Nekromanti eonify.se

duncan_UBBT

Swordsman
Problemet är användarautentiseringen som måste utvecklas för att låta andra hoppa in och t.ex. skriva beskrivningar till folkslagen eller städerna.
Att koda användarauthorisering kan vara ett riktigt helvete (speciellt om man är perfektionist och inte vill ha några kryphål), men om du inte vill ge dig in i det träsket så kan du alltid implementera OpenId/Google account då dessa api:er redan är skrivna och säkrade.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
krank said:
Man får helt enkelt programmera som ett litet skriptspråk så effekter kan generaliseras; att hårdkoda alla regler känns kanske inte så 100%... Det kan ju alltid revideras eller så.
Jag har haft funderingar på någon form av xml-baserat format att skriva tabeller på, men det blir ganska omfattande. Om man vill ha hjälp av någon annan att skriva tabeller så är nästan det bästa att göra en tabell-editor med grafiskt gränssnitt, så slipper folk lära sig ett markup-språk för att hjälpa till :gremsmile:

Hade funderingar på att göra en rollpersonsgenerator i java förra sommaren, med tabeller i xml, men tiden tog slut (som vanligt).

krank

Går ondskans ärenden
poniz said:
Jag har haft funderingar på någon form av xml-baserat format att skriva tabeller på, men det blir ganska omfattande. Om man vill ha hjälp av någon annan att skriva tabeller så är nästan det bästa att göra en tabell-editor med grafiskt gränssnitt, så slipper folk lära sig ett markup-språk för att hjälpa till :gremsmile:
Å andra sidan kan ju den grafiska tabelleditorn alltid spara saker som xml. Fast en riktig databaslösning kanske vore att föredra (typ sql)? Sen är det väl inte så värst svårt att skriva csv-import, och csv:er kan väl folk skriva i typ Excel...

//Krank, som borde ta tag i webbplatsen rollperson.se under 2011

solvebring

Superhero
Bra frågeställning. Nej har icke varit i kontakt med Neogames men ska skicka dem ett mail på stört och be dem att kolla på det. Det enda som är tveksamt är texterna till länderna. Kartan är gratismaterial från Neogames.se.

Att det är material från Neogames framgår av sidan och det är långt ifrån 15% utav Encyklopedia mundana som är taget. Dessutom är sidan inte vinstdrivande vilket gör skillnad upphovsrättsligt.

Uppdatering: mail till Neogames är skickat, väntar på svar och handlar därefter.
Nu är du som sagt inte ute efter vinst, och jag tror inte att Kim och resterande Neo-busar är något annat än tillmötesgående. Ett tips är dock att du gör det här först. Upphovsrätt är viktigt att ta hänsyn till i de här avseendena, om man vill hålla sig väl med folk.

Fast främst tänker jag på att du ska slippa göra dubbelt arbete. För det är ju tråkigt om du inte skulle få använda material någonstans ifrån men redan lagt upp det, och därmed måste ta ned det igen och börja jobba på andra lösningar.

johannes_UBBT

Veteran
Helt rätt solvebring! Kim var tillmötesgående och allt är i sin ordning! En länk till eonify.se lades även upp på Neogames.se.

Som du ser i uppdateringen av inlägget du citerade så hade jag redan skickat mailet och som sagt, det var grönt.

solvebring

Superhero
Johannes said:
Helt rätt solvebring! Kim var tillmötesgående och allt är i sin ordning! En länk till eonify.se lades även upp på Neogames.se.

Som du ser i uppdateringen av inlägget du citerade så hade jag redan skickat mailet och som sagt, det var grönt.
Trevligt att höra. =)
Ja, ger man folk cred brukar det alltid gå vägen, så länge man inte drar in pengar då som sagt.

Lycka till nu, för det verkar kunna bli en riktigt trevlig fansite.

johannes_UBBT

Veteran
solvebring said:
Johannes said:

Trevligt att höra. =)
Ja, ger man folk cred brukar det alltid gå vägen, så länge man inte drar in pengar då som sagt.

Lycka till nu, för det verkar kunna bli en riktigt trevlig fansite.
Ja det är kul! Och ja, pengar brukar ha en tendens att kunna förstöra relationer.

Och tack, det kommer att behövas. Måste dock betona vikten av ett community kring sidan för att få det att lyckas och bli riktigt bra. Till en början programmerare, om inte allt för länge, engagerade individer som bidrar med innehåll och sist men inte minst besökare som finner sidan användbar vilket i det här specifika fallet förmodligen kommer vara de samma som bidrar med innehåll iof...

Ögat

Hero
Fett.
Det innebär att det finns för första gången på fem år finns en länk som inte hänvisar till en nedlagd sida!

BTW.
Jag gillade eonify.se

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
*klappar i händerna av pur glädje*

Allvarligt, jag trodde inte det skulle vara något större bekymmer angående upphovsrätten. Men bättre förekomma än förekommas. Ett samarbete med Neogames är heller ingen dum idée, de gillar ju att det händer saker. :gremsmile:

Jag tycker som sagt om upplägget och med lite fler saker som rullar på så kan det bli "hemmet" för vilken Eon-diggare som helst på nätet.

