Jag har haft samma ide några gånger själv och mitt bästa tips är att inte börja i änden, hur byn ser ut, historia, land osv. om du vill att fokuset ska vara på byn utan vilka som bor i byn, och då först och främst relationerna.
T.ex. att man vill ha fyra stora familjer varav två ligger i fejd med varandra, den tredje vill inte att fejden ska fortgå och försöker mäkla fred medan den fjärde spär på fejden eftersom den ena familjens äldste son gjorde deras andra dotter med barn men gifte sig inte med henne så dom hoppas att den familjen kommer råka illa ut osv.
Därifrån kan man sedan börja skissa ut karaktärer och byns historia kommer på köpet!
Sen göra man helt enkelt karaktärer först för att förklara relationerna i byn som man kommit på, sen specialkaraktärer som ger krydda, byfånen, häxan i skogen, riddar Evas som förlorat ena benet i det där slaget för 20 år sedan osv. och sist utfyllnads karaktärerna, döttrar, drängar, pigor, gamlingar osv. som inte är speciella eller vitala för själva relationerna du kom på innan.
Vid detta lag har du förmodligen en inre blick hur byns ser ut och kan därefter hitta det land som byn passar i bäst.
Detta ska jag inte sticka under stolen med och säga att det är en lätt sätt att göra det på, men min erfarenhet säger att det är ett ganska så bra sätt.
Hoppas det var till nån hjälp