Nekromanti Eon

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Mycket engagemang

För att spela Eon så krävs det egentligen ett ganska så stort engagemang från både SL och från spelarna. Det är en hel kasse nya regler som ska in som skiljer sig från dom som du tidigare spelat med. Dessutom så för att Eon ska vara RIKTIGT kul att spela så är det ett måste för SL att vara väl bekant med spelvärlden Mundana. Och spelarna bör kunna en del om världen.
Därtill så lämnas ganska mycket ansvar på SL att skära ner på regler när dessa inte behövs.
Stridsreglerna är ett bra exempel. Man SKA inte använda Eons fulla stridsregler i dussinstrider (alltså RP mot ett tjog monster) för det kommer verkligen ta en hel dag att reda ut.
Däremot så är det mer än välkommet att använda fulla stridsregler i den episka slutstriden i åskvädret, på tornet mot den stora antagonisten /images/icons/grin.gif

Eon kräver en del engagemang, och det är defintivt ett udda fantasy rollspel om man jämför med vad som finns där ute.
Jag är däremot definitivt FÖR Eon. Jag anser att det är det bästa fantasy rollspelet på svenska marknaden just nu om inte det bästa i hela världen.
Om du har orken och engegemanget så, kör Eon.

majorme

Veteran
Re: Trollmodul?

Jag tycker att Monster & Varelser är en ganska bra modul faktiskt. Det står mycket bra fakta och info i den. Det skulle vara häftigt med en trollmodul också tycker jag. Där det beskrevs lite mer i detalj om trollen och deras historia och sånt.

Drakvrede

Swordsman

Jag tycker att Monster & Varelser är en ganska bra modul faktiskt. Det står mycket bra fakta och info i den.

Bra fakta och info? Tja, dom säger ju att smaken e som baken, men jag måste ändå fråga vadå för "bra fakta och info"? Hela modulen (bortsett från trollkapitlet, som sagt!) känns ungefär som om skaparna av modulen har suttit och vrålsupit på någon fest, och då tävlat i vem som kunde hitta på den sjukaste varelsen, och sedan skrivit ner skiten. Och sedan har Neogames-gänget, som måste varit fullast på festen, bestämt sig för att publicera skiten! Det finns ingenting av den "realism och balans" som Eonspelare annars brukar skryta om i Eons spelkoncept. En del brukar också ta upp kapitlet med bruksdjur, men också det tycker jag är ointressant! Jag menar, visst, det kanske kan hända att det någon gång dyker upp ett tillfälle då man känner att man bara måste veta en hunds hörsel, men... i ärlighetens namn - hur ofta uppstår dessa situationer? Ovanligt sällan, skulle jag vilja påstå! Och om man som spelledare eller spelare då inte har fantasi att approximera hundens värde i hörsel, då har man nog ovanligt dålig fantasi, skulle jag vilja påstå. Så nej, bortsett från trolkapitlet är M&V-modulen kass! Ganska synd faktiskt, då Eons moduler i övrigt håller väldigt hög klass. Hoppas vi slipper se fler sådana skräpmoduler... *ta i trä*

Bullowar

Veteran

jag tycker, som sagt, att m&v är en av neogames sämmre och fulare produkter... men att det enbart skulle vara konstiga monster med är väl att ta i.. visst finns det en hel del obskyra (ylk, hyggelmonster etc) men den utgörs ju till stor del av klassiska bestar som sagitaur, grip, enhörning, phantera etc..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad är det för extra material som medföljer som inte redan finns med i Mundana modulen?

Darkly Noom

Veteran
Kult är helt klart värt att investera i... Finns inget spel som i sin simpelhet är lika bra. Skulle kunna vara Eon om det inte vore för alla satans regler...

Sabelkatten

Swordsman
Inte bara monster

En del brukar också ta upp kapitlet med bruksdjur, men också det tycker jag är ointressant! Jag menar, visst, det kanske kan hända att det någon gång dyker upp ett tillfälle då man känner att man bara måste veta en hunds hörsel, men... i ärlighetens namn - hur ofta uppstår dessa situationer? Ovanligt sällan, skulle jag vilja påstå!

