Nekromanti Eonforumets största problem

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Jag håller med

Det är i så fall bättre att själv leta upp en tråd som saken har diskuterats i och göra en länk till den, kanske med en sammanfattning och sedan kanske informera om att det går att söka efter sin fråga innan man ställer den. Det vill säga att man gör något produktivt som hjälper besökaren att få svar på sin fråga och inte bara trycker ner dem i skorna för att använda ett bildligt uttryck.

Är inte det självklart? För mig är det givet att man håller en god ton (så länge den som skrev första inlägget håller god ton). Att leta upp en länk är inte särskilt svårt för de som dessutom vet vad de ska söka på...

Gorion

Veteran
Jag visste att du skulle ta upp det och jag mitt svar på din fråga är att personen som skrev tråden som jag svarade med det där svaret inte alls är någon nybörjare på forumet utan en person med 78 st inlägg, så han/hon bör vid detta lag veta vad som är relevant och inte att ta upp på forumet.

Kimon

Swordsman
Eon forumets största problem är att det är fullt av personer som anser sig själva vara veteraner och ej ger nybörjare en chans att komma in på forumet och lära sig hur det går till.

Delvis, men jag tror att du börjar i fel ände. Anledningen till att mer erfarna forumsbesökare på EON forumet i vissa fall tappat fattningen beror nog på att forumet på senare tid sett en markant ökning i "onödiga" frågor. Dvs frågor som inte hör hemma där, frågor som redan besvarats tidigare etc...

Då samma fråga besvarats ett otal gånger så tappar någon till slut fattningen och svarar korthugget och irriterat.

Vem f** vill ta sig tid att lära sig reglerna när detta är det först intrycket man får?

Men jag tycker att man borde kolla FAQ's och regler innan man postar. Vidare är det i vissa lägen inte dumt att kolla runt lite på ett forum innan man postar ett nytt inlägg. Pejla läget lite. Ser man att det dräller av mer eller mindre trevliga uppmaningar så får man agera efter det.

...men alla dessa "veteraner" måste inse att dom har NOLL makt på forumet och inte alls är några demi-gods som dom tror dom är.

Jag tror att lejonparten av "veteranerna" är sunt tänkande individer som försöker göra sitt bästa för att vi skall ha ett vettigt forum. Jag har då inte fått något annat intryck av dem.

...så ni behöver inte ens bemöda er att svara på inlägg som ni anser är fel ifall det enda ni ska göra är att poängtera dess fel.

Well *klirr!* helt enkelt och välkommen till glashuset...

Gardener

Champion
Re: Å vad glad jag blir!

Jag är faktiskt ganska mjuk egentligen. =]

Jag ska försöka skriva lite info om hur man registrerar sig på PayPal snart för övrigt, men jag har skjutit upp det ganska länge nu. För jag håller med om att det är ganska struligt i början, speciellt om man inte bor i USA. Lyckligtvis så är det väldigt smidigt när man väl har registrerat sig, vilket alltid är något.

Och om du sponsrar något så är vi väldigt tacksamma. Det är kul att vi nu har medel att trycka upp knappar och sen förhoppningsvis även kunna uppdatera servern lite också.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hård men vänlig?

Hade för en stund börja tro att alla med ”makt” bara ville ha hårdare moderering och tuffare tag mot dem som är yngre.

Det ena utsluter väl inte det andra? Jag hoppas på en hård men vänlig inriktning även om det inte är världens lättaste när tålamodet börjar tryta...

Gorion

Veteran
Jag tänker inte förklara varför jag svarade som jag gjorde igen. Ifall du vill veta så kan du även leta upp tråden där jag förklarar varför jag svarade så kort och koncist.

Johan K

Gammal & dryg
PayPal-guide ? Jatackt !!

Är en av de som är obotligt sega när det gäller att regestrera sig på sådana grejer som t. ex PayPal....
Så jag tar med med glädje imot en "PayPal for dummies¤-handbok... :gremgrin:

Gardener

Champion
Re: PayPal-guide ? Jatackt !!

<blockquote><font class="small">Citat Herr Nils:</font><hr />
I alla fall så har jag nu lyckats skapa ett PayPal konto och överfört pengar till det. Det verkar rätt så smidigt, men det finns alltid en tröskel man behöver ta sig över så en lite vägbeskrivning skulle nog inte ha skadat eller åtminstone gjort att jag fått tummen ur lite tidigare [/quote]

Det låter mycket trevligt, ser fram emot en donation! =]

<blockquote><font class="small">Citat Johan K:</font><hr />
Är en av de som är obotligt sega när det gäller att regestrera sig på sådana grejer som t. ex PayPal....
Så jag tar med med glädje imot en "PayPal for dummies¤-handbok...[/quote]

Jo, det var jag medveten om när jag fixade detta att det är en tröskel, men som jag tänkte så var det bättre än att inte ordna något alls. Och inget alls har det ju blivit av i flera år nu, så PayPal är ju bättre än inget. Nu vill ju plötsligt folk betala direkt i handen eller skicka via post, vilket ju är lite underligt eftersom man ju alltid skulle kunna ha gjort det. =]

Hur som helst så är det ju inte helt uppenbart hur man ska göra, speciellt när man inte har kreditkort eller redan är registrerad, så jag ska se till att ordna en liten förklaring. Det är ju bara det att jag är så lat, men det kommer snart, jag lovar.

