Nekromanti Eons Grundchanssystem

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Varför inte använda det grundchans system som finns i Eon till NeoTech ?
Jag har funderat över det, och jag kan inte komma på en bra anledning till varför man inte skulle göra det.

En person med BIL 17 borde t.ex. kunna mer Geografi, kanske erinra sig om vad Indonesiens huvudstad heter osv. i en större utsträckning än vad en person med BIL 7 från slummen kan.
Därav borde T.ex. Geografi (som nu har grundchans 5) ha grundchansen BIL/2.
Sen är det bara att ta en liten funtalerar för varje färdighet som redan har grundchans, och applicera en bra grundchans.

Någon som kan ge en bra anledning till varför inte ?

Krille

Super Moderator
Re: Grundchans system

"Varför inte använda det grundchans system som finns i Eon till NeoTech ?"

För att det motsvaras av uppväxt och ens tidigare karriärval.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

För att det motsvaras av uppväxt och ens tidigare karriärval.

Nja...
Det känns logiskt att anta att eftersom färdighetssystemen är identiska i NeoTech och Eon så borde en given karaktär få lika många enheter att placera ut i båda systemen.

Låt oss för enkelhetens skull anta att vi tar en Framgångsrik karaktär.
I Eon så är har alla tre framgångsslagen lyckats och i NeoTech så har alla nio lyckats.

Om man slår ihop alla enheter man får i Eon från yrket så blir det i genomsnitt 180 enheter. Därtill så tillkommer grundchansen och enheter från föräldrars yrken. Alltså slutar det på 180+ enheter samt den mer generösa grundchansen.

I NeoTech så får man i genomsnitt 50 enheter per framgångsrik sysselsättningsperiod (3 x 50 = 150) och sedan får man 30 enheter från uppväxten. Det slutar på exakt 180 enheter i snitt utan den generösa grundchansen.

Alltså så får Eon-karaktärer mer enheter och grundchans än en NeoTech-karaktär.
Är Mundana helt enkelt en mer pedagogisk plats att bo i när det gäller saker som Hoppa, Dansa, Värdering m.m. ?

ANM I detta räkneexempel så räknar jag inte med eventuella enheter från händelserslagen eller bakgrundstabellerna.

Om man applicerade Eons grundchans system på NeoTech så skulle en given karaktär har lärt sig ungefär lika mycket i båda systemen, vilket jag tycker känns naturligt och självklart.

Jerry Sköld

Veteran

I grund och botten så tror jag att det rör sig om en simpel rationalisering av systemet; grundchansberäkningen var en tämligen tidskrävande syssla i Eon, och N2 är fullt nog med regler som det är.

Dock så planerar jag själv att implementera differentierade grundchanser; jag tycker att det borde göra skillnad om två otränade människor, en med RÖR 5 och en med RÖR 20 försöker utföra ett precisionskast, t ex... det tidigare exemplet med BIl var också ganska träffande.

In alles: återigen en fråga om tycke och smak. Realism eller funktionalitet...

Magnus L

Hero

Jag tycker också att systemet i Eon är mer realistiskt men också mycket tidskrävande, och egentligen spelar det ju ingen större roll, man har ju alltid minst 5 i grundchans och för att få 8 krävs det riktigt bra attribut, några färdigheter hamnar på 6-7, inte så stor skillnad mot 5 om man slår Ob3T6.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

rundchansberäkningen var en tämligen tidskrävande syssla i Eon

Nja.
Du behöver trots allt bara göra det en gång.

Jag skulle säga att t.ex. VINIT slag var en tämligen tidskrävande syssla i Eon.
Grundchansen gjorde man, sen var den gjord. Inga konstigheter.

Jerry Sköld

Veteran

Själva poängen med mitt uttalanda var att det hela är en rationalisering. Det innebär att det är en lösning som manar mer till smidighet i reglerna än vad den försöker applicera realism.

Det är inte nödvändigtvis något inneboende fel i denna hantering av saker och ting, men att försöka fly undan frågan och bortrationalisera argumentet med att försöka kvantifiera konceptet i framtidsmänniskans försoffning etc. som i tråden ovan så känns det ganska patetiskt. Det finns absolut ingen mening med att slå på defensiven på det sättet; alla rollspel måste dra en linje mellan realism och spelbarhet (i annat fall sväller de till groteska kolosser som Rolemaster); här har N2-konstruktörerna gjort sitt.

Det är fortfarande något som kan påpekas och diskuteras; det är väl sådant som dessa forum skall finnas till för, eller hur? Jag kan bara beklaga att varje dylik spekulation allt som oftast slås ned av förmenta supporters; diskussion är INTE av ondo. Ingen pratar skit om systemet - eller spelet - bara för att man påpekar något sådant här.

Att en person med RÖR 20 kastar pil lika illa som en person med RÖR 3 är något som jag finner tämligen underligt. Det kan diskuteras om jag tycker att det är relevant för spelupplevelsen, men det är en helt annan diskussion.

Vänligen,
J.S.

seinet

Swashbuckler

Hej hopp! Här är jag i denna diskussionen med.

Jag vill påpeka det att ALLA kan klättra mer eller mindre, kanske klättra upp för en stege eller dylikt, eller kanske klättra upp i ett träd. Däremot kan inte ALLA klättra på klättervägg (på rätt sätt), det krävs övning för det, därför föreslår jag att alla som slår för färdigheten "klättra" när eran RP skall upp i ett träd när han jagas av den argsinta dvärgpudeln att ni slår ett slag mot smidighet, ni skall ju inte ut på fasadklättring på Empire State Building.

Så att en RP med 20 i RÖR har alltså lättare för att klättra på det viset än en RP med 4 i RÖR.

Och nu till ett verklighetsförankrat exempel som jag inte vet alla detaljer om, jag TROR inte att Houdini var en duktig bergsklättrare, men smidig var han om han kunde ta sig ur sin tvångströja. Och vad jag vet så finns det säkerligen pensionärer med reumatism och ledverk som fortfarande klättrar på sina klippor här på västkusten.

/Seinet Wintermute - "Klättra" är alltså färdigheten att klättra på rätt sätt och inte förmågan att klättra överhuvudtaget.