Man vill veta om vakthunden hör tjuvarna, eller om spårhunden lyckas följa rymlingen, eller hur tuff stridshästen faktiskt är i strid. Det finns ju också en del mer "normala" rovdjur i boken, vilket kan vara intressant att ha värden på ute i vildmarken.

Jag skulle rekomendera att någon i gruppen skaffar M&V så att den finns tillgängliga om den skulle behövas. Men Mystik och Magi plus någon världsbok är nog det mest avändbara.

/Henrik

Drakvrede

Swordsman
Re: Inte bara monster

Man vill veta om vakthunden hör tjuvarna, eller om spårhunden lyckas följa rymlingen, eller hur tuff stridshästen faktiskt är i strid. Det finns ju också en del mer "normala" rovdjur i boken, vilket kan vara intressant att ha värden på ute i vildmarken.

Det du säger här, är en tydlig påvisning om Eons största svaghet - alla dessa förbannade regler, och det bland vissa Eonspelare, återkommande behovet att slå en tärning för varenda jävla situation! Det är faktiskt detta som är Eons största svaghet, i min mening. Jag skulle vilja se ett förenklat Eonsystem, främst då stridsystemet, men också en omarbetning av hela systemet. Ob-systemet är t.ex. synnerligen bökigt och tar lång tid - den påstådda ökade realismen som det ska erbjuda är inte värd den ökade möda som detta system innebär. Detta är väldigt synd, eftersom Eons spelvärld (vilket inte är detsamma som spelsystem!) är väldigt bra! Men men, detta var inte en diskussion rörande Eons system, det var ju faktiskt M&V vi "talade" om.

Man vill veta om vakthunden hör tjuvarna

Precis... Då tar man ett värde som man tycker verkar rimligt för en vakthund, och slår det slaget, om man nu känner att man absolut måste slå ett tärningsslag för det. Annars bestämmer helt enkelt spelledaren om hunden hör tjuven eller ej, så enkelt är det - inte går man och köper en dålig modul för det ändamålet...

/../ spårhunden lyckas följa rymlingen /../
eller hur tuff stridshästen faktiskt är i strid

Se ovan!

Ingen av de situationer du nämner motiverar ett modulköp, om du frågar mig! Nix, använd din egna fantasi och spar pengarna till än av Eons mer intressanta moduler, det är det råd jag kan ge! För sådana moduler finns det verkligen, eftersom de flesta av Eons moduler faktiskt håller väldigt hög klass (som jag redan nämnt).
/images/icons/thinks.gif

Johan K

Gammal & dryg
Köp det !

Jag för min del tycker att EON är ett bra & roligt rollspe. Sen att stridsreglerna kan bli lite jobbiga iblan är väll en sak, men det tar inte bort mersmaken av det.

Sabelkatten

Swordsman

Det du säger här, är en tydlig påvisning om Eons största svaghet - alla dessa förbannade regler, och det bland vissa Eonspelare, återkommande behovet att slå en tärning för varenda jävla situation!

Alla situationer som de tycker att slumpen borde avgöra. Vad är det för fel med det? Jag har spelat friform med spelledare som vägrat slå tärning även när jag tycker det vore befogat, och det är ju lika "fel". Och bortsett från stridsreglerna kommer man väldigt långt i Eon på regeln "Mycket lätt - 1T, Lätt - 2T, Normalsvårt - 3T, Svårt - 4T, Mycket svårt - 5T".

Det är faktiskt detta som är Eons största svaghet, i min mening. Jag skulle vilja se ett förenklat Eonsystem, främst då stridsystemet, men också en omarbetning av hela systemet. Ob-systemet är t.ex. synnerligen bökigt och tar lång tid - den påstådda ökade realismen som det ska erbjuda är inte värd den ökade möda som detta system innebär. Detta är väldigt synd, eftersom Eons spelvärld (vilket inte är detsamma som spelsystem!) är väldigt bra! Men men, detta var inte en diskussion rörande Eons system, det var ju faktiskt M&V vi "talade" om.