Vad hade du tänkt mer att lägga ut? Äventyrsgeneratorer? Tärningsdito? Länskonstruktioner (i de fall väldigt lite är beskrivet)?

Kan tänka mig att det vore kul att se mer saker, men hjärnan är lite trött för tillfället... :gremsmile:

Kan tyvärr inte hjälpa med programering (den delen får maken sköta)... men är gärna med och provar saker för att vara den omöjliga användaren som inte förstår och gör fel... :gremsmile:

Fienden

Hero
Det var ju någon här på forumet som höll på att göra ett Eon-program med lite diverse slumpgeneratorer. Om han vaknar upp och postar här så skulle det vara coolt att se den integrerad/finnas för nedladdning på sidan!

G

Guest

Guest
Det enda jag saknar är lista av vanliga husregler och ha några av dessa implementerade i karaktärsgeneratorn... typ slå grundegenskaper med fyra t6 behåll tre, ha 95 poäng att placera ut etcetera...

/Zorbeltuss

johannes_UBBT

Veteran
Zorbeltuss said:
Det enda jag saknar är lista av vanliga husregler och ha några av dessa implementerade i karaktärsgeneratorn... typ slå grundegenskaper med fyra t6 behåll tre, ha 95 poäng att placera ut etcetera...

/Zorbeltuss
Det går utmärkt att slå grundegenskaperna med fyra t6 och behålla de tre högsta utfallen. Om du väljer metod "Höga attribut" så gör den precis det om du läser beskrivningen till höger. Det är en av de föreslagna metoderna i Spelarens handbok.

Vad gäller andra husregler så kommer allt sådan att implementeras allt eftersom (övriga delar av karaktärsgeneratorn har inte ens påbörjats mer än på ritbordet), men absolut, det är ett bra förslag och det uppskattas, mer sådant!

SchteeekarN^

Veteran
Kraetyz said:
Det var ju någon här på forumet som höll på att göra ett Eon-program med lite diverse slumpgeneratorer. Om han vaknar upp och postar här så skulle det vara coolt att se den integrerad/finnas för nedladdning på sidan!
det finns lite olika program som är olika bra tillex finns det "eon generatorn" som har flera roliga saker som värdshus, slumpering av värdesaker, spelledarpersoner och en hel del annat smått och gott

sen finns det ett bra beräknande stridsark som jag hittade på mylingspel.se dock osäker på vilka som har gjort dessa

hakanlo

Hero
Det ser snyggt ut!

Om man tänker sig att det faktiskt funnes en riktigt bra sida, med alla de saker som du tänker dig att utveckla, då skulle jag börja spela Eon.Hoppas ni hittar ett gäng som kan hacka!

En sidokommentar: jag tror mer på ett sådant fan-projekt som verkligen fungerar som webben, men där det finns en bas av riktiga böcker, än dod online.

G

Guest

Guest
Jag var nog trött när jag kollade, för jag kunde inte se det alls...

/Zorbeltuss som nu har skådat och det Zorbeltuss har skådat har varit gott

johannes_UBBT

Veteran
krank said:
poniz said:
Ja, det är ett jäkla jobb. Sen att resultaten har så många olika följder att du nästan har lika många generella fall som du har tabellresultat gör att det blir mycket programmering också. :gremtongue:
Man får helt enkelt programmera som ett litet skriptspråk så effekter kan generaliseras; att hårdkoda alla regler känns kanske inte så 100%... Det kan ju alltid revideras eller så.
Great minds think alike! Har redan börjat! :gremsmile: Därför det inte händer något på sidan...

/Johannes

Phelan

Hero
Har skickat länken på den här tråden till Zadrith som pysslat med både slumpgeneratorer och kompletta program för att administrera strider åt SL (skadetabeller, tärningsslag, the works).

/ Phelan

krank

Går ondskans ärenden
Johannes said:
Great minds think alike! Har redan börjat! :gremsmile: Därför det inte händer något på sidan...

/Johannes
Backend tar tid, och är otacksamt att jobba med för man kan inte få så mycket feedback från användarna. Det blir liksom sällan en Waaaooow-upplevelse av grejer som görs i backend...

Nå, jag hade erbjudit mina tjänster om jag 1) haft tid, 2) spelat Eon, men nu 1) jobbar jag heltid och pluggar mer än heltid samtidigt, plus flera egna hemsidor som ska byggas och administreras, plus andra programmeringsprojekt, plus 3-4 rollspel jag bygger på, och 2) så spelar jag tyvärr inte Eon...

Men lycka till! Leker gärna bollplank, om jag har tid.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
OT: vad spelar vi egentligen?

Phelan said:
Har skickat länken på den här tråden till Zadrith som pysslat med både slumpgeneratorer och kompletta program för att administrera strider åt SL (skadetabeller, tärningsslag, the works).
Det är egentligen ganska bisarrt att vi spelar (och gillar) ett rollspel som är så komplext att vi vill ha digitala hjälpmedel för att reda ut det... :gremsmile: