Dubbla jpg-komprimeringar är inte bra
Utmanare V2 är kompakt (kan rymmas på en halvspalt A4), flexibel och kul. Det finns med lite (med betoning på lite) mer räkning i systemet, men detta kommer av att skadeintervallen inte finns kvar. ,-) I stället är fokus lagt på det faktiska tärningsslaget för skadeverkan. Själv tycker jag att det är trist att det i Eon II bara handlar om att nå upp till nya tiotal hela tiden. Att få skadeverkan 20 är precis lika bra som att få 29. Med V2 är varenda poäng skadeverkan viktig. Om systemet blir verklighet eller inte, det får vi se
Det vore bra om det funnes tre sätt att räkna ut skadan på. Ett lagom komplext system med extraskador som är det som du kallar utmanaren. Då du tar bort 10-stegs-mekanismen så kanske det även är bra att rätta till monsterskadetabellerna så att de fungerar som en effekt av skadeslaget likt det som Krille skissat på: (Applicera all skadadeverkan på Trauma, Smärta och Blödningstakt. Vid hugg, lägg till halva skadeverkan på Trauma, vid kross halva på Smärta (samt halvera Blödningstakten) och vid stick addera halva skadeverkan på Blödningstakt.) Någonting i den stilen iaf, så att det liknar orginalskadesystemet men saknar kroppsdelar och extraskador. Man kan, om detta lyckas, spela Eonstrider utan skadetabeller.
Dessutom vore det bra om skadetabellen i Vandöda & nekromanti uppdaterades. Den lider nämligen av dubbel komprimering. Först komprimerades Eon I:s skadesystem till Eon II (egentligen Krigarens väg) varpå minimala skevheter med uträkning av skador uppkom (då det i Eon I är så beskaffat att antalet skador alltid är en mer än antalet extraskador, vilket inte riktigt understöds av KV-/Eon II-tabellerna. Sen när Vandöda kom så skulle en tabell göras för de varelser som inte påverkades av extraskador men väl av skador (se Vandöda & nekromanti sida 11). Då skadorna är inräknade i extraskadorna i KV/Eon II så uppstod skevheter, vilket enligt mig beror på dubbel komprimering. Exempel på detta är att det ger 6 i Trauma och ingen amputationsrisk oavsett om du gör 20 eller 39 i skadeverkan vid hugg mot ansikte, eller att ett stick mot benet ger 2 i Trauma oavsett om du gör 10 eller 29 i skadeverkan. I och med att det nya systemet kanske skall göra skillnad på varje enskild poäng skadeverkan så blir Vandöda & nekromanti-tabellen alldeles för grovkornig.
Således vill jag se tre nya system:
Ett för ärkefiender, ett för småfiender samt ett för magiska varelser.
Gällande organskador så är det ju inte så jättekomplicerat nu. Man får en organskada och mer behöver man inte veta. Om man får vård (får man inte det så är det bara ett deklarera: "du är död!") så kan man undersöka vad det är för skada först då. Obduktionsrapporten kommer först efter striden, och kanske inte ens då (men då ligger man som sagt pyrt till...).
Dessutom skulle jag vilja se någon form av skadeintervall för att undvika att stora varelser tål hur många extraskador som helst. Dock har jag ingen idé på hur det skulle kunna implementeras i det system som nu skissas på, där 10-stegsmodellen är borttagen.
För övrigt anser jag att grundskada för kross och hugg skall baseras på Styrka medan stick baseras på (Styrka+Rörlighet)/2 (inte så pigg på trebokstavsförkortningar för attribut längre). Gör inga divisioner med 3, det blir för knepigt, ha isåfall hellre kvar dagens system. Men inför hellre mitt...