Nekromanti Eon-tärningsrullar-program

Linda

Veteran
Jag Jag har hackat ihop ett Eon-tärningsrullar-program. Finns att ladda ner här om någon skulle vara intresserad:
https://github.com/LindaLinsefors/eonT6
Leta upp knappen till höger där det står Download ZIP eller klicka på den fil du vill ha och copy-klistra in i en textfil på din egen dator som du sparar under samma namn.
Körs sen i valfri webbläsare. (Kräver ej internet.)

Programmet kan räkna ut hur många tärningar det blir, slå alla tärningar, inklusive ob, och ränkar sen ut totalen.

Rhodryn

Hero
Nice! Funkar som det ska ser det ut som. :)

Bara för att testa och se, så provade jag att använda den i mobilen. Och "sidan" gick igång, och jag kunde fylla i båda rutorna... men inget hände när jag tryckte på Roll tyvärr. Vet inte om det finns något jag kan göra i mobilen för att få det att funka, eller om det är programmet i sig som saknar något för att funka på en mobil.

Linda

Veteran
Jag har själv ingen smartphone så jag har inte prövat det där, men en vänn rapporterade samma problem. Vet inte varför. Det verkar som om mobiler inte kör JavaScript delen. Konstigt med tanke på att vanliga hemsidor med JavaScript verkar funka på mobiler. Men jag tror att jag vet vem som jag ska fråga.

Snow

Swashbuckler
Jag la den på min dropbox och testade i mobilen. Funkade direkt. Snyggt!

För att veta vad som går fel för Rhodryn vill vi veta vilken browser och telefon du har.

Det hade varit fint med lite bättre skalning för mobilen. Testa detta i head:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">

Såhär blir det då för er med mobiler:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33454172/eonT6.html

Sen hade det varit bättre med dropdown för antalet tärningar, istället för att ta fram tangentbordet. :)

Rhodryn

Hero
Jag har en HTC One (den första som kom ut 2013, inte den nya M8 modelen). Där är HTC's egna browser på den, men har även Chrome som är så långt jag kan se default för närvarande.

Dock så får jag inget val av browser när jag öppnar detta programmet.

Sättet jag kommer åt filerna på är att jag använder ett program som heter "ES File Explorer" där jag kan komma åt mapparna som finns i mobilen. Och när jag trycker då på T6 programmet, via ESFE... så får jag valet att öppna filen med antingen ESFE's egna program (ES Note Editor) vilket bara visar mig all kodningen... eller ett program so heter "HTML Viewer", som har Android iconen som sin icon. Med HTML Viewer så går programmet igång som jag sa i mitt tidigare meddelande.

Edit: Jag kan påpeka att när jag trycker på "Roll" knappen så reagerar den på att jag tryckte på den. Det är bara det att inget annat händer, som sagt.

Snow

Swashbuckler
Du måste öppna den med en riktig webläsare. Enklast sättet är att slå in adressen i en qr-kod-generator och fota qr-koden.
Fota denna qr-kod för att komma till filen på min dropbox:

Du måste skaffa en qr-kod-läsare men såna finns många och är mycket praktiskt.

Linda

Veteran
Snow, vad gör den här raden?
Jag har som sagt ingen smartphone. Men på datorn så ser allt ut som vanligt i din länk.

Skulle
<imput type="number" ... >
istället för
<imput type="text" ... >
vara en bra lösning för att slippa använda tangentbord på mobilen?

Rhodryn

Hero
Snow: Om jag inte vill använda internet alls, det vill säga att jag inte använder en url till en fil som kanske faktiskt ligger tillgängligt via nätet, som den du då postade här t.ex (eller om jag själv har det online)... utan har filerna på mobilen och vill köra det utan internet. Hur gör man då? För det är inte ovanligt att jag tidsvis kör slut på mitt internet på mobilen rätt snabbt.

Snow

Swashbuckler
Rhodryn;n63968 said:
Snow: Om jag inte vill använda internet alls, det vill säga att jag inte använder en url till en fil som kanske faktiskt ligger tillgängligt via nätet, som den du då postade här t.ex (eller om jag själv har det online)... utan har filerna på mobilen och vill köra det utan internet. Hur gör man då? För det är inte ovanligt att jag tidsvis kör slut på mitt internet på mobilen rätt snabbt.
Det borde hänga på hur du öppnar filen. Kanske att du kan skaffa dropbox eller motsvarande, lägga filen där och få dropbox att öppna den med webläsare på rätt sätt. När dropbox väl har synkat borde du kunna få filen att ligga lokalt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Linda;n63838 said:
Snow, vad gör den här raden?
Jag har som sagt ingen smartphone. Men på datorn så ser allt ut som vanligt i din länk.
Den gör så att browsern på smartphonen slutar låtsas som att telefonens skärm är lika bred som en vanlig datorskärm. Dvs i vanliga fall försöker smartphones visa sidor i "fullbredd". Med den där raden så visas sidan istället "inzoomad" och omskalad för mobiler, typ.

Om du har Chrome i hyfsat ny version kan du testa hur det ser ut genom följande procedur:

Menyn -> Fler Verktyg -> Verktyg för programmerare.
Det finns en liten knapp som ser ut som en mobil i panelen som kommer fram. Klicka på den, välj modell av mobil att testa (t.ex. en Google Nexus 5) och ladda om sidan.

Linda

Veteran
Tack krank. Jag känner redan till Chromes mobil-mode, och jag var ganska så säker på att jag hade testat och köra i den. Men det hade jag vist inte. Nu ser jag skillnaden.

Linda

Veteran
Jag håller på att få hjälp av min kusin att göra en app av programmet. Men så länge har jag försökt fixa en mer mobilvänlig layout. Större knappar och så för pekskärm.

Så ni som har smartphoe få gärna titta på
eonT6mobile.html
som nu finns på
https://github.com/LindaLinsefors/eonT6
och skriva vad ni tycker. Är det lagom stort, lätt att skriva in värde, osv.

Oden

Veteran
Kan vara jag som är snurrig, men hittar in gen ny version där.

Rhodryn

Hero
Jag har ju lyckats alla 3 varianterna att funka på min mobil (HTC One), via det där ES programet jag nämnde tidigare.

Om man håller fingret på en av filerna (medan man är i ES File Explorer) under en stund så får man fram en ny menyrad i botten av mobilen, där trycker man då på ikonen med de tre prickarna, varpå ett nytt val kommer fram. Här ska man då völja "Open As". I den nya menyn så kommer fram så ska man välja "Others", och där i kan man hitta sin internet browser... plus en "set as the default app" i botten här.

Så ja... allt verkar funka som det ska. :)