Nekromanti Eon!!!

King Kromm

Hero
Eon är ett jätte skoj rollspel men jag tycker att reglerna är komplicerade... tyvärr har jag inte ens läst regelboken
Men du har spelat med nån som kan reglerna eller nått då eller? (eftersom du tycker dom e krångliga..)

"Eon är ett jätte skoj rollspel men jag tycker att reglerna är komplicerade... "

Då vill jag spinna vidare på det...

Vad är så roligt med Eon?
Om nu reglerna är för krångliga, vad är det man gillar med spelet?
Är det världen, raserna, högar med tärningar (min favorit :gremsmile:), eller vad?
Varför lockar Eon till sig så många nya spelare? Jag minns mitt första intryck av spelet, runt när Eon 1 kom ut. Vi satt och läste reglerna och skrattade högljutt för det var så många, så mycket...något jag inte kunde begripa just då vad man skulle ha alla till. Sen dess har jag gått igenom ett par stadier där vi först utökat reglerna, och nu där jag tycker att det faktiskt är onödigt mycket regler i boken...

Så, ge mig svar! Varför är Eon roligt? Jämför gärna med andra spel.

Glomer

Veteran
Nää... jag vet inte vad det är som gör Eon så roligt... Det var bara ett intryck jag fick första gången jag spelade det. Men jag tycker fortfarande att reglerna är krångliga... mycket konstiga kombinationer med tärningar jämmfört med DoD, som är det rollspel jag spelar mest.

DAKRilla

Hero
Konstiga kombinationer med tärningar? I Eon? Vars? I DoD så finns det däremot ett oändligt antal kombinatiner med olika tärningsslag med modifikationer (som ofta är många och tar en väldans tid att räkna in i själva slaget), åtminstone i utgåvorna innan DOD6, som jag inte kommer ihåg vilka tärningar man använder i. Som spelare i Eon så använder man ju enbart T6:or, och som spelledare använder man förutom T6:an även T10:an vid minst två regeltillfällen (träfftabell och extraskadetabell så vitt jag vet).

Vidare så kan ju denna skillnad av krånglighet mellan spelen bero på att du kan reglerna för DoD medan du inte ens läst reglerna för Eon, och/eller att du är van DoDs regler och därför tycker att det just därför är enklare och/eller att du hellre använder de termer och regler som finns i DoD än Eons eftersom dom är standard för dej, och/eller att du fick detta intryck första gången du spelade Eon.

Fast, det kan ju även bero på att Eon faktiskt är krångligt, vilket jag tycker att det bitvis är. Men, faktiskt så tycker jag DoD är ganska precis lika krångligt eftersom reglerna lätt glider undan från grundkonceptet och istället inför en massa nya värden och attribut, tabeller, tärningar, slag, och modifikationer. Därför föredrar jag när jag spelleder att höfta till med regler och svårigheter, i både Eon och DoD, med grundkoncepten från respektive spel. Eller så använder jag de skrivna reglerna om jag kan dem utantill eller har dem lätt tillgängliga. Vad jag försöker få fram är att DoD, av alla spel, inte är "okrånglig", precis som Eon. Så tycker jag i alla fall.

Shaggy

Swordsman
Jag tycker att Eon främst har tre kvaliteter:

- Realistiska regler
Särskilt skadesystemet. Man tål inte några hugg från ett tvåhandssvärd i huvudet bara för att man avancerat till rang 5.

- Heltäckande regler
Det är inte så regelfattigt som rollspel brukar vara. Det gör inget att det finns många regler sålänge det är vettigt strukturerat. Det är ju bara att strunta i dem man inte vill använda.

- Fria regler
Det finns inga j-a begränsningar för t ex vilka vapen ett visst yrke kan använda. Reglerna behandlar det de ska behandla och inte en massa annat.

Sen tycker jag att man kunde nöja sig med att använda ObT6-systemet till att slå skador (för vilket det passar perfekt). Färdighetsslag skulle jag nog hellre göra med T20. Jag skulle gärna se en T6/T20-mix istället för T6/T10-mixen. T20 passar ypperligt tillsammans med 3T6.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eon är tyvärr inte helt nybörjarvänligt, men det är ingen som begär att du ska förstå reglerna omedelbart. Ta det lugnt, pröva att göra några olika rollpersoner med varierande yrken, ras och bakgrund så ska du se att du kommer att lära dig en hel del. Finns det någon särskild regel eller del som du tycker är krånglig? Det här forumet är till för att svara på frågor som rör Eon så det är bara att fråga på så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig.

Lo0rRD

Veteran
Eon är nog det enda rollspel jag har spelat som har ett väl fungerade skade-system, det och neotech2 :gremwink: fast lär ju säga att det enda är nå nybörjar rollspel, men sen är det ju bara SL som behöver kunna dom flesta reglerna, fast bra om alla kasnke kan lite magiregler/stridssystemet som gruppen använder(vilka regler som används och inte). Jag ogillar DoD Cronopia mycket pågrund av Staden cronopia och dess invånare, och nya drakar är skumt med Level grejset lite skumt att man bara helt plötsligt blir starkare av att dräpt en "drake""demon" det enda rollspel som enligt mig har något som slår EON är gammla "Mutant Cronilcus" Det sättet att skapa en RollP tycker jag är det bästa som har gjorts, stor frihet att skapa sin personliga gubbe. URSÄKTA stavfelen :gremsmile:

Eon är bäst!