Nekromanti EON (Tillbehör)

Carl Johan Ström

Swordsman
Re: *Otålig*

Vi arbetar på Riddaren frenetiskt. All layout är klar. Alla bilder är klara. 225 av 250 heraldiska bilder är klara. Omslagsdesignen är klar (dock har vi inte fått den högupplösta bilden från Keith Parkinson ännu).

Så fort alla pusselbitar är på plats åker den in på tryck!

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB

När vi ändå håller på, hur går det med den (av mig) efterlängtade Sjöfarare & Pirater? Kommer den ut nästa månad, eller ska jag få den till Jul eller vad?

Krille

Super Moderator

"Soft! Hur går det med Drakar?? Finns den ännu??"

Bara delvis.

Men du kan få en liten del på en gång.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Bestiarium Iargia är standardverket för ’monsterkunskap’ i Jargien och sanktionerad av Daaks kyrka. Det uppdateras konstant med ny och godkänd kunskap om de monster som finns i Mundana. Naturligtvis har detta verk en hel del att säga om drakar. Det är information på den här nivån som är allmänt tillgänglig för rollpersonerna.
”De äkta drakarna finns av två raser, Draconis Lumiensis och Draconis Obscura, vulgärt kallade lumian och mortuach. ’Lumian’ härstammar etymologiskt från jargiska för ’ljus’, medan ’mortuach’ härstammar från tokon, ett barbarspråk i öst och betyder ’svart reptil’.
Draken är en reptil, men dess kropp är inte kall som en sådan. Istället är dess kropp het som Helvetets eldar, som den har fångat i sin väldiga buk. Etter rinner i dess ådror och helveteselden i dess buk kan spys ut från dess mun. Dess klor och tänder är täckta med vidriga gifter och dess enorma gap sväljer allt i en glupande och förtärande hunger.
En drakes kropp mäter minst trettio fot från nos till svansspets och avståndet mellan vingspetsarna är minst femtio fot. Enskilda bestar har mätt över hundratals fot från svans till nos, och deras gap har varit väldiga nog att sluka en riddare och dennes häst hel.
Båda drakraserna är Malgoarhs avkomma. Malgoarh avlar personligen nya drakar i en pervers och ohelig akt med en annan drake, varvid draken lägger ett ägg som det vaktar i jämnt ett sekel. Därefter kläcks ägget och ett nytt drakyngel krälar ut. Som Malgoarhs avkomma är draken alltid illvillig och ond; dess trolldom förmörkar och förvränger världen och dess enda mål är att sprida ondskan i världen. Den fysiska ondskan som representeras av de svarta Draconis Obscura är blott ett bländverk, ty Draconis Lumiensis representerar en mer förrädisk sinnlig ondska. Genom att framstå som motsatsen till Draconis Obscura och locka med makt och rikedom så förför de gudfruktiga män att dyrka Malgoarh genom dem. Man ska således icke låta sig luras av deras konster och knep, även om de kallar sig Draconis Lumiensis, ty de är alltigenom onda och Daaks fiender.”
<p><hr></blockquote><p>

Helmgast
Re: SO

Fast om jag ska vara ärlig så är vår egen värld mer spännande och mångfacetterad (fast om man författar den som en SO-bok så blir det sådär). Mycket av Mundana kommer ju från vår egen värld.

Arvid

Warrior
Det beror på vad du är ute efter med Eon. Själv så gillar jag mest den välgjorda världen. Därför blir Asharien&Soldarn, alla tre rasböcker och då även Consaber (inte lika viktig som de övriga) viktigast för mig (räknar inte med Mundana då Geografica är på gång).

Asharien&Soldarn: Den bok jag har mest nytta av. Den ger en stora möjligheter, speciellt om du också är intresserad av äventyr med en mer avancerad och ej övernaturlig intrig. Dessutom utger den en viktig del av världsbeskrivningen eftersom vi äventyrar mest i Asharien och Soldarn eftersom de länderna är bäst lämpade för det. Om du gillar en välbeskriven värld så ska du köpa den.

Alver: Grymt bra gjord, rolig att läsa. Kanske den bäst gjorda boken hitills (enligt mig). Om man gillar alver så absolut, annars så är den självklart inte lika viktig.

Dvärgar: Ungefär som beskrivningen av alverboken.

Monster&Varelser: Enligt mig den sämst gjorda men då är det de usla bilderna som får ta på sig mycket av ansvaret. Trollkapitlet är bra. Många monster är i och för sig intressanta (Vrakhen är ruggigt cool) bara du beskriver dem med egna ord istället för att visa bilderna. Om ni använder er mycket av monster eller verkligen känner er tvungna att ha några så visst. Medan större delen av boken är oanvändbar så finns det saker som det nästan känns som man måste ha (främst trollen).

Consaber: Boken är väldigt bra men jag skulle i första hand föreslå Asharien&Soldarn eftersom det är bättre att äventyra där (enligt mig). Den är inte livsviktig om du inte ska spela i Consaber då den är bra att ha.

Spelarens handbok: Nja.. vi har ingen som helst nytta av den. Inte ett tips.

Tiraker: Är bra speciellt om ni ska spela tiraker, rolig att läsa men inte direkt nödvändig. Om ni är intresserad ska ni dock skaffa den då den liksom alla rasböckerna är grymt välgjord.

Legender&Hemligheter: Väldigt bra, men inte en bok som man behöver skaffa fram i början.

Mystik&Magi: Om ni är intresserade av att använda magiker i Eon (vilket är en smula omöjligt annars).

Religioner: Bra men inte direkt nödvändig.

Jarla: Stora möjligheter om man låter nån rp flytta dit och så vidare. Men det finns viktigare böcker.

Carl Johan Ström

Swordsman

Den absolut säkraste källa till aktuella releaseplaner, är fortfarande Neogames releaseplan för Eon.

Sjöfarare & pirater är fortfarande aktuell i början på nästa år (2003). Vi kommer inte släppa några andra Eon-böcker innan Sjöfarare & pirater är ute. Då jag säger detta bortser jag naturligtvis från Geografica Mundana och Vandöda & nekromanti som lämnas till tryckeriet i dagarna. Release för dessa blir troligen första veckan i december (jag vet, websidan är inte uppdaterad med denna info, men vi prioriterar just nu att få in böckerna på tryck, inte uppdatera websidor).

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB