Nekromanti EON verklighet eller fantasy?

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: brrr

Jag kanske missminer mig det var ett tag sedan jag titade i vår sargade magi box men vist har en av dessa besvärgelser högre SKOLVÄRDE än den andra. och vist bör en magiker kunna träna längre för att göra fruktansvärda saker med samma ansträgning som den otränade gör en lättare uppgift.

lite bludrigt men jag tror och hoppas att min poäng framgår.

-Moonshadow
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
En del av problemet

Det är väll just endel av problemet med DoD, den hiskerliga expantionshysterin som de råkade ut för, nu har ju iofs eon en massa moduler men skilnaden är att neogames produktion är genomtänkt. Man ändrar inte (specielt mycket) på reglerna i de olika modulerna och det mesta är beskrivande text i stället för regelmodifikationer. I DoD var ju varje nu bok i praktiken ett nytt rollspel. (nästan)

~nauseam~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: brrr

"Jag kanske missminer mig det var ett tag sedan jag titade i vår sargade magi box men vist har en av dessa besvärgelser högre SKOLVÄRDE än den andra. och vist bör en magiker kunna träna längre för att göra fruktansvärda saker med samma ansträgning som den otränade gör en lättare uppgift."

Jovisst, men det förändrar inte det faktum att det går åt lika mycket magisk energi för två helt olika effektnivåer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
so?

Jovisst, men det förändrar inte det faktum att det går åt lika mycket magisk energi för två helt olika effektnivåer.

Det är väl rätt rimligt att anta att vad man gör med energin är minst lika viktigt som hur mycket man använder.

Parallell: Den tränade svärdsmannen anstränger sig mindre för att göra bättre hugg än nybörjaren genom att använda en bra teknik.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
eh, nej.

Som jag <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...76&page=0&view=expanded&sb=5#Post54476">redan sagt</a> mår systemet mycket bättre av att man ignorerar "magikerns handbok" (och de flesta av de andra handböckerna också, med det är en annan fråga :gremsmile:.

En eldstorm borde rimligtvis kräva _mer_ energi än en liten sfär av hetta. Terror, Rädsla och Skräck är alla en form av mental påverkan och har i mina ögon inte någon stor skillnad i behov av "råstyrka". Det känns därför inte helt orimligt att Terror är svårare att lära sig för att den "träffar" bättre.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: so?

Nu vet jag inte hur Eldstorm fungerar på rak arm, och har inte mina Drakar-böcker här, men i princip ser jag inget fel i det. Olika besvärjelser bör ha olika "verkningsgrad", framför allt om de är olika svåra att lära sig. Att "nybörjarbesvärjelser" inte ger lika mycket ös för pengarna som "ärkemagikerbesvärjelser" ser jag inget som helst problem med.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det beror på krille

Om man ser på exemplet Eldstorm och eld båda kostar lika mycket i psy energi ändå är effekten helt olika och betydligt farligare i eldstorm ( mer energi används )

Tänk på de magiska besvärjelserna i DoD som nycklar som släpper lös magiska effekter över Ereb Altor...
OM man tänker att magikern INTE står för energi i vare sig Eld eller Eldstorm besvärjelsen istället använder han sin energi för att åkalla krafter som får effekten av Eldstorm eller Eld att släppas lös över offret..

Man kan säga att i båda fallen så är kostnanden för psy bara en nyckel för att släppa lös störe krafter.
Eldstorm är svårare för det kräver MER skicklighet och kunnighet för att kunna hantera den magin ( nyckeln ) och det är en farligare magi att släppa lös...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: KotE

Då är systemet Hun/P'o i Kindred of The East betydligt bättre lämpat för ändamålet, imho. Humanity är bara mallat, fjantigt och Jesuitmoraliskt.

- Ymir, stör sig också på Humanity.
 
Top