Du menar att det är en svaghet hos ett regeltungt system att det har mycket regler? Man kan diskutera hurvida reglerna är bra eller dåliga, men att klaga på att det är för många är klart tveksamt.

Ob-systemet kräver att man har någon i gruppen som är snabb på huvudräkning. Har ni inte det så kan ni ju testa med att alla sexor slås om med 1T6+4 istället för 2T6.

Precis... Då tar man ett värde som man tycker verkar rimligt för en vakthund, och slår det slaget, om man nu känner att man absolut måste slå ett tärningsslag för det. Annars bestämmer helt enkelt spelledaren om hunden hör tjuven eller ej, så enkelt är det - inte går man och köper en dålig modul för det ändamålet...

Den argumentationen köper jag inte. En modul är inte bra eller dålig för att ni inte behöver den. Om man inte vill friforma, och inte är säker nog på systemet för att kunna hitta på vettiga siffror så fort det behövs, kan det vara bra att ha en bok med färdiga siffror - som M&V.

Sen att M&V kunde ha varit bra mycket bättre det är en annan sak.

/Henrik

Helmgast
Varelser och Monster

Det har skrivits en del nya monster (gorgon, troglodyt bara för att nämna några). Varför inte spotta ut dom i en modul som till hälften är trollmodul och resten nya monster?

Drakvrede

Swordsman

Alla situationer som de tycker att slumpen borde avgöra. Vad är det för fel med det? Jag har spelat friform med spelledare som vägrat slå tärning även när jag tycker det vore befogat, och det är ju lika "fel". Och bortsett från stridsreglerna kommer man väldigt långt i Eon på regeln
"Mycket lätt - 1T, Lätt - 2T, Normalsvårt - 3T, Svårt - 4T, Mycket svårt - 5T".

Nej, du har helt rätt i att totalt frispel, d.v.s. spel helt utan regler och tärningsslag, är den ultimata formen av rollspel. Men, och detta är det viktiga, för mycket regler är störande av två skäl; för det första tar det bort mycket att det flyt som gör rollspel trevlig. Rollspelandet blir lidande för en massa tärningsslag och regler. Och för det andra missar det helt poängen med reglerna i ett rollspel. Eller snarare, i de flesta rollspel där det förekommer mycket regler, har dessa som syfte att skapa en mera realistisk världsbild. Tänk efter! Vad är en rollspelsregel? Jo, det är en ett påstående om det mest sannolika utfallet ur en situation i rollspelet. D.v.s. en simulering av "verkligheten". Slutsatsen blir, att ju fler regler, desto mer försöker rollspelet likna verkligheten. Men detta är per definition omöjligt, eftersom det existerar så många variabler i "en realistisk värld". En situation i vår värld, som trots allt är den enda realistiska, går att variera på ett oändligt antal sätt. Sålunda krävs det ett oändligt antal regler för att kunna simulera en realistisk rollspelsvärld - och ju fler regler, desto längre tid tar det! Av detta skäl tycker jag att man kan skippa allt för mycket regler (eftersom de ändå inte kan uppfylla det mål som de per definition eftersträvar) och istället försöka använda sitt sunda förnuft och känsla för rollspel. Det blir betydligt roligare äventyr då!

Du menar att det är en svaghet hos ett regeltungt system att det har mycket regler? Man kan diskutera hurvida reglerna är bra eller dåliga, men att klaga på att det är för många är klart tveksamt.

Ob-systemet kräver att man har någon i gruppen som är snabb på huvudräkning. Har ni inte det så kan ni ju testa med att alla sexor slås om med 1T6+4 istället för 2T6.