Men när man väl har registrerat sig en gång så har man kommit förbi den där tröskeln och då kan man skicka över pengar lite hit och dit. Jag har till exempel gett lite pengar till filurerna bakom Little Gamers sen jag fått in lite pengar på mitt personliga PayPal-konto. Hade länge tänkt göra det utan att det blivit av, men när jag väl hade ett konto så var det ju inga problem alls. Får bara hoppas att han nu lyckas ta sig till Otakon till slut.

Johan K

Gammal & dryg
Låter ju bra !!

Ska försöka stångas med PayPal sålänge, man vet ju aldrig när man lyckas ju.. Trycker man tillräckligt länge så kanske det fixar sig...
Men så foret det ordnar sig så ska jag åxå ta & donera tänkte jag !!

seinet

Swashbuckler
PayPal-guide [CT] (Change Topic)

Ifall du lyckats regga dig och föra över pengar till PayPal kanske du kan skriva den där guiden... ifall du har tid och ork över då. Det finns ingen regel som säger att det måste vara någon i redaktionen som skriver guiden och vem är bättre än en person som har haft lite problem (?) med att regga sig och fixa pengar till kontot?

/Seinet Wintermute - Skall ut och uträtta lite ärenden nu

seinet

Swashbuckler
Några riktlinjer

Här är ett par riktlinjer som kanske kan vara till hjälp:
- Kolla i FAQ:en
- Finns inte frågan i FAQ:en så använd sökfunktionen så fort du undrar över något.
- Posta frågan i rätt forum, då problemet med Eon-forumet är att det postas för mycket inlägg så förstår väl folk att frågor som "Vilka filmer passar som inspiration till ett Eon-äventyr" bör postas i kultur-forumet istället. Samma sak gäller ifall man söker fler spelare till sin spelgrupp så postar man det i Kontaktannonsforumet och så vidare...

/Seinet Wintermute - Skall ut på lite bankärenden nu...

Netfeed

Swashbuckler
Re: Några riktlinjer

jo men på det där sista så kan jag nog förstå varför folk postar det på eon-forumet istället för på kontakt... ni kanske skulle göra kontaktforumet lite mera framträdande och/eller lägga upp en länk längst upp när man kommer in på själva huvudsidan för respektive forum så fler kanske använder det

eller så kan ju ni sätta folk som ni vet är hängivna forumiter i respetkive forum som har rättigheter att flytta trådar... detta skulle kunna göra att man fler poster hamnar rätt, missbrukas flyttandet så kan man ju heltenkelt snabbt och lätt bli av med sin status...

seinet

Swashbuckler

eller så kan ju ni sätta folk som ni vet är hängivna forumiter i respetkive forum som har rättigheter att flytta trådar... detta skulle kunna göra att man fler poster hamnar rätt, missbrukas flyttandet så kan man ju heltenkelt snabbt och lätt bli av med sin status...
Ehm, moderatorerna? Saken är det att om den typen av trådar som passar bättre på andra forum flyttas till dessa forum så får de mer reklam, det finns säkert de som bara håller till på Eon-forumet och postar trådar i stil med "Någon som vill spela med oss" bara för att de inte har sett att det finns ett kontaktannonsforum.

/Seinet Wintermute - Har inte postat ett enda inlägg på Eon-forumet och ett gäng andra forum

Netfeed

Swashbuckler

men moderatorerna är ju inte online, och en moderator kan ju inte se allt eller hur?
jag menar bara att det kan finnas folk som flyttar, och det är den enda rättighet de har utöver de som är basic...

jag kan förstå det där med att en del som håller bara till på en dle ställen, det finns mågna jag inte ens vetat om att de finns då jag endast läser DnD forumet av de som som tillhör rollspels kategorin... :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ta't lugnt

Törs man fråga hur själva beslutsprocessen går till? Röstar ni på ett antal olika kandidater eller?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Jag håller med

Jo, det är förvånansvärt hur alla som hävdar att Eonforuemt vattnas ur skriver sådana inlägg. Ett "Sök!"-inlägg är bland de mest effektiva vis som finns att döda en konstruktiv diskussion. Sådana kan uppkomma även om tidigare ämnen, se bara "Vad tycker Tokon"-tråden. Den tillförde faktiskt substans till forumet, något som inte vore fallet om de tagit till sig avatarex uppmaning och sökt.

seinet

Swashbuckler
Bygg vidare på trådar

Man kan söka, hitta det man vill diskutera och bygga vidare på det, häromdagen kom det ett nytt inlägg i en över ett år gammal tråd på Neotechforumet (för övrigt en mycket rolig tråd).

/Seinet Wintermute

seinet

Swashbuckler
Beslutprocessen om nya moderatorer...

Det går till så odemokratiskt att någon i red säger "Jag tycker vi behöver nya moderatorer på X-forumet, jag tycker att Y skall få bli moderator där för anledning Z"... då säger kanske en annan av oss redaktörer så här "Visst, behövs det en ny moderator på X så visst". Sedan tillfrågas Y och om han/hon svarar ja så är han moderator för forum X och får inte så mycket vägledning utan får lära sig själv.

/Seinet Wintermute - Kan ha lite fel... men i stort sett är det såhär :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Beslutprocessen om nya moderatorer...

Och skillnaden mellan administratörer och moderatorer är exakt vad? Man får lätt intryck av att det är moderatorerna som är fotfolket och håller nere bullernivån på forumet medan de andra lägger ner sin tid på uppdateringar och framtidsplanering.