiraker för? Passar väl underbart med människor?

Välkommen till forumet föresten

/Poseur diggar tiraker
Tiraker är ju fysiskt sett överlägsna människor (i synnerhet vanarer men även de flesta andra) så det är statistiskt mer troligt att de skulle vara mer framgångsrika som rövare och ha snott åt sig en rejäl hacka. Förslagsvis borde ledaren också vara tirak. Dessutom har Asharien och Västmark mindre hårda lagar än t.ex. Jargien och Consaber varför tiraker borde vara mer accepterade och etablerade.

Tack för välkomnandet.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Och just för att tiraker är mer accepterade och väletablerade i samhället är det större sannolikhet att de fått en plats i det och kan livnära sig på säkrare, mer hedersamma och mer välbetalda yrken (t.ex. handelsmän, vakter, legoknektar etc.).
Att låta dem bli stråtrövare känns ganska stereotypt och lite tråkigt (se för övrigt Tirak-tråden).
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Man skulle kunna vända på det hela och säga att eftersom människor är numerärt överlägsna tiraker är det statistisk sett vanligare med mänskliga stråtrövare. Och rövare vinner väl sällan på sin styrka, utan på numerärt övertag och på att välja fiender utan stridsträning (dvs. de flesta i världen).
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Vattnig Socka said:
Och just för att tiraker är mer accepterade och väletablerade i samhället är det större sannolikhet att de fått en plats i det och kan livnära sig på säkrare, mer hedersamma och mer välbetalda yrken (t.ex. handelsmän, vakter, legoknektar etc.).
Att låta dem bli stråtrövare känns ganska stereotypt och lite tråkigt (se för övrigt Tirak-tråden).
Varken vakter eller legoknektar är bra betalda, se avsnitten om sold. Sen anser jag att se dem som enbart en liga i mängden är mer stereotypt än något annat. De skulle lika gärna kunna vara ett gammalt elitförband som sadlat om. Stråtrövare har jag aldrig sett som en random encounter, tiraker som varken är dumma eller svaga skulle för all del kunna hemligt utnyttja borgmästaren för andra ändamål bortom hans kännedom. Variationerna är oändliga men en medelmåttig rövarliga lär inte ha överlevt så länge att de förändrat hela strukturen i byns samhälle medan en mäktig liga med listiga ledare gör det.
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Om man låter rövarna vara tiraker kan man kanske spinna vidare på den rasistiska sidan. Kanske borgmästaren skapade grunden för rövarbandet genom att tvinga tirakerna från sin tidigare sysselsättning genom att spela på människornas mörkare sidor. Sedan dess har andra laglösa anslutit sig till rövarbandet som genom det växt sig starkare. Antingen vet de om hur borgmästaren lurade dem en gång det men måste fortsätta att samarbeta för att inte bli avslöjade för högre ordningsmakt eller så vet de inte vem som förstörde deras liv men det kanske några äventyrare råkar avslöja.
 
Top