Reddokk Fheg said:Ja det är snyggt men jag föreställer mig det vara lite klumpigt eller i alla fall kännas konstigt när du inte har klingan i linje med handtaget. och ballansen känns som den skulle vara underlig.
men eftersom jag inte testat hålla i något liknande så är det svårt att säga
Det är ju en lite underlig blandning av yxa och svärd Samma prinsip som yxa. en klinga fäst på ett skaft men i detta fall är klingan en svärdsklinga i stället för ett vanligt yx huvud. Alltid varit nyfiken på det vapnet
illnon said:Tror att ett omvänt grepp skulle funger bäst med den min största tanke är mer hur i piiiip ska en skida till en sån seut hur och var sätter man fast när man inte använder den/ dom
Reddokk Fheg said:Skulle nog gissa att det inte finns någon skida till till. kanske ett egg skydd man drar över klingan. liknande skydden man har över eggen på yxor. fast anpassat till en så lång klinga. men knappast någon valing skida
Poseur said:Nej då, gör dig bara praktiskt taget odödlig och kan skjuta blixt&dunder från himlen ^^
illnon said:Ja men då så
illnon said:ja kan för står dig om det ser liknar ett Thalaskiskt hederssvärd
illnon said:skrev vapen ur vapen mästra boken behöver ej nödvändigtvis vara ett svärd du\ni fri att välja och plocka det som finns . Inga bromsar på
Rhodryn said:Har inte tillgång till den boken, men mitt svar är samma. Ett Stridssvärd, Långsvärd, Slagsvärd, eller ett Storsvärd. Kan inte korta ner det till färre än det.
illnon said:Ok praktisk elegant och enklet =0)
Rhodryn said:Jupp.
Jag har inget emot vapen som "ser coola ut", många vapen som jag får "wooooow :O" känslan över. Allt från den värkliga världen, till fantasy, till sci-fi mm. Men i slutändan skulle jag ändå välja något som ser "normalt" ut.
Och inom "normalt" så finns där ju marginaler oxå att leka med. Klingans utforming (rak, avsmalning, löv-klingor, mm), mängd blodsrännor, hur eggen är slipad, parerstångens utseende/vinkling/mm, knappen's utformning, dekorationer, etc etc mm. Så länge det inte igentligen gå för långt.
Där är vissa "normalt utseende" på svärd som jag inte är så förtjust i.
Som när svärdet avsmalnar hela vägen från parerstången till spetsen. Gûrdersvärdet, Qumo och Qumo-An är exempel för det utseendet. Där är det rent utseendemässigt som jag invänder mot det, för rent logiskt sätt så har jag mer eller mindre full förståelse för hur användbart det kan vara att ha ett svärd med en sådan klinga.
En viss avsmalnad har jag inga problem med utseendemässigt sätt. Cirka halva bredden, av klingans bredd vid parerstången, som mest när den når punkten där den avsmalnar kraftigt in för att skapa spetsen. Calanasvärdet är ett exempel på det utseendet.
En-eggade svärd är oxå något jag inte är förtjust i, som Lelldorin. Har inte heller någon större kärlek för krökta svärd, som t.ex tiraksabel eller Jargsabel. En-eggat och krökt är ju ofta något som går hand i hand oxå. Det var mycket länge sedan jag tappade intresset för Katanas till exempel. Det vapnet var något som hängde med genom stora delen av, om inte hela, 90-talet, pga att jag såg Highlander på det sena 80-talet när jag var ca 8-10 år gammal. Och efter hand så började jag förstå att vad som sades och vad som visades om Katanas var väldigt överdrivet, glorifierat mm. Filmen dock är fortfarande kult för mig! XD
Jag som alla andra köpte hypen om Katanas under en lång tid. Men redan då, på det sena 80-talet när jag såg Highlander, så undrade jag varför han bytte från sitt eget svärd till Katana. Tyckte hans egna svärd såg mycket bättre ut ju!
Rhodryn said:Så klart så finns det undantag. Som till exempel Falchions. Så länge klingan inte kröker allt för mycket.
En av de mer kända exemplen är en känd som "Conyers Falchion", den är jag lite osäker till vad jag tycker om den.
Där emot så gillar jag en variant man hittat som kallas för "Thorpe Falchion".
illnon said:joo men har för mig att lyfali är det ikoniska svärdet för eon så hade en gissning på att Lyfali skulle va Populärt men nää och du helt rätt skulle vara rätt värdelöst utan alv glas
illnon said:ok låter nice enkelt elegant va vad då väggen =0)
illnon said:Ja och vi vet ju vart du kommer förvara dom *Blink*
blink* intärn skämt
illnon said:Joo serin båge hade varit cool khrell- spatz tror den skulle vara för
kronglig att göra och vet inte hur bra den skulle fungera i verkligheten