Att "klaga" på att det är för många regler i ett rollspel är inte alls tveksamt, av ovan nämda skäl! Visst, man kan alltid dra till med det berömda "välj dom regler du tycker är vettiga", men problemet är följande; Eons system är uppbyggt på ett sådant sätt att en regel ger en annan, d.v.s. regelsystemet hänger samman. Om man då skippar en regel, faller stora delar av systemet. För enkelhetens skull tar jag upp stridssystemet som exempel. Säg att man skippar extraskadorsystemet. I så fall blir skadorna i Eon jättemesiga. Eller att man tar bort träfftabellen. Då faller extraskador och specialskadorna. D.v.s. tar man bort en liten bit, faller hela systemet. Och så tycker jag hela Eons regelsystem är uppbyggt. Det gamla "faller en faller alla"-scenariot. Alltså är det befogat att diskutera mängden regler, eftersom mängden kan försämra spelsystemet.

En modul är inte bra eller dålig för att ni inte behöver den. Om man inte vill friforma, och inte är säker nog på systemet för att kunna hitta på vettiga siffror så fort det behövs, då kan det vara bra att ha en bok med färdiga siffror - som M&V.

Jo, alla moduler som jag inte behöver, är värdelösa!
/images/icons/wink.gif

Drakvrede

Swordsman
Minimal ändring... :)

Det blev ett litet fel i mitt inlägg ovan:

Där jag skrev:
Nej, du har helt rätt i att totalt frispel, d.v.s. spel helt utan regler och tärningsslag, är den ultimata formen av rollspel

Ska det naturligtvis stå:
Nej, du har helt rätt i att totalt frispel, d.v.s. spel helt utan regler och tärningsslag, inte är den ultimata formen av rollspel.

Hoppas ingen märkte det.
/images/icons/grin.gif

Sabelkatten

Swordsman

Nej, du har helt rätt i att totalt frispel, d.v.s. spel helt utan regler och tärningsslag, är den ultimata formen av rollspel.

Du är duktig på att läsa du. Jag tycker inte om friform. Alltså är total friform "per definition" inte den "ultimata" formen av rollspel, eftersom då hade alla eftersträvat det.

Men, och detta är det viktiga, för mycket regler är störande av två skäl; för det första tar det bort mycket att det flyt som gör rollspel trevlig. Rollspelandet blir lidande för en massa tärningsslag och regler.

Ja, eftersom så många spelare (och spelledare!) inte orkar lära sig reglerna. När du framför en personlig åsikt börja gärna med "...jag tycker att...".

Och för det andra missar det helt poängen med reglerna i ett rollspel. Eller snarare, i de flesta rollspel där det förekommer mycket regler, har dessa som syfte att skapa en mera realistisk världsbild. Tänk efter! Vad är en rollspelsregel? Jo, det är en ett påstående om det mest sannolika utfallet ur en situation i rollspelet. D.v.s. en simulering av "verkligheten". Slutsatsen blir, att ju fler regler, desto mer försöker rollspelet likna verkligheten.

Ja. Det håller jag med om.

Men detta är per definition omöjligt, eftersom det existerar så många variabler i "en realistisk värld".

Nej. Håller definitivt inte med. Det är inte "per definition" omöjligt - det är "i praktiken" omöjligt, vilket inte är samma sak.

Din slutsats längre ner är att eftersom inget hanterbart regelsystem kan simulera verkligheten felfritt så ska vi (som spelare) lita på att SL alltid gör vettiga bedömningar i alla situationer.

Nej tack, jag har hellre ett vettigt regelsystem. Du får ha roligt på ditt sätt, men kom inte och klaga på mitt sätt.

Att "klaga" på att det är för många regler i ett rollspel är inte alls tveksamt, av ovan nämda skäl!

Så varför spelar du Eon om du inte gillar regler? Jag ger dig 0 poäng för dina klagomål.

Ge mig exempel på regler som inte behövs istället. Som du själv påpekar så kan man inte ta bort något ur stridsreglerna för då faller systemet. Alltså tycker du att stridsreglerna i Eon är för krångliga (det tycker inte jag), men är det ett argument för att stridsreglerna är dåliga? Nej, det är ju ett argument för att du är för slö för att spela Eon!

/Henrik